IKEA nu..

Är det någon som är avundsjuk eller inte fick jobba på Ikea kanske? :va

Var på väg att göra det också. Men är kroniskt emot FB-grupper så jag höll mig.

Men snälla, gör nån annan det så går jag med!

Korvgubbe jobbar inte så. Han ser ner på det svenska meseriet att skriva klagomejl och insändare etc. Det är högafflar och kravallande direkkt1 :hihi

Vad skulle kunna bli så ofantligt festligt med det då? Att en massa giriga sossar förlorade pengar? Ja det var sjukt kul, jävla losers som köpte aktier där. :D

Haha, ja det där var ofantligt tragikomiskt faktiskt. Som får som leds till slakt. Man gör som pappa trygga staten säger. Och sedan gråter man.

Haha, ja det där var ofantligt tragikomiskt faktiskt. Som får som leds till slakt. Man gör som pappa trygga staten säger. Och sedan gråter man.

Jag håller tyvärr med dig där. Fast mer betoning på tragiken än komiken, men kan kunde ju inte låta bli att tänka "hur ubota dum får man vara?"

Jag minns särskilt en sosse, gammal och i gubbkeps, som intervjuades efter att hans aktier gått från introduktionskursen som var typ 80 till 60. Han tyckte det var förjävligt att det sålts ut från början (förstås). Vidare borde man inte köpa, men när det ändå var "hans tillgångar" så var han ju tvungen.

Undrar hur lack han var på typ 20 spänn eller vad de var nere och vände på. :lol

Vad skulle kunna bli så ofantligt festligt med det då? Att en massa giriga sossar förlorade pengar? Ja det var sjukt kul, jävla losers som köpte aktier där. :D

Varningstecknen var tydliga. Det var märkligt att folk köpte när det var så uppenbart lurt.

Bifogat

• 02s06rosengren58.jpg
    02s06rosengren58.jpg
    43 KB · Visningar: 40
Jag håller tyvärr med dig där. Fast mer betoning på tragiken än komiken, men kan kunde ju inte låta bli att tänka "hur ubota dum får man vara?"

Nej det är faktiskt riktigt komiskt. En massa sossar som verkligen hatar företag och aktieägarna är ondheten själv för att de brukar vilja ha utdelning från sosseföretaget de jobbar på och de inte får extra pengar till trivselkassan istället. Men nu ska bli moderna och också bli aktieägare för staten säger att det är ok och det är ju så lätt att tjäna pengar på det utan att jobba :rolleyes:, men så får de känna på lite hur den riktiga världen fungerar. Losar 5000spänn eller nåt och gråter ut i media. Fan, vi andra då som satt med it-aktier som dippa 98%.

Snacka om såssefierade människor som är vana vid tryggheten och tråkigheten. :rofl

Nu var det iofs detta jag syftade på och inte lättlurade svenska sossefår.

Jo, fast med Telia var det staten som "sålde" till ett eget bolag i Lux för att sedan sälja tillbaka till svenska folket och vips så "sparade" staten några miljarder i skattekostnader... Lagligt men jag anser att det tar priset trots allt när staten gör nåt sånt.

Är på ditt spår angående att han inte gjort något att hängas ut för (se tidigare inlägg)

Men en bonde förr (knappast att det kallades bonde) med 450 hektar var så nära adel en vanlig människa utan blått blod kunde komma, borde haft några hundra torpare under sig och byn.

Från några hundra anställda till 135000 är också ganska friskt promenerat även om det tagit en livstid.

Har sossepacket med beskattning jagat honom ur landet så ska dom fane mig inte heller komma och gnälla sen. Dom ska enbart vara tacksamma för de skattepengar bolaget trots allt fortfarande ger till statskassan.

Nu tänkte jag sponsra herr kamprad om en stund genom att handla på hans eminenta varuhus.

Han förtjänar alla pengar han kan få, exkl min personalrabatt...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Håller med om att det var ett bra debattinlägg även om inte allt han skriver stämmer med dagens verklighet. Man har avskaffat arvsskatten och förmögenhetskatten för att nämna ett exempel.

Alla år med arvs, gåvo och förmögenhetsskatt har gjort många skattekonsulter förmögna genom åren. Det kan man nog lugnt konstatera.

Alla har inte varit så lyckligt lottade att kunnat göra som Kamprad och Rausing. Deras val att överge Sverige banade vägen för den speciallagstiftning som gjorde att vissa familjer slapp förmögenhetsskatt. Familjen Persson med fler hade säkert följt Rausing och Kamprad fotspår. Många andra familjer som kanske inte varit lika lyckliga har sett en chans att slippa skatt på sitt kapital, men totalt sett varit förlorare då de inte kunnat vara lika produktiva utomlands som om de fortsatt sina verksamheter här hemma.

Familjen Wallenberg har skyddats av socialdemokratiska regeringar sedan urminnes tider. Utan skillnad i rösträtt mellan A och B aktier hade de aldrig haft någon maktposition i de bolag de haft i sin portfölj. Personligen tycker jag att de varit väldigt fula när de sålt ut sina bolag senaste åren. Alla sparare som haft b- aktier har lämnats i sticket. Genom sitt sätt att agera tycker jag att de förtjänar att förlora sina förmåner.

På tal om skatteflyktingar. Många svenskar har tagit sin tillflykt till t ex länder som Belgien. De har något av de strängaste arvslagarna, men det hade det nog ingen tanke på när det begavs. Då var det kapitalskatterna på avkastningen som var en prioritet. Kan tänka mig att det är många födda på 40- talet som drog till just Belgien under de glada dagarna på 80- talet som nu på allvar ser över sin situation när nästa generation ska ta över.

Jag är ingen jurist och har inte koll på hur lagarna ser ut i övriga Europa. Jag tror att vår skattelagstiftning är rätt så generös för tillfället förutom när det kommer till beskattning på arbete. Kapitalskatterna är förhållandevis förmånliga. Däremot tror jag att rädslan alltid kommer att finnas kvar att socialdemokraterna kommer tillbaka och återinför en förmögenhetsskatt. Det var den som jag tror de flesta med stort kapital avskydde. I synnerhet på slutet när räntorna var oerhört låga. 1,5% på det totala kapitalet samt 30% i skatt på ränteintäkterna. Ni kan själv föreställa er att förmögna människor lockades in i avancerad skatteplanering. Investering på börsens o-lista och fastigheter för att nämna ett exempel. De riktigt förmögna har alltid hittat ett sätt att komma undan.

Visst är det så.

Och ytterligare bevis på att våra skatteregler har blivit bättre är ju att många utlandsskrivna svenskar nu kommer tillbaka och ber skatteverket att räkna ut vad de skall betala in för att ta med sig kapitalet hem igen.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt