Svarta stift och avgassmällar...

Sorry, De var optimala med dynjet emulsionsrör och nålar. Jag satte i originalrör o nålar. Precis som du antyder så trodde jag att det skulle funka med de "optimala" munstyckena, men den gick riktigt fett enligt färgen på tändstiften.

Tändstiften blir inte svarta längre.

Choken funkar bra.

Det finns ju halvsteg 137,5, kan det vara värt ett test kanske...

Ska prova att stoppa i originalfiltret och se hur det blir.

Sorry, De var optimala med dynjet emulsionsrör och nålar. Jag satte i originalrör o nålar. Precis som du antyder så trodde jag att det skulle funka med de "optimala" munstyckena, men den gick riktigt fett enligt färgen på tändstiften.

Choken funkar bra.

Man får se upp med att dynojet munstycken INTE är samma som Mikunis munstycken

Till synes kan dom förefalla lika men flödar olika

En 1100R behöver väldigt lite mods från orginal för att gå bra med bara ett 4 - 1 rör

Lite större munstycke 0,5 shims på nål så brukar dom gå fin fint

Man lär sig mycke när man står i en bänk
det blir svart på vitt så att säga , Lambdan är oumbärlig

Choken funkar bra.

Det går inte läsa av stiften med "tomgasning"
Obelastad får du gå på känsla och lyssna hur den går!
Vid belastning/körning så går det bättre, när stiften jobbar i rätt temperaturområde!

Det är lite halvsvårt att felsöka med precision via forumtråd :näsblod

Det var det jag skrev i inledningen av tråden, att bänkning är medicinen, men att jag ska göra ett försök... Hursomhelst har jag fått en jädra snits på att plocka bort förgasarbryggan :-)

Imorrn ska jag åka och köpa lite mindre munstycken.

Vilken nål är det som ska chimsas?

Det var det jag skrev i inledningen av tråden, att bänkning är medicinen, men att jag ska göra ett försök... Hursomhelst har jag fått en jädra snits på att plocka bort förgasarbryggan :-)

Imorrn ska jag åka och köpa lite mindre munstycken.

Vilken nål är det som ska chimsas?

Trottelnålen!

Kolla om dom har lösa flottörnålar som du kan köpa samtidigt!
(Oftast måste man köpa hela rep-satsen!!) :gnissla
Det är gummihatten som blir hård med tiden och börjar läcka bränsle!
(Syns och känns inte vid "manuell kontroll", men det blir oftast bra efter bytet!) :tummenupp

Original flottörnål kostar 900 spänn styck, pirat 250. Jag köper bara o-ringen och byter den då nålarna ser fina ut.

Återkommer när jag har plockat på 0,5 shimsen, 130 munstycken och nya o-ringar.

Hursomhelst, Tack för all hjälp och engagemang

Hittade flottörnålar hos MC depån för 65 spänn styck, den andra jag pratade med måste vara galen...

Hittade flottörnålar hos MC depån för 65 spänn styck, den andra jag pratade med måste vara galen...

:tummenupp

(Pirat eller ej. Tätar dessa, så är de bättre än de förmodligen läckande originalen som sitter i. Ta en bomullstopps och stick in hålet där nålen ska sitta och vrid runt för att torka bort ev. smuts i nålsätet innan ihopmontering!)

Nu sitter det 130 munstycken i, nya flottörnålar, trottelnål på mitten med ett 0,5 shims och originalfilter (kan kanske behövas ett nytt). startar bra, går fint på tomgång, svarar bra på 1/4 dels gas, ger jag fullgas från tomgång tappar den på 6-7000 varv men kommer tillbaks.

Blandade resultat på avläsning av stiften

Allt kanske blir annorlunda med kåpor och allt på, så om ingen har en superidé så avvaktar jag körbart väder innan mer skruvning...

nu har jag inte läst hela tråden men avgassmällar kan även bero på otätt avgasrör. bakpulser kan suga in syre till förbränningen när avgasventilen står öppen och skapa avgasknallar. min turbospis smäller som faen med kortpipan monterad vid avslag.:tummenupp

Edit:köp bredbandslambda! klart bättre än radband o klykpinnar. jag menar tändstifts gissningar.

