4g mobilt bredband, tycker det funkar rätt ok ;)

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Telenor har i smyg aktiverat en 4g-mast i närheten. Testade hastighet på den nyss. Inte alls illa pinkat tycker jag.

Nästan 90mbit ner och nästan 30mbit upp. Ett klart alternativ till många som har kassa DSL-linor idag.

Bifogat

• IMG_1852.jpg
    IMG_1852.jpg
    232.3 KB · Visningar: 132
Last edited:
Det där kallar jag skärmdump! :fakta

Annars verkar det riktigt snabbt! Vad har 3G för motsvarande siffror?

Vänta tills det blir lite fler användare på den masten innan du jublar, då kan du kanske komma upp i en tredjedel om du inte testar klockan 4 på morgonen.

Det ska väl finnas 3g med 16mbit och även mer tror jag. I praktiken har jag nog inte mätt över 7-8mbit

Det är ytterst få USB modem som stödjer 16mbit, dom flesta här väl en gräns vid 7mbit, utom mitt som är av den äldsta sorten som stödjer max 3,5 :huvet

Vänta tills det blir lite fler användare på den masten innan du jublar, då kan du kanske komma upp i en tredjedel om du inte testar klockan 4 på morgonen.

De levererar "upp till" 80mbit. Den verkliga hastigheten enligt BBB ska oftast ligga runt 20-40mbit.

Därav är det ganska roligt att göra en mätning och toppa närmare 90mbit.
Det är säkerligen väldigt lite trafik på just den masten ännu, så det ska bli spännande att se utvecklingen.

Det är som 24 mb/s förr. Man kom aldrig upp i det.

Har kört ADSL 8 mb/s och det har funkat bra och det kommer alltid upp till 8 mb.

Kom även upp i 10 mb/s. Och det har jag gjort förr ibland också. Men inte så ofta faktiskt.

Last edited:
De levererar "upp till" 80mbit. Den verkliga hastigheten enligt BBB ska oftast ligga runt 20-40mbit.

Därav är det ganska roligt att göra en mätning och toppa närmare 90mbit.
Det är säkerligen väldigt lite trafik på just den masten ännu, så det ska bli spännande att se utvecklingen.

Är det någon förbättring "pingmässigt" på 4G ?

Är det någon förbättring "pingmässigt" på 4G ?

Ja, det skulle vara riktigt bra faktiskt enligt IDG's mätningar, bättre än många fasta varianter, men det var ju också testat innan den stora massan hittat ut på 4G

Dessutom så är det alldeles för dyrt (ännu). Abonnemanget som är testat går på 549:-/månad.

Dessutom reserverar de sig att kunna sänka hastigheten om de anser att man använder för mycket trafik.

Men kanske så småningom som sagt. Ett sånt abonnemang för max 200kr/mån och obegränsat så klart, hade ju kunnat bli intressant.

Dessutom så är det alldeles för dyrt (ännu). Abonnemanget som är testat går på 549:-/månad.

Dessutom reserverar de sig att kunna sänka hastigheten om de anser att man använder för mycket trafik.

Men kanske så småningom som sagt. Ett sånt abonnemang för max 200kr/mån och obegränsat så klart, hade ju kunnat bli intressant.

Än är det väl bara Telenor/Bredbandsbolaget som har fri datamängd och det kan ju dom lova, man har ju aldrig någon täckning :rolleyes:

Hoppas det går ner snart, och blir utbyggt på Öland, Varför bvryr sig ingen operatör om Öland? :(

Kollade Telias sida nu, och Löttorp kommer nu under 2011 :) Snart uppgradering på G tror jag :)

Hoppas det går ner snart, och blir utbyggt på Öland, Varför bvryr sig ingen operatör om Öland? :(

Kollade Telias sida nu, och Löttorp kommer nu under 2011 :) Snart uppgradering på G tror jag :)

Va? Jag ska ju till Böda Camping i sommar. Måste ju kunna porrsurfa sporthoj.com då med :tummenupp

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8