Väggfäste högtalare?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hepp, köpte ett par nya högtalare (DFeldt Audioengine 5) nyligen som jag tänkte ha i köket. Ska sätta dom uppe i skarven vägg/tak och peka dom snett nedåt. Basportarna som är riktade bakåt kommer iofs att peka in i väggen, men eftersom jag inte kommer spela högt i köket så gör det nog inte så mycket.

Alla fästen jag hittat skall skruvas i högtalarna, men det här är inga högtalare man gärna skruvar i. Inte jag iaf. Vet att det finns fästen som man kan "spänna fast" högtalarna i, men hittar inget.

Någon som vet vart man kan hitta såna här grejjer?

Last edited:
http://www.ljudia.se/stativ-truss-s301864/stativ-s82128/hogtalarstativ-c80445/b-tech-bt-77-b-p80459/
Kanske funkar. Det är liksom gummi på sidodelarna som ska klämma åt mot högtalaren. Men jag har ingen aning om hur bra det funkar. Den där finns även i vitt.

Edit: Fel länk! Provar igen.
http://www.hifikit.se/show_prod.php?id=1626
En som klämmer på andra ledden.

Där på ljudia fanns det ett gäng. Ska kolla lite mer där.

Finns det inte någon typ av pressmutter eller dylikt på dom då?

Nej tyvärr. Högtalarna är i vit lack, så jag skulle pajja dom om jag började borra i dom. Dessutom blir de svåra att sälja om jag nån gång skulle vilja byta.

De väger typ 8 kilo styck, och flera av fästena på tex ljudia har en maxvikt på 20-35 kilo vilket blir lite overkill. Onödigt stora och fula konstruktioner.

På baksidan sticker basport samt anslutningar ut en liten bit, så jag skulle, om jag nu borrade i dom, få pilla dit distanser mellan fästet och högtalarna...

Bakstycket på ena har en massa skruvar (öppningsbart) så för den skulle jag kunna modifiera ett "skruvfäste" så att det passade, men den andra är helt clean på baksidan.

images

B-tech funkar(Esquires första länk)har sådana.

Är förvisso upp till 25kg men tycker inte de ser stora och klumpiga ut.

Har suttit uppe i 4år nu utan att högtalarna ramlat ner än så det verkar fungera.

*/ ?>
Back