Dator startar om sig omedelbart vid boot. Vad göra?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Hallå!

Har råkat ut för en klart mysko grej på stationära burken.

När jag slår på den så varvar han upp graffefläkten och visar allt som vanligt de första tio sekundrarna. Men innan den hinner gå över till att visa XP-loggan och att operativet startar så startar den om sig själv. :confused:

Det är inte helt konsekvent heller. Ibland går den hela vägen och jag kommer åt skrivbord osv. Sen kan jag pilla lite några minuter och pang, så startar han om sig själv. Inga varningsmeddelanden eller något innan.

Försökte köra avast när jag kom in en gång, men det är dömt att misslyckas eftersom den aldrig hinner gå klart innan den startar om sig.

Har inte hunnit testa att starta i felsäkert läge ännu. Men om jag kommer ini OSet, vad kan jag göra då för att åtgärda detta?

Det är en fulversion av XP Pro, 32 bit.
Ska köpa ett W7, men jag måste flytta lite program och bilder från disken OSet ska ligga på innan. Vore skönt att få detta gjort så jag inte behöver formatera disken som den är nu. :gnissla

Mvh J

Du har förmodligen hårdvarufel i din maskin om du inte kommer in i "felsäkert läge menyn" när du hackar på F8 under uppstarten. Svullo-kondingar är vanlig i maskiner som har ett par år på nacken - speciellt om det är en fabriksdator t.ex. HP/Compaq, PackardBell etc.

Har inte hunnit testa med felsäkert läge ännu, ska göra det ikväll.
Låter oroväckande om det är hårdvaran som gett upp.

Det är dock ingen färdig maskin, jag satte ihop den för typ 3 år sedan tror jag det var.

Det här var klart lustigt, nu funkar det och är stabilt precis som förut. :confused:

Very well, är trött på att klabba med fulversioner så jag tänker köpa mig ett ex av W7 32 bit.

Men, det skulle vara skönt att inte behöva installera om alla program jag har på C: när jag formaterar disken vid installationen av det nya OSet.

Går detta att lösa på ett smidigt sätt?

På ett sätt skulle det ändå vara skönt att blåsa hela disken, det har blivit en del konstiga program/spel genom åren. Men det verkar ändå sjukt jobbigt att behöva göra om allt. :gnissla

Det här var klart lustigt, nu funkar det och är stabilt precis som förut. :confused:

Very well, är trött på att klabba med fulversioner så jag tänker köpa mig ett ex av W7 32 bit.

Men, det skulle vara skönt att inte behöva installera om alla program jag har på C: när jag formaterar disken vid installationen av det nya OSet.

Går detta att lösa på ett smidigt sätt?

På ett sätt skulle det ändå vara skönt att blåsa hela disken, det har blivit en del konstiga program/spel genom åren. Men det verkar ändå sjukt jobbigt att behöva göra om allt. :gnissla
Det går nog att uppgradera den nuvarande versionen, men om du kan leva med det så gör en formatering istället. Man samlar på sig så mycket skit som segar ner datorn så en formatering är alltid det bästa.

Det går nog att uppgradera den nuvarande versionen, men om du kan leva med det så gör en formatering istället. Man samlar på sig så mycket skit som segar ner datorn så en formatering är alltid det bästa.

Nja, jag har alltså en fulis XP som jag tröttnat på och som inte heller funkar som den ska. Så den går nog inte att uppgradera är jag rädd.

Exakt, så känner jag med. Då blir allt nytt och fräscht, ska bara gå igenom disken först så inget bra att ha försvinner. Så får det bli!

Min disk verkar helt kajko. Burken har funkat fint ett par dagar nu men nu är det samma visa igen.
Hann flytta över alla väsentliga grejer, så nu köper jag en ny disk till OSet istället.

Det får nog bli en SSD disk som i princip OSet och nåt program kommer ligga på.

Då är frågan, finns det något märke man absolut ska undvika eller är det mest samma prylar?

Vart lite sugen på den här. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601876#reviews

Bra eller dålig?

Vill ogärna råka ut för samma sak igen efter ett par år.

Min disk verkar helt kajko. Burken har funkat fint ett par dagar nu men nu är det samma visa igen.
Hann flytta över alla väsentliga grejer, så nu köper jag en ny disk till OSet istället.

Då är frågan, finns det något märke man absolut ska undvika eller är det mest samma prylar?

Bra eller dålig?

Jag har byggd ett hel gäng datorer med sådan här i Corsair F60

I vissa med dubbla som Raid 0 funkat klockrent hittills.

Är du säker på att det inte är något temp eller kraftaggregats problem ?

Bra eller dålig?

Jag kör denna som systemdisk, mycket nöjd.
Uppstart Windows 7 64 bit cirka 50 sekunder till färdig att använda.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908

De där verkade dyra. Kolla vad de kostar på newegg.com - de brukar ha specials ibland.

Jag har byggd ett hel gäng datorer med sådan här i Corsair F60

I vissa med dubbla som Raid 0 funkat klockrent hittills.

Är du säker på att det inte är något temp eller kraftaggregats problem ?

Har faktiskt inte tänkt på att det kan vara nätagg-relaterat. Ska låna ett från jobbet och prova med och se om det blir någon skillnad.
Men eftersom den startar om sig när disken börjar jobba så känns det mest som att det är den som lagt av.

Funderade också på temperaturen, men den kan alltså starta om bara 10 sekunder efter jag tryckt på knappen och den kan omöjligt blivit varm på så kort tid (?).

De där verkade dyra. Kolla vad de kostar på newegg.com - de brukar ha specials ibland.

Nja, ett Corsair F60 kostade där 130$ vilket blir 832 :-.
Frakt, tull och moms på det så tvivlar jag på att jag tjänar mer än någon hundring kanske?

Det är nog inte värt besväret känns det som.

Har faktiskt inte tänkt på att det kan vara nätagg-relaterat. Ska låna ett från jobbet och prova med och se om det blir någon skillnad.
Men eftersom den startar om sig när disken börjar jobba så känns det mest som att det är den som lagt av.

Funderade också på temperaturen, men den kan alltså starta om bara 10 sekunder efter jag tryckt på knappen och den kan omöjligt blivit varm på så kort tid (?).

Vartefter grejer startar belastas nätagget mer och mer. När HD drar igång kan det vara droppen. Har råkat ut för detta ett par gånger.

Minne, grafikkort eller någon rökt drivrutin kan också ge detta resultat.

Last edited:
Vartefter grejer startar belastas nätagget mer och mer. När HD drar igång kan det vara droppen. Har råkat ut för detta ett par gånger.

Minne, grafikkort eller någon rökt drivrutin kan också ge detta resultat.

Absolut, nätagget kan vara boven.

Kanske ska låna hem ett graff-kort också och byta ut del för del och se om något händer. Eller inte händer rättare sagt.

Om det ändå hade varit en mekanisk del som var sönder, så lätt livet hade varit. :gnissla

Nja, ett Corsair F60 kostade där 130$ vilket blir 832 :-.
Frakt, tull och moms på det så tvivlar jag på att jag tjänar mer än någon hundring kanske?

Det är nog inte värt besväret känns det som.
Till ordinarie pris, ja. Allt som oftast rear de ut SSDs till bra priser.

Jag verkar ha kommit på vad som är fel.

Provade att byta både nätagg och disk med ett annat OS på men ingen ändring. Sen bytte jag RAM-minnen och då hoppade burken igång utan problem.
Ska inte ropa hej ännu dock, ska försöka använda burken lite och sen om det händer igen.
Men om det nu är dom, vad ska jag ha för nya?

De som satt där tidigare var ett par Kingston minnen.

Iom att jag tänkte investera i W7 så kan jag lika gärna köpa 64-bit och lite mer RAM.
Mitt moderkort är ett ASUS P5B VM.

Vad för bra minnen ska jag investera i?

Och sedan låter processorkylaren (standard) helvete så den vill jag gärna byta mot en tyst dito. Vilken sådan är bra?

CPU är Intel Core 2 Duo E6600 2,4 ghz.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back