Svetsa i motorblock ????

Det är skitenkelt!
Skruvförbandet "armerar jobbet och låser den lösa biten sen fungerar den kemiska metallen som lim och tätning.
Räcker med två försänkt m3/m4 skruvar.
Håller hela livet utan problem.
Den stora vinsten är att man deformerar inte blocket genom höga temperaturer.
Vilket medför att blocket är intakt och fortfarande har samma härdning.
:tummenupp

kan kanske vara värt att fundera på .har du testat detta i vevhuset ?
 
Dum fråga kanske men det är väl en 2t och det är balanspartiet man ser en bit av på bilden....eller? Isåfall har man ju även vevhuskompen att räkna med.

Det skulle också vara intressant att få en mer ingående beskrivning var det tänkta skruvförbandet skulle sitta.
 
Dum fråga kanske men det är väl en 2t och det är balanspartiet man ser en bit av på bilden....eller? Isåfall har man ju även vevhuskompen att räkna med.

Det skulle också vara intressant att få en mer ingående beskrivning var det tänkta skruvförbandet skulle sitta.

det har jag med funderat på , som sagt var verkar pillit .
 
Hej
Du kan ringa Ljungkvist Industriservice. Han bor i Fjälkinge..Han är mycket duktig på att svetsa.. Pma mig för nr.
 
Skruvförband

Jag ser två möjligheter.
Det ena är att man klämmer dit den lösa biten med lite kemisk metall
i fogen.
Därefter till höger o vänster underifrån 5 mm nedanför packningsskarven så borrar du hål,och gängar rakt igenom skarvarna.
Skruvar dit skruvarna med gänglåsning och sen ett nytt skikt med kemiskt metall runt i hela området.

Alt 2 Man limmar fast den lösa biten rikligt med kemisk metall.
Sätter upp blocket på fräsbordet och borrar i stift till höger och vänster rakt mellan skarvarna
dvs blocket/lösa biten.
Som stift passar rörnit 3mm perfekt.
den låser hela kalaset och sen är det bara ut och leka :=)

Kemisk metall vid byggnation av slidmatning.

Tycker
Roffe
:tummenupp
 

Bifogat

  • VRM Minarelli P-6 Cllassic Disc housing.jpg
    VRM Minarelli P-6 Cllassic Disc housing.jpg
    232 KB · Visningar: 284
Då kommer nästa undran, hur borrar man rakt igenom skarven, då måste man ju uppfinna en borr som går att bocka i 90grader för att komma ner i kylkanalen?!?

För något år sedan lagade jag en liknande skada genom att helt enkelt skita i biten och istället bygga upp materialet med tig'en i små strängar, efter det så putsade jag bara av sidorna med stiftslipen och ett stift avsett för aluminium, avslutningsvis putsades blocket på ett finkornigt våtslippapper liggandes på ett diabasbord(en tjock stenskiva som är absolut plan). Detta var en KTM motor, men det är som alltid med gjuten aluminium....man har inte en susning om vad dom hade för recept när dom gjöt.:)
 
Då kommer nästa undran, hur borrar man rakt igenom skarven, då måste man ju uppfinna en borr som går att bocka i 90grader för att komma ner i kylkanalen?!?
Borra lite snett då..
Spelar roll..
Jag ger bara ideer på lösningar.
Använd fantasi.
 
Man kan ju även borra rakt igenom biten samt blocket och sätta en eller två försänkta M3.

Det kräver dock att man har satt fast biten först och tar det försiktigt.


Det är ju iaf ett alternativ till svetsning
 
Har som sagt tänkt att kolla med de lokala handlarna om vilka de brukar rekomendera för liknande jobb . redan fått lite tips om svetsare
som har fixat liknande skador . men det skadar ju aldrig att ha fler att välja på .



lite långt att åka men tack för tipset .:tummenupp

Sant....om man inte vill skicka grejerna :) Har iofs inte kollat men det kanske inte är så dyrt att köpa ett helt???

Man får ju hjälpa till med alla medel :)
 
Om det ska spacklas med någon form av kemisk metall så kan jag rekomendera JB-weld hugger så in i helvete. :tummenupp

De flesta topplocksportare använder det till att bygga upp området bak ventilstyrningarna inne i insugskanalerna så det sitter bra.

/Christer
 
Har inte varit inne på forumet på länge tydligen , det gick bra med blocket , svetsades av en kille i Fjälkinge och funkar än :banana
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top