Biltema-Kedja

Jag har en Biltema- "530-FB-Ring" kedja på min Hornet.
Kört ca 100 mil, med en hel del bus, hittills inga konstigheter.
Har inte ens behövt efterspänna kedjan något efter att jag monterade den.
Köpte även Biltemas kapnings- & nitningsvektyg, vilket fungerade utmärkt.
 
Någon som kan ge mig ett snabbt svar? 530 Kjedja och 532 använder man olika drev till dem?

Det är ju olika bredd eller kör man med samma?

Mvh Glenn
 
Någon som kan ge mig ett snabbt svar? 530 Kjedja och 532 använder man olika drev till dem?

Det är ju olika bredd eller kör man med samma?

Mvh Glenn

Ställer samma fråga. Någon som vet hur man tar reda på om man har 530 eller 532 ?
Jag tror att rullarna har större diameter på 532. men jag skulle vilja ta reda på det genom att mäta på min kedja jag har.

Jag har också en FZR, vet att det förekommer ombyggnadskit från orginalets 532 till 530.

Mats
 
Vet inte om jag skulle våga lita på annat än kvalitets kedjor med tanke på hur illa det kan gå om skiten sticker..

Kolla bara på hur min vattenpump mådde på min gamla RF600R efter att kedjan drog under full acc i utgången av en kurva.. Hade i alla fall turen att klara mig själv helskinnad.

Hur menar du att en kedja kan orsakat raset innuti vattenpumpen..?

/KentW
 
Du kan ju inte bara byta kedja. Om nuvarande kedja är slut så lär ju dreven vara i samma kondition. Byter du inga drev "går" ju kedjan ner på nolltid. Byt drev också!!
 
Du kan ju inte bara byta kedja. Om nuvarande kedja är slut så lär ju dreven vara i samma kondition. Byter du inga drev "går" ju kedjan ner på nolltid. Byt drev också!!

Drev och kedja är i nyskick, typ 100-150 välskötta mil gamal. På grund av att jag inte vill ha samma drevning som jag köpte för 4 år sedan. ( Ja ja... det blir inte så många mil för mig.) Så vill jag ha ett bakdrev som är 2 kuggar större.

Tillbaka till frågan. Hur ser jag skillnad på om det är en 530 eller 532 kedja?

Mats
 
Hur menar du att en kedja kan orsakat raset innuti vattenpumpen..?

/KentW

Vattenpumpen sitter monterad precis framför framdrevet på en RF så han menar nog inte att pumpen gick sönder "inuti" utan att kedjan slog sönder huset.
 
Jag köpte Bt kedja till min cbr 900 efter att kedjelåset på min "dyra" kedja lossna i utgång ur kurva= nya kallingar. Den fina dyra kedjan försvann och ligger nog kvar i något dike.
Nitade! bt kedja o körde glatt i två säsonger utan probs.
När jag köpte r6 satt de kedjelås igen tänkte att de duger nog denna säsong. En dag när jag tvätta hojen såg jag att brickan lossnat:gnissla Nu mer ska de vara nitat !!!

Följdfråga är de någon som varit med om en kedja som gott sönder! alltså inte låsningen som släppt?
 
Vattenpumpen sitter monterad precis framför framdrevet på en RF så han menar nog inte att pumpen gick sönder "inuti" utan att kedjan slog sönder huset.

De skador som syns på bilden visar ju att samtliga "pumpvingar" lossnat...och dom sitter ju innuti pumphuset.

På den första årsmodellen Honda CB750 var det inte ovanligt att det blev hål i blocket när kedjan gick av. Men det löste Honda med en "styrplåt" som gjorde att kedjan inte vek sig dubbel.

De hojar som jag har i mitt garage idag är ju utrustade med en kåpa över framdrevet som fyller samma funktion, att ett kedjebrott skulle kunna orsaka motorskador på nån av dom ser jag som uteslutet.

Har inte RF nån sån kåpa över framdrevet...?

/KentW
 
Antingen kör jag som en sopa(troligtvis) eller så har alla mina hojar varit för effektklena. Har fortfarande inte under 26 års körande haft ett enda trasigt kedjelås.
Är jag ett unikum eller? Vad gör ni med era kedjelås egentligen, misshandlar dom eller sätter låsbrickan åt fel hål...... förstår ingenting?
 
Jag har heller aldrig någonsin kört sönder ett kedjelås. vare sig på cross/motard/landsväg/rr
 
Antingen kör jag som en sopa(troligtvis) eller så har alla mina hojar varit för effektklena. Har fortfarande inte under 26 års körande haft ett enda trasigt kedjelås.
Är jag ett unikum eller? Vad gör ni med era kedjelås egentligen, misshandlar dom eller sätter låsbrickan åt fel hål...... förstår ingenting?

Antingen har man satt låsbrickan åt fel håll eller så har kedjelåset vart slitet.
Eller så har man bara haft ren otur, har råkat ut för det en gång att låset flugit av, DÅ kom jag på att jag satte brickan åt fel håll! :huvet
 
Antingen kör jag som en sopa(troligtvis) eller så har alla mina hojar varit för effektklena. Har fortfarande inte under 26 års körande haft ett enda trasigt kedjelås.
Är jag ett unikum eller? Vad gör ni med era kedjelås egentligen, misshandlar dom eller sätter låsbrickan åt fel hål...... förstår ingenting?



Sliten kedja + slitna drev så blir det extra tryck på låsbrickan (tror jag).
Har lyckats tappa låsbrickan en gång, men han upptäcka det i tid.
 
Pumphuset består ju av två halvor, här en hel och en sönderslagen på bilden. När pumpuset slås sönder så blir det trångt för pumphjulet



De skador som syns på bilden visar ju att samtliga "pumpvingar" lossnat...och dom sitter ju innuti pumphuset.

På den första årsmodellen Honda CB750 var det inte ovanligt att det blev hål i blocket när kedjan gick av. Men det löste Honda med en "styrplåt" som gjorde att kedjan inte vek sig dubbel.

De hojar som jag har i mitt garage idag är ju utrustade med en kåpa över framdrevet som fyller samma funktion, att ett kedjebrott skulle kunna orsaka motorskador på nån av dom ser jag som uteslutet.

Har inte RF nån sån kåpa över framdrevet...?

/KentW
 
Pumphuset består ju av två halvor, här en hel och en sönderslagen på bilden. När pumpuset slås sönder så blir det trångt för pumphjulet

Jo det förstår jag......men till och med gammla GSXR har ju en skydds/styrkåpa över framdrevet....har inte RF'en det....?

/KentW
 
Har BT drev också? Kedjorna va så billiga, så funderar på att byta på Hondan bara för att, men då ska det ju finnas lika billiga drev... Håller en BT-kjedja för 300 hk håller det garanterat för dom 17 i min honda, även med vanligt kedjelås ;)
 
Back
Top