Elhojar från Zero Motorcycles

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld Yamaha R7 -24 =(
Hitta den här på feber.se och det är ju kul att elhojar nu finns och det verkar vara en stakt uppåtgående trend bland tillverkare att kika på det här. Men jag tror försäljningen kommer vara fullständigt värdelös och det kommer inte bli någon marknad på elhojar förrän iaf myndigheter kräver att elhojar är det enda som får säljas.

Skönt att jag har min RSV4 med V4 som låter så fantastiskt :) Det är ljud och känsla som är just MC...

[YOUTUBE-ID]JBAfa08AJcs[/YOUTUBE-ID]

http://www.zeromotorcycles.com/

Skulle inte vilja ha en i dagsläget då jag tycker att 7mil är alldeles för kort för att vara ok.
Men jag gillar att det finns företag som Zero Motorcycles som forskar och tar fram dessa hojar, men för att det skall bli intressant måste den klara längre sträckor och laddas på kortare tid samt ha lite högre toppfart... och jag tror att det inte dröjer så jättemånga år innan vi är där.

Vafan, dom lät ju t om mindre än morsans symaskin....

Håller dock med Carnivore.. tror oxå att det där har en chans att bli "stort".. gissar att det börjar med små lätta eldrivna mopeder som folk pendlar till och från jobb på.. inga bensinkostnader och miljövänliga.

Efter ett tag så vänjer sig folk vid att det finns ett tyst alternativ och vill ha det av rena komfortskäl.

Last edited:
Internet är bara en fluga...

Känns det här bättre än ljudlösa fjollerier?
[YOUTUBE-ID]uxLoA9YULtE[/YOUTUBE-ID]

Elhojar kommer inom några år vara snabbare än bensindrivna, jag misstänker att du kommer byta frivilligt.

Jag myntar härmed uttrycket förbränningsmotortaliban!
Det kommer nog inte användas än på att par år men kom ihåg var ni såg det först.:D

Skulle inte vilja ha en i dagsläget då jag tycker att 7mil är alldeles för kort för att vara ok.
Men jag gillar att det finns företag som Zero Motorcycles som forskar och tar fram dessa hojar, men för att det skall bli intressant måste den klara längre sträckor och laddas på kortare tid samt ha lite högre toppfart... och jag tror att det inte dröjer så jättemånga år innan vi är där.

Problemet blir ju att räckvidden eg är 3 mil, sen hem med lite marginal.

Däremot vill jag ha en skogsbusmaskin som inte stör, och där börjar vi hamna :)

En fördel är ju att man inte behöver bry sig om mic-kvaliten på action-kameror, eftersom hpojen ändå inte låter nåt, och vindbrus är ju inget man precis vill sitta o lyssna på...

När batteri tiden blir längre så skulle jag helt klart kunna tänka mig en el-hoj till att pendla med .

[YOUTUBE-ID]uxLoA9YULtE[/YOUTUBE-ID]

Elhojar kommer inom några år vara snabbare än bensindrivna, jag misstänker att du kommer byta frivilligt.

Det kommer nog inte användas än på att par år men kom ihåg var ni såg det först.:D

Absolut, ser riktigt nice ut.
Men då (vad jag gissar) 99% av alla hojar används till även transport och nöjeskörning och inte bara tävling på bana så måste laddningstiderna ned och räckvidden upp innan det blir hållbart som ersättning.

Jag har set vilken prestanda elmotorer vrider ur sig. Om bara körtiden blir bättre (och de inte blir för dyra) skulle jag vilja ha en med en gång :)

Ser ju helrätt ut!:tummenupp Låter.... annorlunda! De som körde där körde 57-58 sek på varvet, vad ligger en vanlig 600 på? Och var det bara elhojar på filmen?

Japp, bara elhojar. Klippet är från morgonträningen inför ett TTXGP-race 2010.

Varvrekordet för superstock 600 innehas av Nikki Coates och lyder 48,419s.
Nu kan man ju tänka sig att man inte pressar på hårt på morgonträningen så det är väl inte helt jämförbart. TTXGP-racet var blött så där körde man inte bättre än 1,00,208.

Absolut, ser riktigt nice ut.
Men då (vad jag gissar) 99% av alla hojar används till även transport och nöjeskörning och inte bara tävling på bana så måste laddningstiderna ned och räckvidden upp innan det blir hållbart som ersättning.

Visst, det tar som sagt några år till innan elhojarna konkurrerar på allvar i sportsegmentet. Vår tävlingsverksamhet driver på utvecklingen OCH efterfrågan i en rätt bra takt just nu!

Last edited:

Ser ju schyst ut :) Kan tänka mig att dessa moppar väger ett par kilo mindre än hojar med motorer och helsystem. Vad väger dom?

Ser ju schyst ut :) Kan tänka mig att dessa moppar väger ett par kilo mindre än hojar med motorer och helsystem. Vad väger dom?

Vikten varierar kraftigt, batterier är tungt och vill man kunna ta ut mycket effekt hela racet så blir det en tung hoj. CRP (vit hoj på filmen) har satsat på kurvhastighet och deras hoj väger ca 170kg medan Munch (silver) har satsat på hög effekt och byggt en hoj på 220kg. Trots det går dom ungefär lika fort.

Bra för miljön, bla bla, kul, heftig modern grej, osv osv.. Men jag, bokstavligt talat, ryser av obehag i hela kroppen när jag tittar på 1:a klippet.
Kommer aldrig bli samma grej utan bensinmotorn. Vart är känslan..

Hoppas jag hinner köra livet ut på en "riktig" mc innan dessa är de enda lagliga 2-hjulingar som får framföras i svensk trafik.

Kommer aldrig bli samma grej utan bensinmotorn. Vart är känslan..
Känslan sitter starkt knuten till konservativa tankar i huvudet.

Elhojar är inte konkurrenslkraftiga på alla plan (än) men på motorbanor börjar de ta mark, och det är där det måste börja.

Elhoj snabbare än många bensinslukare:

[YOUTUBE-ID]dkx1hMNiIRM[/YOUTUBE-ID]

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back