Rörmokare; Vilka delar behöver jag till radiatorn?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ska komplettera med ett litet vattenburet element i badrummet då golvvärmen inte riktigt ger fullt den värme sambon vill ha.

Så, ett PURMO COMPACT C21 (40x50) ska beställas samt radiatorkoppel, termostat, och sen behövs ju lite mer kopplingar misstänker jag? Anslutningskoppling i storlek M22/12 behövs det väl 2st av?
Men följer anslutningsnippel med i radiatorkoppel eller måste jag köpa 2st såna här? Och följer mellanröret med när man beställer radiatorkoppel?

Och jag kommer komma ut med 2st 12mm kromrör ut genom vägg och I väggen kommer dessa gå ner i källaren och till närmaste krets att koppla på dem med. Men frågan är hur man gör i väggen där rören ska gå ned? Det går ju inte att bocka dem och få dem både genom vägg och ner till källare så de kommer ju behöva skarvas. Är det bara lödning som gäller då inga dolda skruvbara skarvar får finnas? Eller pressar man dem? Då måste jag ta hit rörmokaren ändå misstänker jag :(

Lite bilder på det jag har i kundvagnen just nu, vad saknas :va
9673_big.jpg

4009_big.jpg

4036.jpg

Fifan vad det verkar bökigt. Du är säkert jätteglad över ditt lilla projekt.

Kör en sånhär istället:

35-009_l.jpg

Eller en sån här:

jajjj_121455516.jpg

Dum fråga kanske, men hur har du tänkt dig gå upp i en vägg för att sen svänga 90 grader ur väggen in i badrummet?

Ansl.koppl(M22xR15) följer ju med radiatorkopplet.
Ang rören skulle jag nog kanske ta PEX(rör i rör) eller prisol och sedan bocka den som ett L och sedan trä ner den i källaren och där sätta en klämringsvinkel eller liknande.

Last edited:
Hur långt är det mellan elementinstallation och källare?
Går det inte ha ett långt rör i väggen och skarven utanpå vid elementet?

Dum fråga kanske, men hur har du tänkt dig gå upp i en vägg för att sen svänga 90 grader ur väggen in i badrummet?

Rören kommer komma rakt ut ur en vägg i ett hörn, fortsätta rakt fram 65cm där de kommer bockas 90 grader för att sen gå in i kopplet 15cm längre bort. Inget problem där med andra ord.
Men om du menar där de kommer underifrån källaren och sen ska vinklas I väggen så är det ju just där jag har problem :D Frågan är om jag ska chansa och sätta en dold koppling, vilket är helt emot reglerna. Med andra ord så ska jag inte göra så.

IVIL; Då beställer jag bara radiator, termostat, koppel och anslutningskoppling X2 och eventuellt en väggplatta...

PEX är smidigt men går ej att använda speciellt smidigt här då det är så kort bit det rör sig om (ca 1,5 meter) och på den lilla biten ska det bockas 3ggr!
Prisol blir det fram till i väggen, frågan är om man ska dra ut prisolen till en väggbricka och gå med kromrör därifrån, på det viset slipper jag skarv i vägg men får istället en väggbricka...

Maestro, nej det går inte att göra så tyvärr. Så här är det tänkt att se ut förutom att ett skåp ska sitta i hörnet där rören kommer ut, dock nedanför skåpet:

Bifogat

• element.jpg
    element.jpg
    192.2 KB · Visningar: 168
Golvvärme ÄR tillräcklig värmekälla. Varför beter du dig som en förtryckt man?

Förlåt :gråta

Men sanning att säga så ja och nej, golvvärmen är tillräcklig egentligen. Åtminstone för komforten.
Men vi skulle ha haft en handdukstork på den där väggen egentligen men istället så kör jag på ett vattenelement då det blir både billigare i inköp, ger mer värme för övrigt, mer energieffektivt OCH det blir snyggare i min mening att bara ha handdukskrokar hänga ovanför elementet.
Och tjejen blir glad och slipper flåsa på den elektriska golvvärmen på max och jag slipper se skyhöga elräkningar :Bugar

Den dagen jag blir en förtryckt man så ska jag posta en pistol till dig så får du komma hit och göra slut på eländet :pangihuve

Förlåt :gråta

Men sanning att säga så ja och nej, golvvärmen är tillräcklig egentligen. Åtminstone för komforten.
Men vi skulle ha haft en handdukstork på den där väggen egentligen men istället så kör jag på ett vattenelement då det blir både billigare i inköp, ger mer värme för övrigt, mer energieffektivt OCH det blir snyggare i min mening att bara ha handdukskrokar hänga ovanför elementet.
Och tjejen blir glad och slipper flåsa på den elektriska golvvärmen på max och jag slipper se skyhöga elräkningar :Bugar

Den dagen jag blir en förtryckt man så ska jag posta en pistol till dig så får du komma hit och göra slut på eländet :pangihuve
Så länge du inte sitter ned och kissar, springer löprunda med barnvagn och har med kärringen gemensam FB eller mejl är det väl lugnt.

Hellre en rejäl väggbricka än skarv i vägg. Du har väll Säker Vatten;)

Pratade med "min" rörmokare nu och det var ju så enkelt så jag skäms :rodnar
Man bockar 12mm Prisol ut genom vägg, kapar av och sätter en rak klämringskoppling över till kromrör och sen två vanliga vita täckbrickor mot väggen. Klart!
Sen 90graders klämringskoppling i källartaket...

Edit/ Hur vet man om man har ett 1-rörssystem eller 2-rörssystem? Jag har ju det sistnämnda, men vad kännetecknar ett 1-rörssystem? Hur fungerar ett sådant? Hur blir det med retur osv, och hur ser man skillnad på dem?

Så länge du inte sitter ned och kissar, springer löprunda med barnvagn och har med kärringen gemensam FB eller mejl är det väl lugnt.

Då känner jag mig lugn, men du kan ju pm:a din adress om jag skulle vika ner mig nån gång :brinnerup

Last edited:
Sjukt snabb leverans, beställde runt 3-tiden igår och idag låg prylarna på trappen runt lunch.

Så nu är det inkopplat och klart, det läcker inte ens OCH det ger värme :banana
Tack för svaren, hur löste man problem innan sporthoj.com :va

Bifogat

• DSC00104.JPG
    DSC00104.JPG
    74.5 KB · Visningar: 125
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen