Fan så bra du skriver!
Jag har sett att många på den här tråden som är emot vargjakt bor på ställen som inte har varg på flera mil.
Vargen får mer än gärna finnas bara den får bo hos er och vi slipper ha den här faktiskt.
Vi spårade varg så sent som förra året fastän det inte ska finnas något revir här. Så uppenbarligen finns det självklart fler vargar än dom som staten har koll på.. inte många kanske men ett flertal.
Än mindre roligt är det att vissa inte ens våghar släppa lös hunden sin på promenad just pga rädlsa för vargattack. Vet ni hur det ser ut när en varg har gått på en tax eller ska jag slänga upp en bild?
Vet du hur det ser ut när en bil har gått på en tax eller en katt eller ska jag slänga upp en bild?
Vet du hur det ser ut när en jägare skjutit en jakthund eller ska jag slänga upp en bild.
Som hemläxa kan du få i uppgift att plocka fram följande siffror.
Hur många hundar och katter dödas och skadas varje år av vargar, bilar respektive av jägare.
Jag kan ge en hint om resultatet. Jägarna och biltrafiken står för mångdubbelt fler dödade och skadade hundar och katter än vargarna står för.
hur många människor skadas och dödas av vargar årligen och hur många människor skadas eller dödas av varg.
Även där är siffrorna till jägarnas nackdel.
Jag är uppväxt med hundar och vi tävlade i hundspann och vi har sett vild varg på mindre än 100 meters avstånd när vi var ute och körde hundspann men mig veterligen så dog ingen av hundarna.
Sannolikheten för att din hund ska dödas av varg är enormt liten. Den enda anledningen till att jägarna får överhuvudtaget några hundar tagna av vargen har att göra med ganska enkla faktorer. Hundarna springer lösa ensamma i skogen ganska långt från bebyggelse och ganska långt från andra människor. Och ibland så trampar dom in i vargrevir just när en varg råkar vara där. Det är såklart väldigt tråkigt för ägaren ifråga men det ändrar inte det faktum att om man ska göra något som effektivt sänker dödligheten bland jakthundar så är det jägarna man ska ta bort.
Vad gäller tamboskap så gäller ungefär samma saker. Det är fler tamboskap som dödas varje år av lösspringande tamhundar än det är som dödas av varg. Så vill man rädda tamboskapen ska man utrota tamhundarna. Men i slutändan är det ändå ett väldigt litet problem.
Hela grejen för dom som vill utrota vargen har att göra med att dom ska vara så väl skyddade att inget oförutsett kan orsaka problem för dom.
Vi är ju trygghetsälskande Svenskar och vi gillar cykelhjälmar, hastighetsövervakning och mitträcken och vi ska hata vargen för den äter ju tydligen små barn, hundar och katter som huvudsaklig föda.
Vargen har en naturlig plats i Svensk fauna och vi människor har ingen djävla rätt att hålla på och medvetet riskera en arts existens. Det räcker mer än väl med alla djurarter som vi utrotar av misstag för att vi inte fattar bättre.