Semesterersättningsfråga...

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
...Om man frågar, får man den utbetald?

Vill inte ställa dumma frågor till chefen.

Har en enorm summa innestående, som jag hellre vill ha på mitt sparkonto så räntan tillfaller mig... :tummenupp

UrbanTiger skrev:
Nej den får du bara ut om du säger upp dig eller tar ut semester, lixom.
Vet inte om dom kör det där med mav 25 dagar sparad semester så kan man få överskjutande i stålars. Inte vanligt....

Dessutom säger semestelagen att du måste ta ut semester 20 dagar per semesterår. Annars kan facket gå in och bråka.

Gaaah!!

Har inte tagit semester på två år nu ju... Ligger någonstans runt 40lax å skräpar... Illa... Illa...

Är en sån där jävel som inte pallar att ta semester... :kocko

Jaja, hoppas sommarn bjuder på många plusgrader och mycket sol. Kanske tar mig långledigt dårå... Eller så kanske man kan deala sig till pengarna på något vis....

Tack som vanlich!

Antingen måste du älska ditt jobb grymt mycket eller så har du inget liv utanför jobbet?! Vaddå inte palla ta ut semester?? Du e ju hojägare!! Du kan köra hoj oavbrutet hela sommaren ju med så mkt. semester!!
Ska vi byta? :va

bikerwoman skrev:
Antingen måste du älska ditt jobb grymt mycket eller så har du inget liv utanför jobbet?! Vaddå inte palla ta ut semester?? Du e ju hojägare!! Du kan köra hoj oavbrutet hela sommaren ju med så mkt. semester!!
Ska vi byta? :va

Nope, älskar absolut inte mitt jobb... Och det hindrar inte min hojåkning alls...

För jag börjar tidigt och slutar vid 12:00 typ... ;-)

:fyllisar

Det är många arbetsgivare som hellre pröjsar ut pengarna än att du har en "hållhake" på dom i och med att dom måste ge dig ledigt om du ber om det i god tid osv. Då kan det handla om betydligt högre kostnader för dom att ersätta dig i x antal veckor.

Fråga! Det skulle jag ha gjort.. Klart att det kan skilja sig i olika branscher, men vad är nackdelarna för dom att pröjsa ut pengarna, såtillvida att du inte jobbar med att sälja glass på Tylösand och vill vara ledig i December, men i andra fall så är det väl bara en fördel.

Jag får ta ut överskjutande sem i pengar om jag vill, så det är bara att fråga.

Jag får ta ut överskjutande sem i pengar om jag vill, så det är bara att fråga.

Nu är det här en gammal tråd men ändå.

Jag kommer ha 19 dagars sparad semester och 24 dagar innestående från -10 nu den sista mars.
Det verkar inte finnas något stöd i varken lag eller avtal om att det ska betalas ut i pengar. Det enda jag har hittat är att man inte får ha mer än 40 dagar sparade. Och man får bara spara dagarna efter de 20 första semesterdagarna varje år.
Vad kommer hända?

Nu är det här en gammal tråd men ändå.

Jag kommer ha 19 dagars sparad semester och 24 dagar innestående från -10 nu den sista mars.
Det verkar inte finnas något stöd i varken lag eller avtal om att det ska betalas ut i pengar. Det enda jag har hittat är att man inte får ha mer än 40 dagar sparade. Och man får bara spara dagarna efter de 20 första semesterdagarna varje år.
Vad kommer hända?

Det beror på din arbetsgivare skulle jag tro, när jag skrev i den här tråden senast kunde jag spara hur många dagar jag ville trots att det var olagligt redan då. På senare år har överskjutande dagar som inte får sparas betalats ut i pengar automatiskt men förra året tvingades alla som hade för många dagar kvar ta ut dom innan årsskiftet.

Så pecis som vid trådstarten 2005 så blir svaret: Fråga din arbetsgivare.

Så pecis som vid trådstarten 2005 så blir svaret: Fråga din arbetsgivare.

Jag var rädd för det.
När jag frågade lönekontoret visste de inte. Vilket är konstigt, det är ändå 500 arbetstagare på det här bygget.
Får väl gå en rond med personalavdelningen då.

Blanda inte in facket. Deala med arbetsgivaren istället.

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back