Sprängskiss brembo 19x18 sökes

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag har köpt en begagnad brembo radialbromspump 19x18 som jag har tagit isär för att bedöma skicket. Nu tycker jag att den sitter ihop lite väl klent, och efterfrågar därför en sprängskiss så jag kan verifiera att den verkligen ska se ut såhär.

Jag har köpt en begagnad brembo radialbromspump 19x18 som jag har tagit isär för att bedöma skicket. Nu tycker jag att den sitter ihop lite väl klent.

Den är ju isärtagen :tungan

Skämt åsido!
(1) Kändes den bättre INNAN du plockade isär den?
(2) Var delarna som satt i den i gott skick, eller har du monterat en rep-sats?
(3) Har du monterat tillbaks alla delar?
(4) Har du monterat tillbaks alla delar i rätt ordning?

(Hoppas att du inte har smörjt upp den med motorolja eller nåt annat än bromsvätska! :fakta
Då är det nog bara att köpa en ny repsats, för "gummihatten" sväller av oljan och fastnar i cylindern!)

De (flesta!) bromscylindrar fungerar och ihopmonteras på snarlikt sätt, så fixa en servicehandbok, sök upp bromsavdelningen och jämför delarna och monteringen så ordnar det sig säkert. :tummenupp

Den är ju isärtagen :tungan

Skämt åsido!
(1) Kändes den bättre INNAN du plockade isär den?
(2) Var delarna som satt i den i gott skick, eller har du monterat en rep-sats?
(3) Har du monterat tillbaks alla delar?
(4) Har du monterat tillbaks alla delar i rätt ordning?

(Hoppas att du inte har smörjt upp den med motorolja eller nåt annat än bromsvätska! :fakta
Då är det nog bara att köpa en ny repsats, för "gummihatten" sväller av oljan och fastnar i cylindern!)

De (flesta!) bromscylindrar fungerar och ihopmonteras på snarlikt sätt, så fixa en servicehandbok, sök upp bromsavdelningen och jämför delarna och monteringen så ordnar det sig säkert. :tummenupp

Den är självklart ihopmonterad precis som den satt innan. Det syntes att den har varit isär innan, men alla vitala delar som har med tätheten att göra såg friska ut. Packningarna är smorda med bromsoksfett.

Jag har stor vana av att skruva med bromsdetaljer, däremot oroar det mig att det enda som hindrar kolven från att hoppa ut (och beröva mig bromsverkan) är en ensam låsring som sitter i änden av cylinderspåret. Kanske är jag bara nojjig?

Gällande servicebok lär det inte bli lätt då detta är en eftermarknadspryl till hojen.

Den är självklart ihopmonterad precis som den satt innan. Det syntes att den har varit isär innan, men alla vitala delar som har med tätheten att göra såg friska ut. Packningarna är smorda med bromsoksfett.

Jag har stor vana av att skruva med bromsdetaljer, däremot oroar det mig att det enda som hindrar kolven från att hoppa ut (och beröva mig bromsverkan) är en ensam låsring som sitter i änden av cylinderspåret. Kanske är jag bara nojjig?

Gällande servicebok lär det inte bli lätt då detta är en eftermarknadspryl till hojen.

på bremo pumpar ska väl den delen som låsringen sitter i kunna gängas ut?

på bremo pumpar ska väl den delen som låsringen sitter i kunna gängas ut?

När jag tänker efter, så satt det en ingängad insats som låsringen mycket väl kan ha suttit i (har inte sakerna framför mig nu), är det för att man ska kunna byta den delen efter en krasch om låsringsspåret skadats?

Råkade se på något jänkeforum att det bara finns crash repair kit att köpa, inte själva kolven/tätningar till pumpen, och att pumpen anses förbrukad när tätningen börjat läcka.

Finns det någonstans man kan köpa lösa packningar till den här pumpen? Med tanke på att den är rätt gammal nu, och att jag behåller mina saker länge, så lär jag förr eller senare behöva renovera den.

Råkade se på något jänkeforum att det bara finns crash repair kit att köpa, inte själva kolven/tätningar till pumpen, och att pumpen anses förbrukad när tätningen börjat läcka.

Finns det någonstans man kan köpa lösa packningar till den här pumpen? Med tanke på att den är rätt gammal nu, och att jag behåller mina saker länge, så lär jag förr eller senare behöva renovera den.

kolla här om du hittar det du söker
http://www.moto-racing.co.uk/cat--Brembo-Master-Cylinder-Spares--Brembo+MC+Spares.html

vet inte exakt vad det är du vill byta ut men här har du också lite grejer
http://www.yoyodyneti.com/ProductInfo.aspx?productid=110.4266.60

och en sista
http://www.shop.bevelheaven.com/SearchResult.aspx?CategoryID=35

ebay
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BREM...2804827QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories

Last edited:
Såja, cyclebrakes har inget att sälja, yoyodyne blev arga av mitt mail, samt har inget att sälja - varesig om jag lämnar in pumpen eller bara vill ha lös tätning.

Någon som vet om det sitter samma kolvtätningar/kolv i en brembo 19x18 med 19mm kolv, som det sitter i de originalmonterade radiella brembopumpar som råkar har 19mm cylinder?

Det syntes att den har varit isär innan, men alla vitala delar som har med tätheten att göra såg friska ut.

Den kanske redan läcker! Kan du fråga tidigare ägare om det var så? Kan det vara därför den såldes?

Om du har stor vana, då borde du väl veta att det är så på alla demonterbara bromscylindrar! :confused:

Först skriver du själv svaret och sedan frågan! :va

SVARET!

FRÅGAN!

Kan du beskriva konstruktionen eller posta någon bild när den är demonterad?

Den kanske redan läcker! Kan du fråga tidigare ägare om det var så? Kan det vara därför den såldes?

Om du har stor vana, då borde du väl veta att det är så på alla demonterbara bromscylindrar! :confused:

Först skriver du själv svaret och sedan frågan! :va

SVARET!

FRÅGAN!

Kan du beskriva konstruktionen eller posta någon bild när den är demonterad?

nej skit i det, jag orkar inte med din ton. Tack.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard