iPad-tråden

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
En sak jag stör mig enormt på är att man i Safari på iPad inte kan klicka på en bild och "Copy URL" eller "Open image in new tab" eller liknande för att få URL:en till bilden. Någon som har vettig lösning på detta?

Är det inte samma som Safari på iPhone? Håll på bilden 1-2sek en meny kommer fram med: Spara, Kopiera eller avbryt.

Spara -> Sparar bilden i din Camera Roll
Kopiera -> Kopierar direkt-URL till bilden
Avbryt -> Ja...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Där var ni 2a på pucken Sandis ;)
En Chrome-app från Google först till deras eget operativ, otroligt! :rolleyes:

Du skrev om Tegra 2 tidigare och när jag spanar på den info/de rykten som finns om Apples A5-processor (som ska sitta i iPhone 5 och iPad 2) så ser den ut att bli lika bra/snabb som Tegra 2 och kanske till och med lite vassar då den kan hantera högre skärmupplösningar (2048 x 1536). Båda har dubbla ARM Cortex-A9 CPU. Ser med andra ord ut som att Apple kommer att hänga med bra i hårdvaruracet :)
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Inte det heller. Detta är ett problem som faktiskt alla Apple-pöjkar jag visat det för erkänt och konstaterat. Det har inget med laddning att göra, det är när nytt skall renderas som inte hårdvaran hänger med/taskigt programmerad webbläsare inte hänger med.
Du är i din fulla rätt art ignorera aktuell status på hur mycket av websidan som laddats ner eller om det fortfarande pågår nätverksaktivitet.

Vissa webläsare har annan optimering om vad som ska hämtas och visas först vilket kan ge en annan upplevelse.
Men datamängden är densamma oavsett och allt innehåll visas inte förrän allt är nedladdat :fakta
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Du är i din fulla rätt art ignorera aktuell status på hur mycket av websidan som laddats ner eller om det fortfarande pågår nätverksaktivitet.

Vissa webläsare har annan optimering om vad som ska hämtas och visas först vilket kan ge en annan upplevelse.
Men datamängden är densamma oavsett och allt innehåll visas inte förrän allt är nedladdat :fakta

Herregud, vad är svårt att förstå? Safari på en fulladdad tung sida klarar inte renderingen vid snabb rörelse om det man scrollar till en del av hemsidan som ej har blivit scrollat till tidigare. Det blir schackrutor, punGkT
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nej. Så fungerar den ju inte.
Är hela sidan färdigladdad så går det snabbt att skrolla.

Då tar det 3 timmar att ladda en tung (ex picasa) med WiFi, medans Androiden gör det på 5 sekunder. Det var ju ännu värre :gnissla:arsele

Då är det det som är felet. Om du nu inte tror mig så kan jag filma det. Är vi överrens om att sidan är färdigladdad när den blåa stapeln försvinner och adressfältet "fälls undan"?
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Är det inte samma som Safari på iPhone? Håll på bilden 1-2sek en meny kommer fram med: Spara, Kopiera eller avbryt.

Spara -> Sparar bilden i din Camera Roll
Kopiera -> Kopierar direkt-URL till bilden
Avbryt -> Ja...

Guld! Jag bara förutsatte att "Copy" kopierade bilden till clipboard men du har ju helt rätt, det kopierar URL. Stort tack! :tummenupp

Nej. Så fungerar den ju inte.
Är hela sidan färdigladdad så går det snabbt att skrolla.

Jag måste tyvärr säga att för mig så är det alldeles för ofta schackrutor trots att sidan är färdigladdad när man snabbt scrollar ner ett par sidor.
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Guld! Jag bara förutsatte att "Copy" kopierade bilden till clipboard men du har ju helt rätt, det kopierar URL. Stort tack! :tummenupp



Jag måste tyvärr säga att för mig så är det alldeles för ofta schackrutor trots att sidan är färdigladdad när man snabbt scrollar ner ett par sidor.

Wohoooooo! :gnissla
 

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Men datamängden är densamma oavsett och allt innehåll visas inte förrän allt är nedladdat :fakta

Jag tror inte vad jag skriver nu behöver vara relevant i sammanhanget och är snudd på hårklyveri och ordmärkning (ber om ursäkt för detta); men de flesta webservrar kan (och föredrar) att komprimera sidor i gzip innan de skickas och de flesta klienter kan packa upp den gzipade sidan innan den renderas. Huruvida Safari på iPod/iPhone kan hantera gzipade sidor vet jag inte, men jag misstänker att så är fallet.
Summan av kardemumman är i alla fall att det inte _nödvändigtvis_ är samma datamängd som tankas beroende på vilken browser man kör, men oftast är det samma.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Guld! Jag bara förutsatte att "Copy" kopierade bilden till clipboard men du har ju helt rätt, det kopierar URL. Stort tack! :tummenupp

Kul att det funka :)

Copy kopierar faktiskt till clip-boad'en med. Så vill du t.ex använda bilden i ett mail så kan du limma in det där. (Då kommer det som foto, inte som URL)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jepp. Operafuskservrarna räknar jag inte med :)

Jag trivs med Opera i mobilen, jag använder det även på mina datorer och synkar favoriter och bokmärken emellan, så att det alltid ser likadant ut.

Jag vet dock inte hur iPhone varianten fungerar, den första dom släppte saknade steglös zoom, men det här Iaf Android varianten.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jupp. Opera på iPhone lade jag ner direkt pga av zoomfunktionen sög.

Den klarar heller inte av att rendera drop-down menyer från Sharepointsajter.
Jag gillade faktiskt Opera ett tag men nu är den helt oanvändbar i mitt arbete.
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
. Är vi överrens om att sidan är färdigladdad när den blåa stapeln försvinner och adressfältet "fälls undan"?
Jag ska sluta trolla med dig nu :) :kramas

Rendering är just vad ladda ner och visa innebär. Du började prata om att skrolla och sedan gick du över till rendera i dina argument och sedan spann jag vidare ;)

Enklast att kolla hur snabbt olika webläsare faktiskt renderar är att köra dem mot olika testsajter som t.ex. http://scragz.com/archived/mozilla/test-rendering-time

Min iPad renderar den sidan på 10s med Safari medan sambons Windows 7 gör det på 4s under Safari.

Låter man dock en sida rendera helt klart innan man börjar skrolla runt så visas hela sidan blixtsnabbt oavsett hur man skrollar sedan i Safari.

Så om du menar att jag inte hunnit läsa klart första delen på sidan innan renderingen är klar så får du gärna kalla mig slösurfare :)
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag ska sluta trolla med dig nu :) :kramas

Rendering är just vad ladda ner och visa innebär. Du började prata om att skrolla och sedan gick du över till rendera i dina argument och sedan spann jag vidare ;)

Enklast att kolla hur snabbt olika webläsare faktiskt renderar är att köra dem mot olika testsajter som t.ex. http://scragz.com/archived/mozilla/test-rendering-time

Min iPad renderar den sidan på 10s med Safari medan sambons Windows 7 gör det på 4s under Safari.

Låter man dock en sida rendera helt klart innan man börjar skrolla runt så visas hela sidan blixtsnabbt oavsett hur man skrollar sedan i Safari.

Så om du menar att jag inte hunnit läsa klart första delen på sidan innan renderingen är klar så får du gärna kalla mig slösurfare :)

Nej, rendering betyder: "den beräkning som ett datorprogram utför för att framställa en bild eller animering". Med andra ord den processorkraft som krävs för att visa den text/bild som finns i den scrollning som du ej visat tidigare.

Där hänger den inte med. Jag vidhåller att schackrutorna är där för att processorn inte klarar av att rendera (där kom det igen) det som redan är hemladdat men skall visas på skärmen. En annan person har erkänt det jag skriver. Att du inte gör det beror säkert på något, du kanske jobbar på Apple? :tungan
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Jag gjorde en liten test nu med en iPhone 3G och en iPhone 4. Det är STOR skillnad i hur de hanterar websidor i Safari. Testade expressen.se och på 3G får jag schackrutor när sidan är färdigladdad trots att jag scrollar till ställen jag redan varit på. Så blir det inte på iPhone 4 där jag kan scrolla hur som helst utan att få schackrutor.

Samma sak upplever jag på iPadden, dvs att så fort sidan laddat klart kan jag scrolla hur som helst utan att få schackrutorna.

Apple har ju valt bort tex multitasking för 3G-modellen i de senaste versionerna av iOS just för att hårdvaran är för dålig.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag gjorde en liten test nu med en iPhone 3G och en iPhone 4. Det är STOR skillnad i hur de hanterar websidor i Safari. Testade expressen.se och på 3G får jag schackrutor när sidan är färdigladdad trots att jag scrollar till ställen jag redan varit på. Så blir det inte på iPhone 4 där jag kan scrolla hur som helst utan att få schackrutor.

Samma sak upplever jag på iPadden, dvs att så fort sidan laddat klart kan jag scrolla hur som helst utan att få schackrutorna.

Apple har ju valt bort tex multitasking för 3G-modellen i de senaste versionerna av iOS just för att hårdvaran är för dålig.

Jag skall självklart filma och visa upp, precis som jag gjorde när en näsvis klagade på Mieles uppstartstid på dammsugarna..

Det är möjligtvis mycket sämre på iPhone 3G, men det är ständigt närvarande på 4an med, det är en av sakerna jag ständigt retat mig på när jag använt dom nämligen, förutom hur tråkigt upplägget är.. :tungan
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top