Kampanj på Honda Civic 1.8 Sport -10. Bra bil till bra pris?

  • Thread starter Thread starter Zee
  • Start date Start date

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Här i Skåne är det en handlare som säljer Civic:ar för 10k under Hondas listpris:
http://www.blocket.se/hassleholm/Honda_Civic_1_8_Sport_Kampanj_24715908.htm?ca=23_10&w=3

Funderar just på Civic 1.8 Sport som andrabil och "1.8 Sport" verkar vara mest bang for a buck. Vad har panelen att säga om Hondas bilar och speciellt Civic:en? Om bilarna håller i närheten av kvaliteten som deras hojar gör så är jag nöjd.

+ Rolig bil, pigg motor (140 hkr)
+ Snygg bil
+ Bra kvalitet
+ Mycket utrustning
+ Bra med lastutrymme bak (faktiskt!)
+ Går snålt (0.55-0.74 l/mil) (6 växlar framåt)
+ Endast 1200 Kr i Skatt

-Lite väl rymdfärja-inspirerad interiör
- ?


Hur är serviceintervallerna på dessa egentligen?
Finns det någon annan likvärdig i prisklassen som jag bör titta på?
 
Civic är väl en av de mest felfria bilar man kan äga så jag hade lätt kunnat tänka mig en Civic om jag behövt en mindre bil eller en extrabil.
 
Ganska bullrig, men trevlig bil.

Felfria är dom alltid.

Jag hade hellre köpt en liten diesel med miljömärkning.

/ Jens
 
Finns inga direkta fel på dem, visst, den kan upplevas som bullrig.
Polarn upplever att den är klart rymligare i kupén än hans 9-3kombi han hade innan.

Helt enkelt en bra och trevlig bil.
 
Lär vara bra bilar.

Notera dock att enligt nuvarande sätt att räkna så är det där inte en -10 utan en -09. Spelar mindre roll i dagligt tal men en jävla roll om du tänker byta in den hos en bilhandlare en dag...
 
Civic är bra skit.

Jag har haft en -88 och nu har jag en 98.
-88 var det tyvärr rosten som tog ( som alla äldre japsar) annars var den i bra skick.

-98 går som en klocka utan att kännas allt för sliten efter 20 000 mil.

Svärmor och svärfar har haft 6st civicar sedan tidigt -80.

Ingen av dom har varit något fel på mer än vanliga slitdelar ( dom satte en -04 i ett autobahnräcke men det är ju inte Hondas fel)
 
Jag är ganska missnöjd med min -06:a, två utbytta AC-pumpar, många missljud, diverse småfel och en hel del felmonterade prylar.

Det mesta kan säkert härledas till barnsjukdomar på den då nya modellen och att den är tillverkad i England, och en uppryckning måste ju ha skett.

Annars är den ju rätt snygg, rymlig och bränslesnål.
 
Trådlyft.

1. När började man med kamkedja i 1.8, istället för kamrem?
2. Hur ofta servas de? Dyrt?
 
Trådlyft.

1. När började man med kamkedja i 1.8, istället för kamrem?
2. Hur ofta servas de? Dyrt?

1. Vet ej.
2. När vi köpte vår så frågade jag handlarn och vi räknade lite på normalnyttjande och kom fram till att de närmsta tre åren kommer den kosta ca <6000:- i service.
 
Vi har en -08. 1,8 sport.

Som en del sagt redan, lite bullrig men är ju liten bil.
Stor innvändig, bekväm, Bränslesnål om man vill det.
Billiga servicar, våran har gått snart 4000 och ungefär servicekostnad på 4000:-

Enda nackdelen är bakrutan tycker jag, den är ju delad med och själva delningen sitter precis för synfältet bakåt. Tog ett tag att vänja sig.
Men en rolig bil som vi trivs med.
 
En kompis köpte en sådan 09 med "automat" som jag provade. Trodde först att det var ett skämt så illa som automaten fungerade, men tydligen skulle det vara så enligt Honda. Bilen tappade rejält med fart vid varje växling. Annars var det en trevlig bil.
 
Kryp in under bilen och titta på rostskyddet.
Det gjorde jag.
Jag köpte en annan bil.

På tal om rostskydd så är ju de flesta nya bilar galvade med ett helt naket underrede.
Då lämnar man en "rostskyddsgaranti" som i princip är helt värdelös, eftersom rostangreppet måste ha skett inifrån, inte utifrån pga stenskott och dyligt.
Brukar bli en segdragen tvist.
Gör man en riktig rostskyddsbehandling på sin nya bil förfaller "rostskyddsgarantin".

Märkligt.
 
Jag är supernöjd med min Civic type r - 08
Enda, som någon skrev, är delningen i bakrytan, men man vänjer sig.

Wrooooom :banana
 
Uppdaterar för den (o)intresserade:

Vad jag kan se håller civicarna begvärdet oerhört (ovanligt?) bra. En i fint skick med under 5000mil 2007-2008 går för 145-170 tKr (annonspris).

Vidare, fick av en slump höra att i Göteborg kampanjas -10:orna ut för 179+6 = 184 tKr för en 1.8 Sport med v-hjul på aluminiumfälg, första service gratis m.m. Ringde och förhandlade med en handlare i Skåne om inte de också kunde erbjuda det, och det gjorde han. Så det blev nyköp ist. :)

En -10 1.8 Sport i "Urban Titanium", 0 mil. Avtal klart. Leverans på Måndag!
 
En kompis köpte en sådan 09 med "automat" som jag provade. Trodde först att det var ett skämt så illa som automaten fungerade, men tydligen skulle det vara så enligt Honda. Bilen tappade rejält med fart vid varje växling. Annars var det en trevlig bil.

Honda har väl aldrig varit några höjdare på tomatlådor. Har åkt i några sena 90talare och de var ljusår efter t.ex. Merca. De var i klass med i Volvon jag hade tidigare, en 460. Den växlade inte bra.
Har några kamrater som haft nyare Hondor (bl.a. Civic) som arbetsbilar. De är tydligen väldigt knepiga att köra om man har lite last. Verkar vara lite udda stegade också.

Men det kanske har blivit bättre på senaste modellerna?
 
Har okså kollat runt på Civic här i nv skåne.
Tycker det är en rymlig pigg bil i den klassen.
Testade automaten okså men jag tyckte den växlade som man kan förvänta sig.Helt ok.
Tycker bara att dom har lite tradiga färger.
Gillar dock att dom har bra utrustning på sportserien..
V fick du ge för din o var köpte du den?

Synd att du var så snabb annars så ...Gruppköp:tungan
 
Last edited:
Honda har väl aldrig varit några höjdare på tomatlådor. Har åkt i några sena 90talare och de var ljusår efter t.ex. Merca. De var i klass med i Volvon jag hade tidigare, en 460. Den växlade inte bra.
Har några kamrater som haft nyare Hondor (bl.a. Civic) som arbetsbilar. De är tydligen väldigt knepiga att köra om man har lite last. Verkar vara lite udda stegade också.

Men det kanske har blivit bättre på senaste modellerna?

Min automat fungerar bra. :mattias
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top