Kampanj på Honda Civic 1.8 Sport -10. Bra bil till bra pris?

  • Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date
Såja,då blev det till slut en pärlemovit Civic sport m automatare....
Sicken process de blir när huskorset begär veto...
 
Rent allmänt, vad ska man tänka på med en flongny bil? Tänker närmast på lackbehandling samt inkörning.

1. Vad gäller inkörning finns det olika "teorier" om hur man borde göra. T.ex: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Vad tror ni?


2. Vad gäller lackbehandling har jag aldrig varit särskilt impregnerad av Ditec, Mr Cap och liknande. Jag är heller inte särskilt intresserad av att springa där vart 18:e mån för en "konservering". Jag ämnar vaxa den själv 1-2 ggr så fort temperaturen stiger lite. Några rekommendationer på detta?
 
Rent allmänt, vad ska man tänka på med en flongny bil? Tänker närmast på lackbehandling samt inkörning.

1. Vad gäller inkörning finns det olika "teorier" om hur man borde göra. T.ex: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Vad tror ni?


2. Vad gäller lackbehandling har jag aldrig varit särskilt impregnerad av Ditec, Mr Cap och liknande. Jag är heller inte särskilt intresserad av att springa där vart 18:e mån för en "konservering". Jag ämnar vaxa den själv 1-2 ggr så fort temperaturen stiger lite. Några rekommendationer på detta?

Lägga någon typ av härdande lackförsegling är inte fel. Det håller länge och är jättefint ett bra tag.

Rostskydda biljäveln är mitt stalltips. Rostskydda!
 
Rent allmänt, vad ska man tänka på med en flongny bil? Tänker närmast på lackbehandling samt inkörning.

1. Vad gäller inkörning finns det olika "teorier" om hur man borde göra. T.ex: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Vad tror ni?


2. Vad gäller lackbehandling har jag aldrig varit särskilt impregnerad av Ditec, Mr Cap och liknande. Jag är heller inte särskilt intresserad av att springa där vart 18:e mån för en "konservering". Jag ämnar vaxa den själv 1-2 ggr så fort temperaturen stiger lite. Några rekommendationer på detta?

Ang inkörning så står det i instruktionsboken. Inget märkvärdigt oftast.

Rostskydda bilen om du ska ha den i mer än tio år, annars är det bortkastade pengar.

Lackskydda kan du göra själv mycket enkelt. Köp en flaska Fireglaze på Prorecond.se. Den funkar jättebra och är lättjobbad. Kostar typ 350:- för tre dl och räcker till minst sex behandlingar.
 
Ang inkörning så står det i instruktionsboken. Inget märkvärdigt oftast.

Rostskydda bilen om du ska ha den i mer än tio år, annars är det bortkastade pengar.

Lackskydda kan du göra själv mycket enkelt. Köp en flaska Fireglaze på Prorecond.se. Den funkar jättebra och är lättjobbad. Kostar typ 350:- för tre dl och räcker till minst sex behandlingar.

Om du inte är en klåpare när du säljer bilen har du igen pengarna för rostskyddsbehandlingen direkt även om du säljer inom 10 år.
 
Ehh. Finns det någon som betalar 4000:- mer för en tio år gammal bil bara för att den är rostskyddad?

Någon som är vettigt funtad, ja.

Börjar bli galen på IKEA-mentaliteten som finns idag.
Nya möbler ska vara JETEflashigt robusta utanpå.
Om stommen är byggd i wellpapp spelar mindre roll.
Bilarna ska vara fläckfria utanpå.
Om balkarna är genomrötna och motorn läcker olja spelar ingen roll.
Tom nya bilar är drabbade.
Bara man har lädersäten och metallic-lack spelar det ingen roll om drivlina, chassi och framvagn är byggt i mjukost.

Jag köper gärna en bil med lite rostfläckar där drivlina och underrede är fräscht.
Men det är jag.
 
Ehh. Finns det någon som betalar 4000:- mer för en tio år gammal bil bara för att den är rostskyddad?

Jepp, är du inte en totalklåpad säljare så är det absolut det.

Kanske inte 4000 efter 9 år, men däremot så sjunker värdet inte i procentuell takt lika mycket som bilen gör.

Du kan ju dessutom finna firmor som gör grejerna från 2000 och uppåt.
 
Jepp, är du inte en totalklåpad säljare så är det absolut det.

Kanske inte 4000 efter 9 år, men däremot så sjunker värdet inte i procentuell takt lika mycket som bilen gör.

Du kan ju dessutom finna firmor som gör grejerna från 2000 och uppåt.

Snarare till rätt köpare. Precis som med dragkrok eller 17" fälgar, gärna i kombination med sportchassi. Vissa betalar för det, jag skulle aldrig ens köpa en bil med de attributen...

Tror knappast att mer än några få vill betala för att bilen är rostskyddad för tio år sedan. Framför allt inga "du får igen pengarna" vid försäljning. Skulle det vara så, så skulle alla rostskydda sina bilar...
 

Prorecond har ett rätt bra forum som man kan läsa på. Dock är de sjukt nördiga där....

Det bästa med Fireglaze är att det räcker att spola av bilen med högtryck på sommaren för att den ska bli blank igen. Även efter att ha kört i regn så är bilen ren efteråt. Givetvis inte som när man svampar och skinnar, men den blir aldrig sådär matt och tråkig som med vanligt hårdvax. Rätt skönt att kunna blåsa av med högtrycken ibland så ser det ok ut igen!
 
Snarare till rätt köpare. Precis som med dragkrok eller 17" fälgar, gärna i kombination med sportchassi. Vissa betalar för det, jag skulle aldrig ens köpa en bil med de attributen...

Tror knappast att mer än några få vill betala för att bilen är rostskyddad för tio år sedan. Framför allt inga "du får igen pengarna" vid försäljning. Skulle det vara så, så skulle alla rostskydda sina bilar...

Nopp, snarare rätt säljare.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top