Köra tung mc på bana som 19 åring?

Netech

Medlem
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Honda cbr600rr
Jag hjälpte min kusin som är 19 år att ta mc-körkort i höstas. Det är ju 2 år kvar tills han får köra tung mc. Men får han köra tung mc på bana när de är bokat för allmänheten?

För en vanlig bandag gäller nog (om inte arrangören ser genom fingrarna, och då skulle jag nog ogärna släppa ut någon jag bryr mig om ändå) att h*n har kk för den hoj h*n kör.

Men gå licenskurs och kör på det istället!?

Tror inte de bryr sig? Jag körde med en avstrypt 600cc på bana när jag hade A-begränsad

Har han koll på vad han gör och inte en finnig fjunigtonåring som inte är torr bakom öronen ser jag inget problem!

Men hör med respektive arrangör och lägg upp situationen och fråga.

Det handlar mer om vilken person man är än om vilken kubik cykeln har....

Beror nog på vem som är arrangör och om man uttalat säger att man kör "fel" hoj själv.
Nån bankörning jag var på på GR kollades det inte körkort eller nåt på, bara brazza järnet.

SMC kollar ju iaf körkortet, men tror inte dom kollar körkortet mot vilken hoj man har.
Frågar du dom om du får kör "fel" hoj kommer dom säker säga nej dock.

Att köra på bana krävs inget körkort, om det inte handlar om en SMC kurs.

Kört med flera som inte haft MC kort pågrund av att de inte har åldern inne för A-kort eller helt enkelt inte vill ha A-kort då de endast kör på bana.

Ska han däremot köra i licens grupp spelar det inge roll om han har A-kort utan där måste han ta licensen för att få köra.

Kan vara problem med försäkring om det skulle hända något, men som det skrevs tidigare så kolla med arrangören.

Annars går det väl att gasa med en mellanhoj med, inte lika kul men...

Kan vara problem med försäkring om det skulle hända något, men som det skrevs tidigare så kolla med arrangören.

Annars går det väl att gasa med en mellanhoj med, inte lika kul men...

En vanlig bandag gäller ingen försäkring.

Varför blandar alla ihop SMC´s utbildningskurser med bandagar?

Vi kräver giltigt körkort på våra körningar (Racingworld & Trackworld).

Kör du tung mc med mellanklass-körkort är det samma sak som inget körkort alls.

/Stefan M

Vi kräver giltigt körkort på våra körningar (Racingworld & Trackworld).

Kör du tung mc med mellanklass-körkort är det samma sak som inget körkort alls.

/Stefan M

Fel. Det blir rubricerat som behörighetsfel,ochdet är som att ha b kort men ha för tungt släp.

Om han skulle köra ändå utan lov från arrangörerna och krascha och skada sig. Va händer då? Försäkringen tar väl personskadorna för att de är ju på inhägnat område??

Känns som en no-brainer. Jag vill inte ha en bunt med övningskörare utan kort på banan när jag är där. Kan bli fullständigt livsfarligt om vem som helst får komma ut och köra.

Så du antar att de kan köra på en bana för de har tagit sitt körkort?

Fel. Det blir rubricerat som behörighetsfel,ochdet är som att ha b kort men ha för tungt släp.

Nu handlade det inte om huruvida någon har begått brott (exempelvis olovlig körning), utan huruvida någon har uppfyllt kravet på giltigt körkort eller inte (vilket exempelvis kan berättiga till försäkringsersättning, eller inte).

Förutsatt att försäkringen gäller med giltigt körkort, menar du att rätten till ersättningen kvarstår med det du benämner behörighetsfel när försäkringsvillkoren kräver giltigt körkort?

/Stefan M

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back