Mäktig syn i Egypten på frihetstorget

Mubarak avgår inte, lyssnade precis på hela talet. Från feststämning till ilska på torget efter talet. Intressant fortsättning följer.

Last edited:
Helt stört är det.. Har följt förloppet rätt noga senaste 2 veckorna och det börjar krypa lite i mig nu att det liksom inte HÄNT något på så lång tid. Känns som att det tickelitickar, och smäller när som helst nu :(.

Mubarak verkar ju inte direkt va beredd att kliva av, och nu har det gått så långt att han inte kan utan att förlora den omtalade "hedern". Då kvarstår frågan, HUR gör han när han till slut ger upp? Om han gör det.

Dom kommer lyncha honom om de får tag i honom. Vilken jävla tjurskalle.

Jag har följt händelserna i mellanöstern också, även innan det som nu hänt i Egypten. En som skriver intressanta artiklar om mellanöstern är Robert Fisk i The Independent. Hans artiklar har jag läst i flera år. Roger Cohen i NYTimes bekantade jag mig med nyligen och han verkar också komma med bra inlägg om det som sker där nere.

Annars kan jag rekommendera Time magasin som har ett nummer ute i handeln nu som handlar om Egypten.

Kan inte låta bli att tycka att västvärldens ledare sviker sina egna ideal. Hycklare hela högen. Helst hade de nog velat ha kvar sin diktator vid makten. Obamas tal ekar tomt.

Jag hoppas att Egypterna får sin revolution och får välja sin egen framtid utan att USA eller någon annan västmakt ska blanda sig i.

Om jag var 82 år och hade 500 miljarder kronor så skulle jag ha fokuserat på att hinna
bränna av dem innan jag kastade in handduken istället för att hålla på och tjafsa.

Om jag var 82 år och hade 500 miljarder kronor så skulle jag ha fokuserat på att hinna
bränna av dem innan jag kastade in handduken istället för att hålla på och tjafsa.

Man kan ju hoppas att Egypten kan konfiskera alla tillgångarna om de får bort honom från makten. Är det något jag avskyr är det hur människor i hans position förskansat sig själv och de i hans närhet på andras bekostnad. Jag skulle ha förståelse om man jagade alla dessa personer och avrättade dem en efter en så att de aldrig kan njuta av sin rikedom.

Det som nu sker i Egypten är sunt. Synd man inte lät samma sak ske i Irak och på andra håll i mellanöstern.

Man kan ju hoppas att Egypten kan konfiskera alla tillgångarna om de får bort honom från makten. Är det något jag avskyr är det hur människor i hans position förskansat sig själv och de i hans närhet på andras bekostnad. Jag skulle ha förståelse om man jagade alla dessa personer och avrättade dem en efter en så att de aldrig kan njuta av sin rikedom.

Det som nu sker i Egypten är sunt. Synd man inte lät samma sak ske i Irak och på andra håll i mellanöstern.

Du menar så här?

asteroid_strike589.jpg

Ropa inte hej än. Vi får väl först se vem/vilka som har makten om ett år eller nåt. Pest eller kolera kanske.

Kan inte låta bli att tycka att västvärldens ledare sviker sina egna ideal. Hycklare hela högen. Helst hade de nog velat ha kvar sin diktator vid makten. Obamas tal ekar tomt.

De hycklar för de vet vad de får med Mubarak. Det minst dåliga alternativet om alternativet är fundamentalister. Pratade med en israelisk granne idag. Han var uppriktigt glad för egyptiernas skull men samtidigt j-ligt orolig för vem som kommer ta makten.

Last edited:
Ingen kan givetvis veta hur det här kommer att sluta. I grunden är det en viktig men smärtsam process Egypten nu går igenom. Tycker även att Egyptiska folket inklusive det Muslimska Brödraskapet skött det här snyggt så här långt. På så vis har det varit försiktigt hoppfullt.

Samtidigt verkar det också kunna eskalera i inbördeskrig nu när Mubarak och hans vänner försöker sitta kvar till varje pris. Inget tyder ju på att Mubarak ger sig på fredlig väg.

Det kommande valet Mubarak talat om kommer sannolikt att vara riggat och jag tror Egypterna insett detta.

Frågan är nu vad militären kommer att göra om folket står fast vid sin begäran att Mubarak och hans närmaste ska avgå närmsta dagarna och veckorna.

Jag har full förståelse för att din granne och andra Israeler är oroade för utvecklingen i regionen med oroligheterna som pågår. Ingen som följt händelseutvecklingen där nere lär ta ut något i förskott.

Ropa inte hej än. Vi får väl först se vem/vilka som har makten om ett år eller nåt. Pest eller kolera kanske.

De hycklar för de vet vad de får med Mubarak. Det minst dåliga alternativet om alternativet är fundamentalister. Pratade med en israelisk granne idag. Han var uppriktigt glad för egyptiernas skull men samtidigt j-ligt orolig för vem som kommer ta makten.

Ingen kan givetvis veta hur det här kommer att sluta. I grunden är det en viktig men smärtsam process Egypten nu går igenom. Tycker även att Egyptiska folket inklusive det Muslimska Brödraskapet skött det här snyggt så här långt. På så vis har det varit försiktigt hoppfullt.

Samtidigt verkar det också kunna eskalera i inbördeskrig nu när Mubarak och hans vänner försöker sitta kvar till varje pris. Inget tyder ju på att Mubarak ger sig på fredlig väg.

Det kommande valet Mubarak talat om kommer sannolikt att vara riggat och jag tror Egypterna insett detta.

Frågan är nu vad militären kommer att göra om folket står fast vid sin begäran att Mubarak och hans närmaste ska avgå närmsta dagarna och veckorna.

Jag har full förståelse för att din granne och andra Israeler är oroade för utvecklingen i regionen med oroligheterna som pågår. Ingen som följt händelseutvecklingen där nere lär ta ut något i förskott.

Israel har varit väldigt tysta tycker jag.

Korvis konspirationsteori:

Gårdagens TV-framträdande är ett led i ett sista försök att behålla makten.

Steg 1:
- Låt militären och andra som är ute på gator och torg plantera förhoppning om förändring genom att meddela folk och media att presidenten skall hålla ett "viktigt" tal som skall förändra saker och ting.

Steg2:
Vänta medan folk låter förhoppningarna växa och förväntan att bli riktigt stor, särskilt med medias hjälp då de mer än gärna i förväg spekulerar i att det skall bli ett avskedstal och då direktbevakar allt.

Steg 3:
Säg åt kreti och pleti att skita ner sig och att man minsann sitter kvar som innan om än i trevligare ordalag.

Steg 4:
Se hur oroligheter och våldsamheter utbryter då folk blir besvikna och frustrerade.

Steg 5:
Peka på hur det minsann är demonstranterna som startat våldet och gå in och skapa trygghet och lugn i landet genom att slå ner med full kraft då vi vid det här laget har "rätten på vår sida"...

Korvis konspirationsteori:

Gårdagens TV-framträdande är ett led i ett sista försök att behålla makten.

Steg 1:
- Låt militären och andra som är ute på gator och torg plantera förhoppning om förändring genom att meddela folk och media att presidenten skall hålla ett "viktigt" tal som skall förändra saker och ting.

Steg2:
Vänta medan folk låter förhoppningarna växa och förväntan att bli riktigt stor, särskilt med medias hjälp då de mer än gärna i förväg spekulerar i att det skall bli ett avskedstal och då direktbevakar allt.

Steg 3:
Säg åt kreti och pleti att skita ner sig och att man minsann sitter kvar som innan om än i trevligare ordalag.

Steg 4:
Se hur oroligheter och våldsamheter utbryter då folk blir besvikna och frustrerade.

Steg 5:
Peka på hur det minsann är demonstranterna som startat våldet och gå in och skapa trygghet och lugn i landet genom att slå ner med full kraft då vi vid det här laget har "rätten på vår sida"...

Förvisso fullt möjligt.
Däremot så missar han något som alla despoter verkar missa. Soldater är också människor och har också släkt och vänner, och åsikter. Om tillräckligt många vanliga människor står i vägen och ska skjutas är det en ganska stor risk att militären byter sida.

Kolla på länken nu. Mubarak har avgått och överlämnat makten till militären. Underbart!

Ja, så långt allt väl. Det vore ju dock knappast första gången som en militär övergångsregering blir permanent, om de får för sig att stanna kvar vid makten. Lite skepsis får man nog ha, särskilt med tanke på att militären så sent som i går insisterat att de INTE velat ta över makten.

-edit- även situationen i Tunisien får man vara vaksam på. Där har interimspresidenten fått extra exekutiva befogenheter för att kunna gå runt det Ali Ben-trogna parlamentent. Bara att hoppas att de också är tillfälliga.

-edit2- oavsett så gläds jag verkligen med egypterna, mina lyckönskningar för att de på ett i fredligt sätt lyckats bli av med en diktator.

Last edited:
Just nu kan jag verkligen glädjas med det Egyptiska folket. Att gå händelserna i förväg och fundera över vem som tar över Egypten och Tunisien i framtiden. Det kan vi göra en annan dag.

Undra de världsledare som uttalat sitt stöd för Mubarak ända in i slutet skäms en aning nu?

Last edited:
Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...