Byte av Kamkedjesträckare!

Adde-f4

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
honda cbr600f
Hejsan!
Skulle vilja veta vad jag bör tänka på vid byte av kamkedjesträckaren.
motorcykeln är en cbr600 fsport 2001.
Är det så simpelt att man endast tar bort den gamla och skruvar in den nya? Jätte tacksam för svar! :)

/Adde!

Du MÅSTE!! kolla vad som gäller specifikt för din maskin via verkstadsmanualen om det är en orginalsträckare.
Eller någon som vet detta.
Gör du fel så finns risken för ett motorhaveri.

Som det ser ut så är det liknande modell som VTR har och denna måste man se till att tryckaren är i maximalt indragen position då INNAN man monterar och sedan "släpper" man ut den så att fjäderkraften trycker mot kamskenan.
Gör man fel så trycker man tokhårt mot kamkedjan. Not good...

Se detta som en rekomendation iaf...

någon vänlig själ som kan hjälpa mig att få svar på min fråga??

Du MÅSTE!! kolla vad som gäller specifikt för din maskin via verkstadsmanualen om det är en orginalsträckare.
Eller någon som vet detta.
Gör du fel så finns risken för ett motorhaveri.

Som det ser ut så är det liknande modell som VTR har och denna måste man se till att tryckaren är i maximalt indragen position då INNAN man monterar och sedan "släpper" man ut den så att fjäderkraften trycker mot kamskenan.
Gör man fel så trycker man tokhårt mot kamkedjan. Not good...

Se detta som en rekomendation iaf...

Okej okej... tack!

man eller org spännare ?

Det är Org

Det finns många svar om du kollar igenom teknik & mekhörnans sidor som berör kamskedjestreckare... ämnet har berörts tidigare många ggr tidigare.

har letat och det är olika på nästan alla hojar, det är just därför jag frågar efter om det är någon som har en susning om hur det är på just cbr600 -01/02 modellen. Finns det någon här ute som har bytt sträckaren på just den modellen så skulle jag vara riktigt tacksam för svar! :)

jag hade en sådan hoj för x antal år sedan o jag satte dit en man , just för att det var lite rassel från kedjan

men gör som ngn nämnt ovan tryck in sträckarn max o sedan lås den på plats ,, av fjäderkraften sen är det väl en stoppskruv man låser ... ( lite snabbt svarat nu )
är du osäker kan du ju skruva av ventilkåpan o känna på kedjan ett litet spel skall finnas

Bytte på min cbr 600 01 förra sommaren

Ok så här säger jag, Jag vart åtsagd att doppa den i olja först, Sen så nollade jag veven (TDC) vet inte om det behövs men så enkelt och då vet man att kammarna ligger still.

Sen sitter det ju ett stoppverktyg i spännaren när du köper den som du inte skall ta ur fören allt är monterat, liten plåtbit som sticker sticker ut i ändan på den.
Skruva ur den första och och i med den nya sen rycker du ur stoppplåtbiten så släpper du lös fjädern i spännaren och den kommer fjädra tillbaka kedjan.

Klart.

Lite mycket jävla trångt att komma åt ena skruven utan att behöra riva allt för mycket men det går med lite vilja

Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC

Efter att Sulas MC bestämde...

Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...