Plocka bort katalysatorn?

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Tjena,
Funderar på att plocka bort min katalysator.
Har en ZX12R med PCIII och ett bolt-on som är avkapat ca 1/4 samt plockat bort dB killern. Det låter rätt mycket för tillfället.
Är inte ute efter att få fler hästar, men det känns som om katalysatorn skulle förstöra ljudet en del då katten ser ut som ett getingbo (se bild).
Vet hur man får ut katten, men är det 100% att man slipper problem med bilprovningen framöver? Det är en 2001:a.

Bifogat

• cat.jpg
    cat.jpg
    32.6 KB · Visningar: 402
Om den redan låter rätt mycket, varför vill du då att den ska låta ännu mer? :confused:

Katten tar bort jävligt mycket ljud ja..o nej..man mäter inte CO-halt vid besiktning så det är lugnt.

Jag är ju lite rädd att det blir lite väl högt ljud om jag plockar bort katten. Det är ju inte så att jag kan sätta dit den igen. Får bara känslan av att ljudet förstörs lite av att katalysatorn ser ut som den gör. Skulle tro att den skulle låta bättre (inte högre nödvändigtvis) med ett vassare ljud. Ett alternativ är att plocka ur spindelnätet med en tång. Eftersom katalysatorn sitter en bra bit in i ljuddämparen (typ halvvägs) blir det inte mycket kvar att dämpa ljudet med. Isåfall skulle man kunna såga av hela biten av katalysatorn som går in i burken.
Då gissar jag att ljudet resonerar inne i ljuddämparen och kanske låter något mindre, men bättre.
Någon som fattar min förklaring?
:va

Jag har givetvis original ljuddämpare för besiktning. Det är väl mest polisen som inte blir så nöjd. Men jag har lagt undan pengar till ombesiktning varje sommar. :-)

Men är det lugnt med motorn då så att den inte går sämre utan kat?

Last edited:
Den katten tar du bort med morakniv och hammare, ljudet blir det samma, och provningen kollar inte om den finns kvar, speciellt inte om du besiktigar med orginal burken monterad.
Så varför ta bort den?? vissa forum säger att det gör 1 HK andra inte??

Det blir mest bröligare och burkigare utan kat ffa om man kombinerar det med kapad burk. Bäst ljud får man med en öppen men korrekt dimensionerad ljuddämpare av absorbtionstyp....

Den katten tar du bort med morakniv och hammare, ljudet blir det samma, och provningen kollar inte om den finns kvar, speciellt inte om du besiktigar med orginal burken monterad.
Så varför ta bort den?? vissa forum säger att det gör 1 HK andra inte??

Hästkrafterna struntar jag i. Jag kan ju tänka mig att ljudet förblir oförändrat om man behåller originaldämparen eftersom den är så tyst, men eftersom jag har ett kapat Devilblås med ganska stor diameter finns risken att det skulle låta lite väl mycket, och det är jag inte heller ute efter.

Bilprovningen mäter f.n inte mc, men det kommer framöver!
Sedan så vet jag inte när de kommer att börja eller från vilket årtal som kat-kravet blir, inte heller vilka avgasvärden som kommer att tillåtas fr.o.m vilken årsmodell.. (Helfordonsgodkända??)

Men du bör med säkerhet bänka om den iaf när du ändrar motståndet i avgassystemet. (Kat + kapning)

Bilprovningen mäter f.n inte mc, men det kommer framöver!
Sedan så vet jag inte när de kommer att börja eller från vilket årtal som kat-kravet blir, inte heller vilka avgasvärden som kommer att tillåtas fr.o.m vilken årsmodell.. (Helfordonsgodkända??)

Men du bör med säkerhet bänka om den iaf när du ändrar motståndet i avgassystemet. (Kat + kapning)

Hur har du fått den infon att MC också kommer att ha katalysator som krav.

Jag gissar ju att en MC inte går igenom besiktningen om katten är borta.
Hmmm, svårt val nu.

Hur har du fått den infon att MC också kommer att ha katalysator som krav.

Jag gissar ju att en MC inte går igenom besiktningen om katten är borta.
Hmmm, svårt val nu.

Jag är fd fordonstekniker på Bilprovningen
(Och har fortfarande gällande licens!) :tummenupp

Grundar infon på ren logik.
Varför utrustar tillverkarna hojarna med kat annars?
Sverige ska ju alltid föregå med gott exempel när det gäller miljön.
OCH vi är med i EU mm, mm.

Avgasprov kommer.
Vet inte när och hur, vilka årsmodeller eller gränsvärden!
Det kanske blir som på nyare bilar att de kopplar in sig i databoxen och läser av felkoder, mm?

Nyare hojar KAN klara det uppmätta avgasprovet utan kat, men det beror på gränsvärdena de sätter på den årsmodellen!
Om de inte mäter i röret utan de kopplar in sig i datorn och den säger att det inte finns lamdasonder, annan mjukvara mm, så är det nog kört!
(Men om man kan spelreglerna, så vet man också hur de kan kringgås!)

Last edited:
Jeg vet ikke hvike krav SBP har vedr. kat eller ikke. Jeg kjører min GSXR1000 K8 uten kat og fikk betydelig mer krefter i mellomregistret. Jeg tror ikke du skal være redd for lyden, jeg kjørte sammen med tre andre r-sykkeler i Moseldalen (to sykkler til med slipon og uten db-killer) og vil ble vinket inn til en politikontroll. I Tyskland er de ganske opptatt av støy og jeg hadde kun en liten Yoshimura uten db-killer på den ene siden (se link). De gikk runde alle sykkelene samtidig som motorene gikk og vi fikk igjen papirer og ble ønsker god tur videre.

http://www.blocket.se/uppsala/Yoshimura_trioval_slipon_kolfiber_32172302.htm?ca=7&w=3

Last edited:
*/ ?>
Back