Gyrokrafter?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hur är det med sån där "fälgskivbroms" som bl.a. Buell använder.
Skapar det inte stora gyrokrafter jämfört med två mindre skivor i normalstorlek runt 300mm? Eller bromsar det så mycket bättre att man bortsser från det?

Högre roterande massa ger som sagt upphov till mer gyroskopisk effekt (om det är korrekt att kalla det så lämnar jag åt proffsen). Att ersätta två vanliga skivor med en stor tror jag inte skiljer så mycket i vikt, lyssnar man på Buell själva så säger dom att deras ZTL system t.o.m. väger mindre än det vanliga två-skivbromssystemet.

Ja visst beror kraften även på avstånd, men Buell's idé ligger i att få ner vikten på konstruktionen. Genom att montera skivan längst fälgen får man ner vikten på hela framfälgskonstruktionen vilket då i sin tur få ner krafterna som påverkar hjulet. Även att använda bromskraften direkt på fälgen "där den behövs" säger Buell ska ge en fördel, t.ex. eftersom den då inte går via ekrarna som i den vanliga konstruktionen.

Den stora fördelen jag ser är att diametern ger ordentlig hävstång (tänk vad som händer när man byter från 270 till 320mm skiva på motardcyklar) samt den goda kylningen. Detta borgar för att man kan använda mindre material och därmed inte få större masströghetsmoment....

Fast med tanke på hur sparsamt det används inom racing betvivlar jag att det är överlägset. Troligen i bästa fall inte sämre än normala skivor....

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard