Torktumlare

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Bästa stället att söka "knasig" information: SH :tummenupp

Eftersom hela familjen kört en vinterkräkfestival blev det väldans mkt tvätt här i början på veckan.
Då upptäckte jag att vår tumlare inte riktigt vill som jag. Först avbröt den programmet i förtid men efter en rengöring av filter, kondensor osv går den iaf klart. Men. Tvätten blir inte lika torr som tidigare. Varför? Vad kan vara fel i en tumlare?

Det jag noterat, som kanske blir det väldigt enkla svaret, är att tvätten känns inte heller lika varm som innan. Den är fortfarande varm men inte nästan brännvarm som tidigare. Är det helt enkelt nåt element som pajjat?

Om jag ska ge mig på att felsöka, var börjar jag?

Enklaste sättet är väl att fråga tanten vad du gör för fel.... :tungan

Det kan vara allt från värmelement, kondensor och termostat. Det första tror jag inte att det är då den fortfarande ger värme.
Jag skulle ge mig på att ta bort bakstycket och kolla termostaten/erna då dessa brukar vara förbrukningsvara på en del tumlare. Jag har själv bytt såna flera gånger innan jag gav upp på den tumlaren.
De ser ut som någon av dessa ungefär:
http://www.nettoparts.se/shop/termostater-311c1.html

Bra sida för övrigt att handla ifrån, har det mesta.

Ett enkelt sätt att felsöka är att vandra in på Elgiganten och handla en Miele ;)

Här är det lågbudgetracing vettu' :arsele

Enklaste sättet är väl att fråga tanten vad du gör för fel.... :tungan

Tvätta = kvinnogöra. Laga maskin = karlgöra :D

Det kan vara allt från värmelement, kondensor och termostat. Det första tror jag inte att det är då den fortfarande ger värme.
Jag skulle ge mig på att ta bort bakstycket och kolla termostaten/erna då dessa brukar vara förbrukningsvara på en del tumlare. Jag har själv bytt såna flera gånger innan jag gav upp på den tumlaren.
De ser ut som någon av dessa ungefär:
http://www.nettoparts.se/shop/termostater-311c1.html

Bra sida för övrigt att handla ifrån, har det mesta.

Kondensor ser jag inte hur den skulle kunna gå sönder, det är ju bara metallplattor. Elementet ger ju värme så det står också långt ner på listan. Termostat var bra tips och hamnar högt på listan.

Bra sida :tummenupp
Jag har dock en Elektrohelios (TK7522). De är inte listade. Kanske löser sig när man får skruva isär lite och kika vem som gör termostaten...

Last edited:
Kondensor ser jag inte hur den skulle kunna gå sönder, det är ju bara metallplattor. Elementet ger ju värme så det står också långt ner på listan. Termostat var bra tips och hamnar högt på listan.

Bra sida :tummenupp
Jag har dock en Elektrohelios (TK7522). De är inte listade. Kanske löser sig när man får skruva isär lite och kika vem som gör termostaten...

My bad, kondensator skulle det ju stå :D Kondensorn kan dock vara igensatt och påverka funktionen men jag tror fortfarande på termostaten.
Dock tror jag inte att det funkar alls om kondensatorn är kaputt.

På mina stod det inget tillverkarnamn dock men det syntes klart och tydligt att de var körda. Åtminstone den ena, svartbränd och plasten runt kabelskorna hade smält.
Tydligen ett ganska vanligt problem.
Det är dessa du ska kolla efter i så fall, för jag misstänker att de ser likadana ut på de flesta tumlare:
http://www.apart4u.co.uk/tumbledrier-cut-out-kit-whirlpool-opn-481225928681.html
Sitter allt som oftast utanpå luftintaget innanför plåten på baksidan, bara följa kablarna annars.
Plocka isär och ta en bild.

Bra tips. Tack alla (INTE jens!).

Försöker meka lite och återkommer med resultat.

Bra tips. Tack alla (INTE jens!).

Försöker meka lite och återkommer med resultat.

Du kan ju skava upp din knogar, slita och stå i.

I slutändan kommer du ändå stå där med en sprillans Miele och vara så missnöjd att du inte följde mitt råd från första början :gnissla:tuttar

Du kan ju skava upp din knogar, slita och stå i.

I slutändan kommer du ändå stå där med en sprillans Miele och vara så missnöjd att du inte följde mitt råd från första början :gnissla:tuttar

Blöda och svära när jag mekar är jag bra på :D
Det är möjligt att det blir en ny i slutändan men jag tänker inte ge upp utan lite kamp. Den vi har är för ny (tillverkades 2004/2006 tror jag) för att ge upp direkt.

Nyheter
Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen