Diesel dyrare än bensin

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
När dieseln utvecklas och släpper mindre föroreningar än bensin så de inte kan ta höga årskatt avgifter så ska priset per liter höjas. Många mindre diesel bilar räknas som miljöbilar idag. 65% av alla nybilar som säljs idag är diesel bilar.

Vart fan är detta land påväg?

tur man inte behövt pröjsa soppan på 12 år..

det hade jag tänkt fortsätta med..

Diesel släpper ut färre av de stora partiklarna som enkelt kan mätas. Hur det är med dom små partiklarna vet jag inte. Däremot kan man kanske anta att det släpps ut mera av de små partiklarna pga högre förbränningstemperatur. Detta gör att det faktiskt kan vara mera skadligt med dieselbilars utsläpp.

Jag bara spekulerar lite...

Bra på sätt och vis. Dyrt bränsle gör att man letar sig efter snålare bilar. Bränsleåtgången har därmed blivit dagens stora grej hos biltillverkarna för att sno åt sig marknadsandelar ---> lägre utsläpp och en bättre miljö. Rätt bra tycker jag.

Bra på sätt och vis. Dyrt bränsle gör att man letar sig efter snålare bilar. Bränsleåtgången har därmed blivit dagens stora grej hos biltillverkarna för att sno åt sig marknadsandelar ---> lägre utsläpp och en bättre miljö. Rätt bra tycker jag.

Dieselbilar ÄR snålare bilar, dessutom kan man tillverka dieselbränslen förnyelsebart....

Dieselbilar ÄR snålare bilar, dessutom kan man tillverka dieselbränslen förnyelsebart....

Man kan ju tanka en diesel med i stort sett allt som brinner. Ganska skönt egentligen, att veta med sig att skulle de fossila bränslena ta slut plötsligt är det bara att sluta en deal med lokala falaffelhaket:frityrolja

Personbilsdisel måste ju konkurrera mot fartygsdisel lokdisel och alla lastbilar. Känns som att det borde vara större efterfrågan på diesel :va

Man kan ju tanka en diesel med i stort sett allt som brinner.

En gammal dieselbil ja, man gör sig djupt olycklig om man tankar en modern commonraildiesel med nån fulsoppa.

En genomsnittlig dieselspridare kostar 4-5tkr.... go figure:gnissla

Diesel släpper ut färre av de stora partiklarna som enkelt kan mätas. Hur det är med dom små partiklarna vet jag inte. Däremot kan man kanske anta att det släpps ut mera av de små partiklarna pga högre förbränningstemperatur. Detta gör att det faktiskt kan vara mera skadligt med dieselbilars utsläpp.

Partiklarna går i princip nolla med partikelfällor etc.
Kväveoxider är det värre med.

Något som man slipper i bensinmotorer.
Dessvärre är de giftiga som faen.
Det är motiveringen till de högre skatterna på dieselbilar.

En gammal dieselbil ja, man gör sig djupt olycklig om man tankar en modern commonraildiesel med nån fulsoppa.

En genomsnittlig dieselspridare kostar 4-5tkr.... go figure:gnissla

Förvisso, men en gammal chevadieselvåtta lär väl inte ha några problem med att gå på raps?:va

Det är bara andelen mätbara partiklar som skiljer en modern diesel mot en gammal,förr var de så stora att du snöt ut huvuddelen av de,idag är de så små att de inte är mätbara och därför inte finns.....

Finns forskning som tyder på att de(partiklarna)tar sig långt in i kroppen tack vare dess ringa storlek istället för att fastna i näsan(orenad gammelmotor)eller lungorna(tidig kat-motor),vad de ställer till för skada där lär framtiden utvisa....

Det är bara andelen mätbara partiklar som skiljer en modern diesel mot en gammal,förr var de så stora att du snöt ut huvuddelen av de,idag är de så små att de inte är mätbara och därför inte finns.....

Finns forskning som tyder på att de(partiklarna)tar sig långt in i kroppen tack vare dess ringa storlek istället för att fastna i näsan(orenad gammelmotor)eller lungorna(tidig kat-motor),vad de ställer till för skada där lär framtiden utvisa....

ÅAS får du partiklar från en direktinsprutad bensinmotor också.

Partiklarna går i princip nolla med partikelfällor etc.
Kväveoxider är det värre med.

Något som man slipper i bensinmotorer.
Dessvärre är de giftiga som faen.
Det är motiveringen till de högre skatterna på dieselbilar.

Dom partiklar som är stora ja.. De mindre smiter igenom och det antas att desto mindre, desto mer skada.

Det ironiska är (och detta är en stor spekulation från min sida).
Med effektivare förbränningsmotorer så kan det faktiskt vara så att fler av dom riktigt små partiklar bildas och dessa är mera skadliga på människokroppen. Så, vår strävan efter mera effektiva motorer kan resultera i mera giftiga avgaser.

Dom partiklar som är stora ja.. De mindre smiter igenom och det antas att desto mindre, desto mer skada.

Det ironiska är (och detta är en stor spekulation från min sida).
Med effektivare förbränningsmotorer så kan det faktiskt vara så att fler av dom riktigt små partiklar bildas och dessa är mera skadliga på människokroppen. Så, vår strävan efter mera effektiva motorer kan resultera i mera giftiga avgaser.
Några fakta på det där?

Partikelproblematiken angrips bäst av att ställa på pumpen lite, då är avgaserna så svarta och oljiga att dom binder allt löst i luften inklusive höstlöv och småfåglar... :D

Ser inga större problem att i ett motorlabb mäta alla storlekar av partiklar.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt