Hur fungerar PAYPAL nuförtiden?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hej!

Ska beställa lite prylar ifrån USA på Ebay.
Loggade på mitt paypal som jag använde för senast över 1 år sedan. Kände inte alls igenom mig?!

Hur funkar det nuförtiden? Fungerar dem som en bank.. dvs man sätter över pengar på sitt konto och kan sedan betala med pengarna på paypal-kontot? Eller hur går man tillväga?

MVH
KaliZ

Jag betalade en pryl tidigare i veckan och det gick då via mitt visa kort. Finns dock säkert fler möjligheter/alternativ.

Jag betalade en pryl tidigare i veckan och det gick då via mitt visa kort. Finns dock säkert fler möjligheter/alternativ.

Men när du då loggade på paypal såg du då en saldo-sida? Det är nämnligen allt jag ser. Ser inga möjligheter till VISA-betalningar :va

Det var bättre förr!!! :mad:

//KaliZ

Inte haft problem senaste åren. De hade strul med fuskare till 2007 då deras resolve bara var skitsnack inte mer (tappade lite penninjar på det senast till en fucker i Birmingham - city of "blak w knives"). Men de har stramat upp det. Och så väljer man ju vem man handlar av..

Jag kör iofs paypal.co.uk, men det finns svenska sidor (kom efter några år - blev lindrigt misstänksam..) Add card i meny under Profile.. De drar 15 SEK på ditt kort och du anger koden i ditt kontoutdrag enligt det mejl som kommer i din avgivna mejlbox.

Last edited:
Ahh ledsen grabbar detta är inte tydligt nog. Kan någon bara kortfattat förklara hur jag går tillvida? Typ... PayPal for dummies.... ?

Vore väldigt tacksam!
//KaliZ

Du ska länka ett betalkort till ditt konto, står på hemsidan hur man gör med ifyllnad av kontonummer och sådär (precis som när du betalar med kort i vilken internethandel som helst). Sen kommer de dra 15 kr från ditt konto, och på transaktionen kan du i din internetbank avläsa en fyrsiffrig kod. Denna knappar du in på din paypalsida som då registrerar att du angivet rätt konto (ett som du har tillgång till) och sen kan du använda ditt konto att betala med exempelvis på ebay. Det enda du gör är klickar på "köp nu" (eller vinner en budgivning), går vidare till "betala nu" loggar in med ditt paypalnamn och lösenord och så dras pengarna rakt från ditt konto och sätts in hos mottagaren. Har alltid funkat bra så länge jag använt det:)

Ahh ledsen grabbar detta är inte tydligt nog. Kan någon bara kortfattat förklara hur jag går tillvida? Typ... PayPal for dummies.... ?

Vore väldigt tacksam!
//KaliZ

En "for dummies" var beställt:tummenupp

Last edited:
https://www.paypal.com/se
logga in med Go to "My account"

I undre menyn längst till höger flika ut "Profile" med MouseOver och välj "Add or Edit Credit Card"

Klarar du dig inte sedan är du bortom räddning...:arsele

Eller så frågar du igen så försöker vi därifrån..:krama

Du ska länka ett betalkort till ditt konto, står på hemsidan hur man gör med ifyllnad av kontonummer och sådär (precis som när du betalar med kort i vilken internethandel som helst). Sen kommer de dra 15 kr från ditt konto, och på transaktionen kan du i din internetbank avläsa en fyrsiffrig kod. Denna knappar du in på din paypalsida som då registrerar att du angivet rätt konto (ett som du har tillgång till) och sen kan du använda ditt konto att betala med exempelvis på ebay. Det enda du gör är klickar på "köp nu" (eller vinner en budgivning), går vidare till "betala nu" loggar in med ditt paypalnamn och lösenord och så dras pengarna rakt från ditt konto och sätts in hos mottagaren. Har alltid funkat bra så länge jag använt det:)

En "for dummies" var beställt:tummenupp

Tack, nu börjar det likna något!!! :tummenupp

En uppenbar fråga jag har nu är: Måste jag länka mitt VISA-kort eller kan jag länka ett bankkonto? Tex ett "skräp-service-konto" jag har för diverse internetköp?

MVH
KaliZ

https://www.paypal.com/se
logga in med Go to "My account"

I undre menyn längst till höger flika ut "Profile" med MouseOver och välj "Add or Edit Credit Card"

Klarar du dig inte sedan är du bortom räddning...:arsele

Eller så frågar du igen så försöker vi därifrån..:krama

Hahaha!!!! :rolleyes:

Last edited:
edit: ang tidigare inlägg: Det tar ett par dagar (tills du fått in transaktionen på 15 sek på kortet där verifieringskoden står) tills du kan handla med kontot. Eller, handla går ju, på ebay o d så du inte missar grejer av det, men du kan inte skicka betalning förrän dess att kortet är kopplat med att du knappat in koden i "Verify card".

Poängen är att själva betalandet sköter sig själv skitsmidigt bara man kollar att man verkligen länkas till "rätt" paypal. Det finns de som avgett sin inlogg på falska sidor och vi har nog inte sett slutet på det. Men handlar du på betrodda SAJTER så är det nada problem.

Paypal har skottpengar på falska sidor numera. Så de letar hårt efter vilseledare o d.

Last edited:
Poängen är att själva betalandet sköter sig själv skitsmidigt bara man kollar att man verkligen länkas till "rätt" paypal. Det finns de som avgett sin inlogg på falska sidor och vi har nog inte sett slutet på det. Men handlar du på betrodda SAJTER så är det nada problem.

Paypal har skottpengar på falska sidor numera. Så de letar hårt efter vilseledare o d.

Nu blev man inte mindre paranoid.
Skulle kännas bättre att länka till ett skräp-konto jag bara har en viss mängd pengar på. Lite mera än för att täcka köpet så att säga.

//KaliZ

Det ENKLA RAKA svaret på ditt TS-inlägg hade varit - du betalar med VISA/Mastercard som du kopplat till konto med en registrering och verifiering i ditt paypal-konto.. Ursäkta läs-oförståelse..

Skräpkontokort, jag har ett sådant till Internethandel och andra puckolägen, är kanske bra idé. Inte för att jag hört om någon som någonsin haft problem. Du har ju bara angett kortdatat till Paypal och om DE drar cash som DU inte godkänt är det över avtalet. Vet dock inte hur VISA/Mastercard har sin lagtext. I o m att du gett alla uppgifter till dem har du kanske inte varit "aktsam nog"..

Last edited:
Det ENKLA RAKA svaret på ditt TS-inlägg hade varit - du betalar med VISA/Mastercard som du kopplat till konto med en registrering och verifiering i ditt paypal-konto.. Ursäkta läs-oförståelse..

Skräpkontokort, jag har ett sådant till Internethandel och andra puckolägen, är kanske bra idé. Inte för att jag hört om någon som någonsin haft problem. Du har ju bara angett kortdatat till Paypal och om DE drar cash som DU inte godkänt är det över avtalet. Vet dock inte hur VISA/Mastercard har sin lagtext. I o m att du gett alla uppgifter till dem har du kanske inte varit "aktsam nog"..

Nu kanske vi pratar i gåtor om vartannat, men jag undrar om det går att koppla paypal-konto till ett bankkonto dvs inte till ett betalkort, utan direkt till bankkontot? Betalkortet har jag feta kreditmöjligheter vilket jag inte har på bankkontot.

Btw tack för hjälpen!

//KaliZ

Coop tar 95 SEK för ett VISA och ger 0,5% återbäring på ALLT du köper. 1-5% åter på invärteshandel. Så handlar du för som mest 19000 (externt vfsh) med kortet är du jämnt ut. Eller så är du det redan innan i o m att Banken-Banken tar det tredubbla oavsett... Bla ICA har liknande upplägg, men högre årsavgift. Bara en idiot är banklojal...

edit: det ska gå att betala in cash via bankkonto likt PG eller BG direkt till Paypal. Jag har + på mitt PP-saldo så visst är det ett vanligt konto. Har inte gjort det bara. Fråga deras 24/7 helpline-chat?

Last edited:
Tack, nu börjar det likna något!!! :tummenupp

En uppenbar fråga jag har nu är: Måste jag länka mitt VISA-kort eller kan jag länka ett bankkonto? Tex ett "skräp-service-konto" jag har för diverse internetköp?

MVH
KaliZ

Nej, det tror jag inte. Inte om du inte har ett betalkort länkat till kontot. Du måste ha ett kort med nuffror på framsidan som du kan knappa in på paypals hemsida, du kan inte bara knappa in ett kontonummer hur som helst. Men som någon sa, handlar du bara från betrodda sajter så är det inga problem. Har själv haft mitt huvudkonto länkat till paypal ett bra tag nu, och det har alltid gått hur bra som helst. Det värsta var väl när jag blev uppring av min bank som meddelade att de hade spärrat mitt kort eftersom det dragots pengar från en "suspekt utländsk firma". Visade sig sen vara en säckpipsbutik i skottland som hade dragit pengar för en vara jag köpt av dem via internet och paypal:D Kontentan är att händer det något fuffens så brukar det vara någon som har koll på det, så inte särskilt mycket kan hända:)

visst - vi är ALLA "kvicktänkta" såhärdags.. :D:tummenupp

Detta är väl det yppersta beviset på att "din egen bankman" är högst överreklamerat.. :rofl Gymnasieekonomer hela bunten.. tss :arsele

Last edited:
Coop tar 95 SEK för ett VISA och ger 0,5% återbäring på ALLT du köper. 1-5% åter på invärteshandel. Så handlar du för som mest 19000 (externt vfsh) med kortet är du jämnt ut. Eller så är du det redan innan i o m att Banken-Banken tar det tredubbla oavsett... Bla ICA har liknande upplägg, men högre årsavgift. Bara en idiot är banklojal...

edit: det ska gå att betala in cash via bankkonto likt PG eller BG direkt till Paypal. Jag har + på mitt PP-saldo så visst är det ett vanligt konto. Har inte gjort det bara. Fråga deras 24/7 helpline-chat?

Fast om du använder Coops kort utomlands nån vecka så är rökt jämfört med Ica...
Vilket som, det är bra att ha ett kreditkort som man bara använder till halvriskabla transaktioner, internet,utrikes.

Varför inte bara göra ett E-kort om man nu är rädd för något? Paypal är säkert att länka sitt vanliga kort, är det någon mysko sida ni vill beställa från som inte har paypal som alternativ är det bara att göra ett E-kort på internetbanken där du själv väljer maxbelopp. Varför hålla på med kreditkort för något sånt?

Okaj, nu drygar jag mig lite då bara.

Går det använda sig av E-VISA (där får jag ett kort-nummer som är begränsat i tid och i belopp) som jag sedan knyter mot mitt paypal-konto?

Detta E-VISA går ju knyta i sin tur mot ett skräp-konto (servicekonto).

Bara en tanke..

//KaliZ

Varför inte bara göra ett E-kort om man nu är rädd för något? Paypal är säkert att länka sitt vanliga kort, är det någon mysko sida ni vill beställa från som inte har paypal som alternativ är det bara att göra ett E-kort på internetbanken där du själv väljer maxbelopp. Varför hålla på med kreditkort för något sånt?

Tanken slog mig precis.. :D

Last edited:
Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8