Gasturbinhoj = JETeskoj!

Ingen risk att något sotar igen i den här motorn, polaren kollade i EBK:n idag och det finns inte tillstymmelse till sot någonstans. Konstigt...:D

Modern miljödiesel, alltså det som säljs på landmackar i sverige, är fö samma sak som flygfotogen fast med smörjande additiv.

Marinens gasturbiner körs även på diesel (DbrO 60 http://fsd.smart-lab.se/fsd_online/pdf/swedish/8612.pdf), och det är då den tyngre kvalité som motsvara den gamla "starkdieseln" som förr såldes som sommardiesel på landmackar fram tom 80-talet. Säljs som "Gasoil" på sjömackar samt som villaolja. Natos motsvarande enhetsbränsle för dieselmotorer kallas F75, används även till småturbinerna i tex en del milspecade helikoptrar.

Så att köra på miljödiesel är heeelt lugnt. Det är samma destillat som flygsketofon.
Det man ska tänka på med miljödiesel/flygfotogen är att den har nästan 100C lägre kokpunkt än det tyngre dieselbränslet ty Gasoil. Så vid återstart av tex en driftvarm tändkula (eller gasturbin) så ska man ta det försiktigt med snapsande vid miljödiesel. Kan lättare bli gasexplosion.
 
Last edited:
Modern miljödiesel, alltså det som säljs på landmackar i sverige, är fö samma sak som flygfotogen fast med smörjande additiv.

Marinens gasturbiner körs även på diesel (DbrO 60 http://fsd.smart-lab.se/fsd_online/pdf/swedish/8612.pdf), och det är då den tyngre kvalité som motsvara den gamla "starkdieseln" som förr såldes som sommardiesel på landmackar fram tom 80-talet. Säljs som "Gasoil" på sjömackar samt som villaolja. Natos motsvarande enhetsbränsle för dieselmotorer kallas F75, används även till småturbinerna i tex en del milspecade helikoptrar.

Så att köra på miljödiesel är heeelt lugnt. Det är samma destillat som flygsketofon.
Det man ska tänka på med miljödiesel/flygfotogen är att den har nästan 100C lägre kokpunkt än det tyngre dieselbränslet ty Gasoil. Så vid återstart av tex en driftvarm tändkula (eller gasturbin) så ska man ta det försiktigt med snapsande vid miljödiesel. Kan lättare bli gasexplosion.

Hur är det med energiinnehållet?
Jag inbillar mig att koreaskräpet jag åker i dricker mer och presterar mindre på "Citydiesel" och liknande.
 
Ännu en gång denna känsla av att ha kommit ett steg närmare allvetandet efter att ha läst ett av dina inlägg Jörgen, tusen tack för det.:Bugar

Modern miljödiesel, alltså det som säljs på landmackar i sverige, är fö samma sak som flygfotogen fast med smörjande additiv.

Marinens gasturbiner körs även på diesel (DbrO 60 http://fsd.smart-lab.se/fsd_online/pdf/swedish/8612.pdf), och det är då den tyngre kvalité som motsvara den gamla "starkdieseln" som förr såldes som sommardiesel på landmackar fram tom 80-talet. Säljs som "Gasoil" på sjömackar samt som villaolja. Natos motsvarande enhetsbränsle för dieselmotorer kallas F75, används även till småturbinerna i tex en del milspecade helikoptrar.

Så att köra på miljödiesel är heeelt lugnt. Det är samma destillat som flygsketofon.
Det man ska tänka på med miljödiesel/flygfotogen är att den har nästan 100C lägre kokpunkt än det tyngre dieselbränslet ty Gasoil. Så vid återstart av tex en driftvarm tändkula (eller gasturbin) så ska man ta det försiktigt med snapsande vid miljödiesel. Kan lättare bli gasexplosion.
 
Hur är det med energiinnehållet?
Jag inbillar mig att koreaskräpet jag åker i dricker mer och presterar mindre på "Citydiesel" och liknande.

Det har jag förklarat i dieseltråden tidigare, men jag kan ta det igen.

Miljödieseln har ungefär samma energiinnehåll som den äldre tyngre dieselkvalitén, energiinnehållet mätts ju i tex kJ/gram

Däremot har miljödieseln lägre densitet, dvs härmed lägre energiinnehåll per liter.

Miljödieseln har även lägre viskositet, varför returflödet ökar ngt i kolvmotorers dieselpumpar och spridare, härav ännu lite lägre effekt än den äldre bränslekvalitén i dieselmotorer.

Har man kort retur (ej tillbaks till tanken) så får man härav bränsletempshöjning, härav ytterligare ngt lägre densitet och viskositet.

Det ärsumman av ovanstående som huvudsakligen ligger bakom effektsänkningen med miljödieseln i dieselmotorer.

Ännu en gång denna känsla av att ha kommit ett steg närmare allvetandet efter att ha läst ett av dina inlägg Jörgen, tusen tack för det.:Bugar

Tack :D
 
Last edited:
Det rullar på med bygget, just nu hinns det inte med så mycket i verkstaden då vi har en spark att göra i ordning men jag har gjort lite affärer istället.

Om allt går som det är tänkt så har jag hjul, USD-gaffel och en frontkåpa på ingående snart, och via ebay har jag handlat tunna rostfria rör (samma typ som sitter i kanyler) som ska bli bränslespridare.
 
Det rullar på med bygget, just nu hinns det inte med så mycket i verkstaden då vi har en spark att göra i ordning men jag har gjort lite affärer istället.

Om allt går som det är tänkt så har jag hjul, USD-gaffel och en frontkåpa på ingående snart, och via ebay har jag handlat tunna rostfria rör (samma typ som sitter i kanyler) som ska bli bränslespridare.

Håller tummarna för er i Orsa. hoppas jag får se lite på TV. Men det är nog ingen djärv gissning att just jetsparken kommer att synas i tv i år igen :tummenupp
 
Last edited:
Håller tummarna för er i Orsa. hoppas jag får se lite på TV. Men det är nog ingen djärv gissning att just jetsparken kommer att synas i tv i år igen :tummenupp

Förmodligen, men det verkar som att mediafolket tappat tron på oss i år.

Eventuella tv-besök blir väl ungefär som om Hänt&Extra skulle behöva fylla ut de sista sidorna i tidningen med ett besök i almogen genom att hälsa på folköls-Conny på husvagnscampingen utanför Nobelgalan.

I år känns det fan som att det kommer hålla ihop och kunna gå fort, men är det någon som frågar är vi nöjda om vi tar oss i mål. Alla illusioner är för evigt skingrade för vår del...:D
 
Förmodligen, men det verkar som att mediafolket tappat tron på oss i år.

Eventuella tv-besök blir väl ungefär som om Hänt&Extra skulle behöva fylla ut de sista sidorna i tidningen med ett besök i almogen genom att hälsa på folköls-Conny på husvagnscampingen utanför Nobelgalan.

I år känns det fan som att det kommer hålla ihop och kunna gå fort, men är det någon som frågar är vi nöjda om vi tar oss i mål. Alla illusioner är för evigt skingrade för vår del...:D

Det känns som att det luriga med en spark är avsaknaden av fjädring. Dvs får man bra flås i motorn så måste det vara jämn is.
 
Det blir inte lika stötigt på medar som med hjul eftersom medarna liksom rider uppepå knölarna, ju längre medar desto behagligare resa.:)

Inte fullt så behagligt om det är spårigt! :näsblod
Risk för hastig och oväntad kursändring!
Det är lugnt så länge ingen hör dej skrika: OJOJOJOJ! :4skrika
Då vet de med säkerhet att det var oplanerat!
Men det är väl bara att slå av och bromsa med klackarna, eller har du utrustat den med ankare? :va

Den ser förresten ut att väga några kilo. Har du kollat tjänstevikten på den?
 
Exakt, det får gärna vara slätt och spårfritt lägre ut på banan där det börjar gå fort.

Jag lär nog inte skrika så mycket, möjligtvis skriker jag åt Olov att varva mer och ge fan i bromsarna. Det är ju han som ska köra.:)

Inte vägt den än, men två halvklena killar (jag och Olov) orkar lyfta den upp på skruvarbänken utan problem. Någonstans strax under 100kg skulle jag tro.

Inte fullt så behagligt om det är spårigt! :näsblod
Risk för hastig och oväntad kursändring!
Det är lugnt så länge ingen hör dej skrika: OJOJOJOJ! :4skrika
Då vet de med säkerhet att det var oplanerat!
Men det är väl bara att slå av och bromsa med klackarna, eller har du utrustat den med ankare? :va

Den ser förresten ut att väga några kilo. Har du kollat tjänstevikten på den?

Byggde förresten en rostfri EBK-stekpanna nyss, tänkte laga bacon&ägg-frukost på efterbrännaren samtidigt som vi värmer upp motorn inför tävlandet.

EBK-stekpanna.jpg
 
Last edited:
Nyheter
ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Back
Top