Last edited:
Nu sitter det 130 munstycken i, nya flottörnålar, trottelnål på mitten med ett 0,5 shims och originalfilter (kan kanske behövas ett nytt). startar bra, går fint på tomgång, svarar bra på 1/4 dels gas, ger jag fullgas från tomgång tappar den på 6-7000 varv men kommer tillbaks.

Blandade resultat på avläsning av stiften

Allt kanske blir annorlunda med kåpor och allt på, så om ingen har en superidé så avvaktar jag körbart väder innan mer skruvning...

Det är någontans vid de varven den börjat ta bränsle ur högfartsmunstyckena!

Men den surar fortfarande inte ner sig!?
Stabil på tomgången?

Isf så har du kommit en bra bit på väg och har fått bort överflödsbränslet, men det kan bli så att du måste öka på högfartsmunstyckena!

Högfartsmunstycken, samma som huvudmunstycken? jag har gått ner från 135 till 130, original är 125. 132,5 finns ju.

Stabil tomgång, startar lätt, stiften är lite blandade i färger, så den kanske måste köras med belastning för att det ska bli rätt.

Kan det vara så att nålarna ska upp ett hack? de är uppchimsade 0,5 just nu...

När den tappar, så bluddrar den, den dör inte helt innan den kommer tillbaka.

Inga avgassmällar längre.

Högfartsmunstycken, samma som huvudmunstycken? jag har gått ner från 135 till 130, original är 125. 132,5 finns ju.

Stabil tomgång, startar lätt, stiften är lite blandade i färger, så den kanske måste köras med belastning för att det ska bli rätt.

Kan det vara så att nålarna ska upp ett hack? de är uppchimsade 0,5 just nu...

När den tappar, så bluddrar den, den dör inte helt innan den kommer tillbaka.

Inga avgassmällar längre.

Bra!

Det låter som den får för lite bränsle.
Vid ev. provkörning: Tvekar/stuper den vid drygt 1/2 - fullt gaspådrag, så undvik att "tvinga" upp den i det området innan du har bestyckat upp den optimalt i bänk.
Förbränningstemperaturen kan bli ohälsosamt hög vid mager bränsleblandning!

Då är det bättre att köra med 135'orna tills du har bromsat och bestyckat!
Det kanske t.o.m blir "right on" med 135!?!
(Förra gången du testade 135'orna så läckte nålarna, så det provet är ogiltigt!)

(Och igen... Det går inte att läsa stiften "rätt" utan körning, och du måste t.o.m köra på ett visst sätt innan du läser av!)

Last edited:
Jo jag har läst allt om hur man ska läsa stift så det fattar jag, ska testa det när det är torra vägar.

Jag tror inte att flottörnålarna läckte, men det vet jag givetvis inte, men de såg väldigt friska ut.

Så nu är det bara att vänta på våren, putsa lite och byta lite prylar...

Återkommer när allt är klart...

Nu är det ordning på inställningarna, går säkert att finlira lite till, men tillräckligt bra i alla fall.

- Flottörhöjden mätt, ett jädra pill men blev bra till slut
- Blandskruvarna kollade och justerade till 2 varv, svårt att hitta botten utan att ta i för hårt.
- 127,5 huvudmunstycken isatta, 2,5 större än fabriksinställning
- Synkning mha 2 stycken bränsletrycksmätare från biltema
- Nytt luftfilter

Resultat:

- Svarar på gas
- Går nästan perfekt på tomgång
- Sotar inte tändstift, fin brun färg
- Lite svårstartad kall, vete fan vad det beror på.

Nu vill jag ha +10 och torra vägar! :-)

Last edited:
Nu är det ordning på inställningarna, går säkert att finlira lite till, men tillräckligt bra i alla fall.

- Flottörhöjden mätt, ett jädra pill men blev bra till slut
- Blandskruvarna kollade och justerade till 2 varv, svårt att hitta botten utan att ta i för hårt.
- 127,5 huvudmunstycken isatta, 2,5 större än fabriksinställning
- Synkning mha 2 stycken bränsletrycksmätare från biltema
- Nytt luftfilter

Resultat:

- Svarar på gas
- Går nästan perfekt på tomgång
- Sotar inte tändstift, fin brun färg
- Lite svårstartad kall, vete fan vad det beror på.

Nu vill jag ha +10 och torra vägar! :-)

:tummenupp

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard