Snart får ungarna bära bössa i skolorna :)

Idén låter helt galen i mina ögon. Men man slutar aldrig förvånas vilka saker som folk föreslår ska avhjälpa ett problem som i grund och botten beror på att det finns alldeles för mycket vapen i omlopp som är lätta att komma åt. Var och varannan familj har väl någon form av skjutvapen hemma i USA?

Tyvärr får jag nog säga att jag antagligen hade skaffat mig en licens och vapen om man bott i det landet beroende på hur min livssituation såg ut. Det känns ju trots allt tryggare att ha något att försvara sig med ifall någon som med all säkerhet ändå förutsätter att man är beväpnad bryter sig in i ens hem eller försöker råna en bil bilen. Kanske uppstår någon form av maktbalans i det hela på något sjukt sätt. Det vore intressant att höra hur de resonerar. Vapenförespråkarna i landet i väst.

Kanske lever vi i en skyddad verkstad här i Sverige även om våldet blir allt råare även här med de allt större sociala problemen om hög invandring och öppna gränser medfört. Vem är vi att döma egentligen?
Kanske vill vi ha generösare vapenlagar i framtiden beroende på hur samhället utvecklar sig.

Om det inte har ändrats på senare tid, så är brittisk polis i stort sett obeväpnad.
Låter flummigt att det skulle bromsa någon sorts kapprustning.
Men det verkar funka!
På köpet har de fått en poliskår som är oerhört duktig på att hantera hotfulla situationer.

USA har ju länge skaffat fler vapen/värre vapen för att upprätthålla balansen.

Kalla kriget drar bara vidar in i lektionssalarna.

Hahahahahaha, själva bor vi i ett land där man kastar sten på ambulansen. Hahahahahaha någon borde beväpna upp det här samhället också.

Hahahahahaha.

Ni som inte sett Bowling for Columbine, gör det, där blir man rädd.....

Varför då, blir man rädd av Terminator 2 eller andra fiktiva filmer också? Ja kanske förresten. :5sure

Har i och för sig hört att fettot skall göra en film om att Sverige är en feministisk diktatur. Det kan bli intressant. :gnissla

Last edited:
Problemet är att det i realiteten skulle vara väldigt svårt att minska mängden vapen i omlopp. Initiallt tror jag striktare försäljningsregler skulle öka mängden vapen i samhället, då amerikaner skulle hamstra utan dess like.

Du har säkert alldeles rätt, att de skulle börja hamstra. :död

Det svåra med att minska antalet vapen i USA beror på en enda orsak: Deras positiva inställning till vapen som en lösning på det mesta. Den är nog så djupt rotad att den troligtvis aldrig kommer ändras och därmed kommer vapen fortsätta finnas där i överflöd.

Du har säkert alldeles rätt, att de skulle börja hamstra. :död

Dom hamstrade ju redan för några år sedan, då det skulle röstas om något förslag.

Förslaget gick väl aldrig igenom, så nu sitter dom på sina arsenaler...

Problemet är att det i realiteten skulle vara väldigt svårt att minska mängden vapen i omlopp. Initiallt tror jag striktare försäljningsregler skulle öka mängden vapen i samhället, då amerikaner skulle hamstra utan dess like.

Gäller att vara realist. Jag tror du har rätt. Har du vapen hemma i självförsvarssyfte?

Tror inte att det finns någon väg tillbaka. Lite väl sent att införa en restriktiv vapenlagstiftning när det är så mycket vapen i omlopp. Rent praktiskt tror jag aldrig att USAs politiker skulle våga införa en strikt lagstiftning där man gör det olagligt att inneha en viss typ av vapen. Tittar man på utländska forum med ett särintresse t ex bilar eller motorcyklar. Ibland startar de trådar med vilka andra intressen de har. Då visar de upp sin arsenal av automatvapen. För en från Sverige känns det väldigt avlägset att ens vilja ha något sådant hemma. Nästan som om de väntar på nästa inbördeskrig. En automatvapen är något som möjligtvis en i hemvärnet kanske har hemma hos sig. Ingen privatperson kan motivera att ha en sådan arsenal hemma som vissa amerikanare.

Jaktvapen som vi har i Sverige är något helt annat. Det finns ju ett utbrett intresse för jakt i det här landet.

Det svåra med att minska antalet vapen i USA beror på en enda orsak: Deras positiva inställning till vapen som en lösning på det mesta.

Jag tror inte gemene man ser vapen som en universallösning till alla problem, men som en självklar rättighet som man vant sig vid. Personligen gillar jag tanken att individer själva får bestämma, men det finns givetvis en baksida med det också.

x3, det var ju det som hände när de fick ammunitionsbrist tidigare, de var väl samtidgt rädda för striktare regler, trycket var väl så stort att bara Glock låg efter i produktionen med 140 000 vapen mot vad som var beställt.

Detta var faktiskt helt otroligt. Ville man ha tag i 9mm ammunition fick man ringa runt till många affärer innan man fick napp. Priserna steg ju därefter också... :gnissla

Gäller att vara realist. Jag tror du har rätt. Har du vapen hemma i självförsvarssyfte?

Nej och ja. Främsta syftet är inte självförsvar och det förstår man lätt om man ser till de vapen jag äger. Listan börjar tex med ett ryskt långvapen från 1928... Vackert vapen med rik historia, men inget vidare i sjävförsvarssyfte.
Längre ner på listan finns en S&W Military & Police 9mm, som används till klubbskytte. Denna kan i kombination med hollow points tänkas användas i självförsvarssyfte, om någon mot förmodan skulle bryta sig in i hemmet och det inte finns någon annan utväg (är jag själv hemma hoppar jag hellre ut från sovrumsfönstret och ringer polisen...:D).

Har jag dåligt samvete för mitt innehav? Inte alls. Om något skulle hända när jag är borta från hemmet, gud förbjude, vill iaf inte jag fundera över om min fru hade klarat sig bättre med ett vapen i handen. Nu har hon det och hon är riktigt skicklig på inomhusavstånd.

En bättre början är dock ett reputabelt inbrottslarm. Det ska mycket till om man ska behöva använda vapen i självförsvar i sitt eget hem.

Tillgången till vapen har verkligen noll med antal skjutningar att göra, Sverige är ett av världens mest vapentäta länder. Hur många skjuts här varje år, 20-30st? Hur många skjuts med legala vapen? Ett eller annat familjedrama?

Tillgången till vapen har verkligen noll med antal skjutningar att göra, Sverige är ett av världens mest vapentäta länder. Hur många skjuts här varje år, 20-30st? Hur många skjuts med legala vapen? Ett eller annat familjedrama?

Nu tröver du runt i pianot, fråga rps så skall du se att svenskens legala vapen är en stor del av problemet i sverige.:gnissla

Nu tröver du runt i pianot, fråga rps så skall du se att svenskens legala vapen är en stor del av problemet i sverige.:gnissla

Jaa precix

Problemet är att man inte har tillräckligt med vapen.... ?!??!

Sen kan man ju tillägga att det är för få poliser, 20 000 räcker inte. Med tanke på hur många invånare det är, De behövs åtminstone 2 per invånare,Då varje skift endast kan vara 8 timmar och man får nog räkna med att de flesta är vakna 16 timmar per dag.

Jaa precix

Problemet är att man inte har tillräckligt med vapen.... ?!??!

Sen kan man ju tillägga att det är för få poliser, 20 000 räcker inte. Med tanke på hur många invånare det är, De behövs åtminstone 2 per invånare,Då varje skift endast kan vara 8 timmar och man får nog räkna med att de flesta är vakna 16 timmar per dag.

Nej problemet är att våra gränser är öppna.

Folk eller varjvalpar?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...