BLUFFFÖRETAG Bekräfta ljudklippning?!

Crilljack

Säg Hej vettja!
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
Husa 650-04, Yamaha R6-01
Tjena!
Farsans företag har råkat ut för enligt mig ett blufföretag.
Dom säger dom har mottagit en beställning via telefon, och dom har precis bifogat ljudklippet till mig.. Dock får man bara med slutet av telefonsamtalet och man hör att dom har klippt ihop det för att få det att låta som en beställning, genom att klippa ihop det med felaktiga ord (då han bryter på Danska)..
Min fråga är ifall någon har någon erfarenhet om Ljudklippning, ifall man kan kolla upp det att det är klippt?
Får se nu vad dom säger när vi sa att vi ser fram emot att se er i rätten!
Sökte på deras telefonummer utan att kunna få fram någon person/adress...
Mvh
Chrille

Brukar kunna gå att lyssna till det. PMa filen så kan jag lyssna. Brukar kunna avgöra om det är klippt.

Jo men jag hör att det är klippt, och har läst om företaget och det är en massa andra som har råkat ut för exakt samma sak..
Tänkte mer om man kan se på "filen" på något sätt om det är klippt, dvs kanske hjälper till i rätten?
Inte för jag tror en ljudfil gäller i rätten, spec inte ens när man får höra hela samtalet... Men som sagt det är bara vad jag tror.
//Chrille

Jo men jag hör att det är klippt, och har läst om företaget och det är en massa andra som har råkat ut för exakt samma sak..
Tänkte mer om man kan se på "filen" på något sätt om det är klippt, dvs kanske hjälper till i rätten?
Inte för jag tror en ljudfil gäller i rätten, spec inte ens när man får höra hela samtalet... Men som sagt det är bara vad jag tror.
//Chrille

Nu beror det ju på hur duktiga de varit när de klippt, men om det är så lätt att märka klippen bara genom att lyssna borde det vara ganska tydliga hack i "frekvensspektrumet" (eller vad det kan heta). Öppna ljudklippet i t.ex. Audacity (gratis) så borde det vara lätt att se, du får iaf en grafisk representation av klippet, typ så här:
processing_audio_waveform_spectrum_2.jpg

-edit- om det är klippt så skulle det, lite överdrivet, kunna se ut så här:
klippt.jpg

Last edited:
Det borde ju kunna höras genom att bakgrundsbruset ändras tvärt. Ifall man tittar på ljudet i ett ljudredigeringsprogram (t.ex. Audacity) borde det det även kunna synas genom att ljudnivån ändras abrupt. Ifall det är en dålig klippning kan det finnas kvar sista stavelsen i ordet som uttalades innan klippet, eller att klippet börjar en bit in ordet som uttalas efter klippet, kan jag tänka mig.

****massa text****
men om det är så lätt att märka klippen bara genom att lyssna borde det vara ganska tydliga hack i "frekvensspektrumet" (eller vad det kan heta). Öppna ljudklippet i t.ex. Audacity

Annars ett program jag suttit mycket med är "Cooledit Pro" även där bör man tydligt se att det är en manupulerad ljudfil.

Tackar för den snabba infon!! =)
Är helt nybörjare på detta, men såhär ser det ut när jag har bifogat filen i det programmet jag laddade ner.

Edit: Lite halvtaskig bild.. Kan ordna bättre om det önskas?

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    101.3 KB · Visningar: 340
Last edited:
Om ni nu är oskyldiga så är det väl bara att skita i det och låta skurkarna gå till polisen, något de säkert undviker.

Är helt nybörjare på detta, men såhär ser det ut när jag har bifogat filen i det programmet jag laddade ner.

Jag är musiker och har en studio här hemma med ordentliga program för att kunna kika på det om du vill. Det krävs att du zoomar in rätt ordentligt och lyssna genom ett par helt "opartiska" lurar för att kunna se/höra precis vad de har klippt.

Dessvärre innefattar telefonljud inte ett så stort frekvensomfång, vilket innebär att man inte lika lätt kan höra plötsliga bakgrundsförändringar eftersom telefoner nästan alltid medför ett naturligt brus ändå. Men som de andra säger här: Om du till och med kan höra att de har klippt i det själva så kan det ju inte vara så svårt att hitta var. Vad som däremot kan vara svårt är att ta reda på varför de klippt och vad som egentligen sades.

Mitt emellan 25 och 30 sekunder ligger två bullar som ser inklippta ut. Mellan dem verkar nivån vara 0, alltså inget brus alls. Det är ju inte möjligt i en telefonkonversation att det blir helt tyst. Kan du zooma in där och lyssna, för att bekräfta att nivån är 0?

Som någon annan sa så syns det bättre om man zoomar in. Lyssna dig fram till något ställe där du tycker att det låter som att det är klippt och zooma in där.

T.ex. så kan ljudkurvan bli ett helt rakt horisontellt streck. Eller så kan den hastigt och med ett tydligt hopp gå från att ha ganska så låg amplitud till att ha hög amplitud.

Amplitud är hur mycket kurvan svänger ovanför och under noll-linjen.

Last edited:
Jag är musiker och har en studio här hemma med ordentliga program för att kunna kika på det om du vill. Det krävs att du zoomar in rätt ordentligt och lyssna genom ett par helt "opartiska" lurar för att kunna se/höra precis vad de har klippt.

Dessvärre innefattar telefonljud inte ett så stort frekvensomfång, vilket innebär att man inte lika lätt kan höra plötsliga bakgrundsförändringar eftersom telefoner nästan alltid medför ett naturligt brus ändå. Men som de andra säger här: Om du till och med kan höra att de har klippt i det själva så kan det ju inte vara så svårt att hitta var. Vad som däremot kan vara svårt är att ta reda på varför de klippt och vad som egentligen sades.

Alltså, så som frågorna formuleras så tycker jag att det är klippt..
Då jag inte fick hela telefonsamtalet av dom utan bara "bekräftelsen på ordern". Så verkar det som att direkt när en av deras "kunder" svarar så frågar dom om vi har kommit till Tex Alban Erikson på Hjortvägen 34 35412 Varberg. Och eventuellt företag.. Sen i slutet på klippet är det typ "tack för bekräftad order"...
Återkommer när vi har fått svar från dom!!

Sgp Online Publishing AB Heter iaf företaget, googla och få er egen uppfattning av dom!

Jag skulle se om jag kunde filtrera fram något 50Hz-brum.
Är det ett fashopp i det just vid det misstänkta klippet är det klart skumt.

Råkade ut för liknande för en 4-5år sedan. Ta mig fan om det inte var ett pucko som svarade på telefonnummret på fakturan! Jag skällde ut honom efter noter. Meddelade att om han varit inom räckvidd, så hade jag slagit ihjäl honom på en gång och om han skickar något liknande igen, så har jag inga problem att köra de ca 100 milen för att klubba honom lite senare... Han började rabbla något om polisanmälan och att hoten var inspelade bla, bla. Jag tyckte visst att han skulle polisanmäla mig. Inte för att det skulle stoppa ev, ihjälslagning, men bara för att höra hur uppskattad han var av polismyndigheten.

Inga fler krav el. liknande dök upp:tummenupp

Råkade ut för liknande för en 4-5år sedan. Ta mig fan om det inte var ett pucko som svarade på telefonnummret på fakturan! Jag skällde ut honom efter noter. Meddelade att om han varit inom räckvidd, så hade jag slagit ihjäl honom på en gång och om han skickar något liknande igen, så har jag inga problem att köra de ca 100 milen för att klubba honom lite senare... Han började rabbla något om polisanmälan och att hoten var inspelade bla, bla. Jag tyckte visst att han skulle polisanmäla mig. Inte för att det skulle stoppa ev, ihjälslagning, men bara för att höra hur uppskattad han var av polismyndigheten.

Inga fler krav el. liknande dök upp:tummenupp

:tummenupp

Så vitt jag vet måste alla inspelningar över telefon meddelas kunden innan det görs. Finns inte detta med på det inspelade materialet gissar jag att det förlorar sitt bevisvärde.

Så vitt jag vet måste alla inspelningar över telefon meddelas kunden innan det görs. Finns inte detta med på det inspelade materialet gissar jag att det förlorar sitt bevisvärde.
Men om de ändå håller på och klipper i ljudfilen så kan de ju även klippa in ett litet meddelande om att samtalet spelas in.

Man får spela in sina egna telefonsamtal, där man själv är den ena parten. Det gäller även om den man talar med inte vet om att han/hon blir inspelad. Däremot är det förbjudet att spela in andras telefonsamtal.
Vissa bolag såsom t ex banker och försäkringsbolag spelar in alla kundsamtal.

Bestrid fakturan bara och returnera produkten om det kommit nåt.
Sen är det bara att skita i det. Finns inte en chans att företaget kommer gå vidare.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back