Arabien

Engelsmännen och tyskarna gjorde alltså rätt när dom tog med sig allt gammalt skit hem förr i världen. :D

Det kan diskuteras egentligen om det var rätt att ta med sig delar Egyptens kulturarv. Personligen tycker jag nog att de hör hemma i Egypten och att det borde återlämnas. Sedan kan de utländska museerna låna samlingarna till egna utställningar.

Det är det en tragedi att man t ex sprängde de gamla Buddhastatyerna i Bamiyan. Förstör gamla mumier i Egypten eller som de allierade i Irak som har sin armébas i Babylon. Vad jag läst har de inte varit särskilt försiktiga i sin framfart.

Tyvärr är väl kulturarv något som råkar illa ut vid politiska oroligheter i ett land. Det har vi sett bevis på om och om ingen.

Det kan diskuteras egentligen om det var rätt att ta med sig delar Egyptens kulturarv. Personligen tycker jag nog att de hör hemma i Egypten och att det borde återlämnas. Sedan kan de utländska museerna låna samlingarna till egna utställningar.

Det är det en tragedi att man t ex sprängde de gamla Buddhastatyerna i Bamiyan. Förstör gamla mumier i Egypten eller som de allierade i Irak som har sin armébas i Babylon. Vad jag läst har de inte varit särskilt försiktiga i sin framfart.

Tyvärr är väl kulturarv något som råkar illa ut vid politiska oroligheter i ett land. Det har vi sett bevis på om och om ingen.

Jag är väl lite mer av åsikten att viktigt historiska artefakter först och främst ska bevaras för eftervärlden. Det bästa är givetvis om man kan ställa ut föremålen i landet de kommer ifrån, men finns det risk för att föremålen plundras, vilket tydligen hänt, är det bättre att förvara föremålen i ett stabilare land.

Civiliserade människor det där.

Bilderna påminde starkt om "demonstrationerna" i Rosengård...

Ytterligare en bra krönika av Robert Fisk:

http://www.independent.co.uk/opinio...t-death-throes-of-a-dictatorship-2198444.html

Angående vandalismen av museet..

"Infinitely more terrible was the vandalism at the Egyptian National Museum. After police abandoned this greatest of ancient treasuries, looters broke into the red-painted building and smashed 4,000-year-old pharaonic statues, Egyptian mummies and magnificent wooden boats, originally carved – complete with their miniature crews – to accompany kings to their graves. Glass cases containing priceless figurines were bashed in, the black-painted soldiers inside pushed over. Again, it must be added that there were rumours before the discovery that police caused this vandalism before they fled the museum on Friday night. Ghastly shades of the Baghdad museum in 2003. It wasn't as bad as that looting, but it was a most awful archeological disaster."

Lillebror åkte till Egypten igår, det verkar spännande :crash

Ja, det är intressant att andra länder chartrar plan för att flyga hem sina medborgare, medan Sverige fortsätter att skicka ner turister (senast nu i förmiddags)

Läste precis att militär rullat in i Sharm el Sheikh och att det dessutom ryktas om att Mubarak har tagit sin tillflykt dit.

Civiliserade människor det där.

Bilderna påminde starkt om "demonstrationerna" i Rosengård...

Allvarligt? Det är bilder på ett folk som demonstrerar mot en förtryckande regim, som dödar och skadar folk för att förhindra dem från att demonstrera, och du tycker att det är jämförbart med vandaliserande ligister? Mubarak är ingen mysfarbror direkt, och när alla tidigare utlovade reformer har uteblivit så känns nog de fredliga demonstrationsalternativen ganska meningslösa.

Ja, bl.a. har flera värdefulla arkeologiska fynd i Palestina blivit förstörda av den israeliska militärens framfart där.

Last edited:
Allvarligt? Det är bilder på ett folk som demonstrerar mot en förtryckande regim, som dödar och skadar folk för att förhindra dem från att demonstrera, och du tycker att det är jämförbart med vandaliserande ligister? Mubarak är ingen mysfarbror direkt, och när alla tidigare utlovade reformer har uteblivit så känns nog de fredliga demonstrationsalternativen ganska meningslösa.

Ja, seriöst.

Att slå sönder sin grannes butik, eller elda upp hans bil avsätter ingen.

Att hejdlöst bryta upp gator och kasta gatstenar omkring sig avsätter inte heller någon.

Att vandalisera kulturarvet drabbar ju bara härskare som har varit döda ganska länge....

Att elda bilar i sverige, kasta gatstenar och vandalisera har inte heller avsatt någon, men här har det aldrig varit meningen heller, men det ser ut likadant.

Jag hade sagt att det hade sett likadant ut som i frankrike om dom hade blockerat vägar och tömt dynglass utanför regeringsbyggnader, för så demonstrerar Fransmän.

Risken är att det inte blir någon demokrati utan att islamisterna tar makten och då kan det verkligen ta hus i helsicke.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back