smålurad på ebay ?

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace
Vann under natten en audi nyckel på ebay. Utgångspriset var $7 och jag la $21 som maxbud innan jag gick och la mig. Jag vann förvisso auktionen men fick pynta $20,5. Två bud lagda (av totalt 3 bud inklusive mitt egna) av en användare som ej har några tidigare köpta produkter, har bara budat på denna varan. Känns ju som att det är en "nyskapad" fake budare.. Någon som vet om detta är vanligt förekommande?

Någon som vet om säljaren kan se mitt maxbud, eller har han bara chansat på att lägga först $15 och sedan $20...?

Lillgrabben kommer i alla fall bli nöjd med att få en egen bilnyckel som ser identisk ut med farsans, lika tung och smäller lika mycket i golvet när den åker i backen :)

han kan inte se ditt maxbud men det är inte ovanligt att säljare skapar fakeprofiler som trissar upp budgivning.

Har varit med om precis samma sak, är nog inte alls ovanligt.

Han kan garanterat inte se ditt maxbud. Han kan dock trissa upp budet med risk för att stå där själv.

DOCK - nån gång ska ju vara den första. (tänkte på den andra köparen)

Har stött på för många fakbudgivare för att jag ska tro att det är en myt. Klart att det förekommer.

Han kan garanterat inte se ditt maxbud. Han kan dock trissa upp budet med risk för att stå där själv.

Fast även om hans bluffbudare råkar bjuda över ens maxnivå så kan han väl alltid påstå något om oseriös budare eller andra skäl och erbjuda dig varan istället...

Fast även om hans bluffbudare råkar bjuda över ens maxnivå så kan han väl alltid påstå något om oseriös budare eller andra skäl och erbjuda dig varan istället...

Ja, visst, men då är det ju lätt att se budhistoriken och se hur mkt den personen drev upp priset.

Är det så lätt att skapa fejkkonton att man kan gössla med dom på det viset (buda på en vara per konto)? :va

Det där har hänt tjejen flera gånger (flitig användare av eBAY). Hon lägger ett maxbud, sen får hon ett mail om att hon inte vann. Någon dag senare har hon tydligen vunnit ändå. :huvet

Är det så lätt att skapa fejkkonton att man kan gössla med dom på det viset (buda på en vara per konto)? :va

Behövs väl bara en fejkad mejladress per konto? eller är det IP-styrt?:va

Budade på en casioklocka för nåt år sen. Vann inte men nån dag efter så fick jag erbjudande om att köpa klockan till mitt högsta som var det näst högsta då säljaren tydligen hade flera klockor. Fattar nu att det kanske var nå lurt med i görningen men klockan var ju billig ändå.

Har inte köpt så mycket på eBay men jag brukar kolla på vad andra tycker om säljaren. Där borde man väl kunna se om det är en seriös säljare eller inte. Eller?

Har inte köpt så mycket på eBay men jag brukar kolla på vad andra tycker om säljaren. Där borde man väl kunna se om det är en seriös säljare eller inte. Eller?

Fast om ingen vet att säljaren har fejkade konkurrenter så kommer det inte i kommentarerna.

Och att som någon föreslog kolla på IP nummer hjälper inte, bara att koppla konkurrenten via mobilen etc.

Bara otur. Visst finns det risk att det är en fake-konto som bjuder upp men det är en stor risk för säljaren. Att det blev just 20.5$ är ju för att budaren lade 20$ som maxbud.

Hade han lagt 100$ så hade det vinnande budet blivit 21.5$.

Hade du då tyckt att det var konstigt att han vann med bara 50cent över dig?

Ja, visst, men då är det ju lätt att se budhistoriken och se hur mkt den personen drev upp priset.

Enkelt. Man ber en kompis fulbuda så kommer man runt en eventuell IP-spärr.

Enkelt. Man ber en kompis fulbuda så kommer man runt en eventuell IP-spärr.

Absolut kan man göra så om budet är alldeles för lågt. Annars är det ju bara en risk att själv hamna överst och ändå behöva stå för alla omkostnader plus en ny annons.

Varför lägga ett maxbud?
Vänta tills auktionen nästan löper ut och lägg ett bud strax över det nuvarande så slipper man dessa överraskningar.

Varför lägga ett maxbud?
Vänta tills auktionen nästan löper ut och lägg ett bud strax över det nuvarande så slipper man dessa överraskningar.

Det bästa är så klart att trycka in sitt bud 2 sekunder innan aktionen avslutas men i detta fallet så var den mitt i natten. Jag prioriterade helt enkelt en god natts sömn :)

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt