iPad-tråden

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Nej, rendering betyder: "den beräkning som ett datorprogram utför för att framställa en bild eller animering".
Jag är ledsen att behöva göra så här. Men... :fatta

http://www.thefreedictionary.com/_/dict.aspx?word=rendering

http://www.wordiq.com/definition/Rendering_engine

Software that renders HTML pages (Web pages). It turns the HTML layout tags in the page into the appropriate commands for the operating system, which causes the formation of the text characters and images for screen and printer. Also called a "layout engine," a rendering engine is used by a Web browser to render HTML pages, by mail programs that render HTML e-mail messages, as well as any other application that needs to render Web page content. For example, Trident is the rendering engine for Microsoft's Internet Explorer, and Gecko is the engine in Firefox. Trident and Gecko are also incorporated into other browsers and applications. Following is a sampling of browsers and rendering engines. See HTML and render.

Rendering
Browser Engine Source
Internet Explorer Trident Microsoft
AOL Explorer Trident Microsoft
Firefox Gecko Mozilla project
Netscape Gecko Mozilla project
Safari WebKit WebKit project
Chrome WebKit WebKit project
Opera Presto Opera
Konqueror KHTML KHTML project
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag gjorde en liten test nu med en iPhone 3G och en iPhone 4. Det är STOR skillnad i hur de hanterar websidor i Safari. Testade expressen.se och på 3G får jag schackrutor när sidan är färdigladdad trots att jag scrollar till ställen jag redan varit på. Så blir det inte på iPhone 4 där jag kan scrolla hur som helst utan att få schackrutor.

Samma sak upplever jag på iPadden, dvs att så fort sidan laddat klart kan jag scrolla hur som helst utan att få schackrutorna.

Apple har ju valt bort tex multitasking för 3G-modellen i de senaste versionerna av iOS just för att hårdvaran är för dålig.

Kan mycket väl bero på hur mycket internminne de har också, 3G har 128 MB, iPad och 3GS har 256 MB och iPhone 4 har 512 MB. Förmodligen kan inte en 3G hålla allt på en stor sida i minnet så den måste läsa om vissa saker även där den redan varit.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag gjorde en liten test nu med en iPhone 3G och en iPhone 4. Det är STOR skillnad i hur de hanterar websidor i Safari. Testade expressen.se och på 3G får jag schackrutor när sidan är färdigladdad trots att jag scrollar till ställen jag redan varit på.
iPhone 3G har mycket mindre RAM så den måste ladda om delar du redan varit på då de inte får plats i minnet.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag skall självklart filma och visa upp, precis som jag gjorde när en näsvis klagade på Mieles uppstartstid på dammsugarna..
Filma på du :D

Kan mycket väl bero på hur mycket internminne de har också, 3G har 128 MB, iPad och 3GS har 256 MB och iPhone 4 har 512 MB. Förmodligen kan inte en 3G hålla allt på en stor sida i minnet så den måste läsa om vissa saker även där den redan varit.
Ja, så kan det säkert vara men jag tycker nog ändå att en sida som Expressens förstasida borde kunna hanteras lite mer smidigt av 3G-modellen.

Men Jens kära HTC Desire har väl inte mer än 512 Mb RAM så den borde väl vara ungefär lika snabb som iPhone 4 eller har HTC:n en bättre CPU som hjälper till?
 
Last edited:

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag skall självklart filma och visa upp, precis som jag gjorde när en näsvis klagade på Mieles uppstartstid på dammsugarna..

Det är möjligtvis mycket sämre på iPhone 3G, men det är ständigt närvarande på 4an med, det är en av sakerna jag ständigt retat mig på när jag använt dom nämligen, förutom hur tråkigt upplägget är.. :tungan

Se till att stänga lite andra program så att du har plats att ladda hela sidan till RAM först.
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag får schackrutor både på min iPhone 3g, min iPhone 4 och min iPad. Beror kanske på hur man använder den, men det stör mig inte märkvärt. Det som stör mig mer är att sidor nästan alltid reloadas när jag byter "tab" i Safari på iPaden.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Testade det på iPhone 4:an och jag kan bara få fram schackrutorna om jag förstorar sidan och sedan scrollar. I "normalläge" är det helt omöjligt att få fram "rutorna" :)

Vilket är "normalläge"? Det som browsern bestämmer eller den zoom där du faktiskt kan läsa något? Det är skit samma, i en utzoomad vy kan ju vilken enhet som helst scrolla stora sidor. Den ska liksom klara det närsom.

Jag har en Desire som har en sexuell skillnad i processorkraft och mindre RAM, däremot en förmodligen med välskriven webbläsare eftersom den hanterar problemet bättre trots flash. Och varför ska vi stänga program när vi jämför? Min desire har otaliga program igång hela tiden i bakgrunden, det påverkar den inte över huvud taget.

Edit: Jag glömde ju såklart att P-glide menar att multitaskingen är så kasst gjord så webbläsaren inte fungerar normalt när man använder den. It´s, legennnnnnnn...... wait for it, .....dary.......
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Det som betyder ngt är inte hur många program du har igång utan hur mycket ledigt minne du har (kolla med t.ex. appen System).

Med var jag har just nu, 5 MB fritt, jobbar min iPhone 3GS obehindrat i Safari.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Tråden handlar ju om iPad så...

Jo, men nu blev ju flash ett sidospår. Jag ville veta varför det var bra eller dåligt i största allmänhet och tänkte att nån som var insatt i tekniken och visste hur det fungerar kanske kunde berätta det för mig. Jag borde kanske ha startat en ny tråd.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jo, men nu blev ju flash ett sidospår. Jag ville veta varför det var bra eller dåligt i största allmänhet och tänkte att nån som var insatt i tekniken och visste hur det fungerar kanske kunde berätta det för mig. Jag borde kanske ha startat en ny tråd.
Fixat :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Nu är det här en tråd för iPad, inte en htc vs iphone tråd. Håll det tjafset nån annanstans!
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nu har jag surfat lite med paddan och några schackrutor får jag inte fram hur jag än bär mig åt :)

Ja, visst är det trevligt Neutral :D
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top