Vilken gammal skall man köpa?

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Har funderat på att köpa mig en äldre hoj att bara slita ner och köra så långt som möjligt med. Frågan är bara vilken skall man köpa.

När man pratar japanerna så brukar de börja kosta en hel del pengar att hålla dom rullande efter 10k mil. Men finns det någon som har förslag ändå?

Eller är en gammal BMW typ K100 ett bättre alternativ. Ser ju ofta sådana som har rullat en bra bit över 15k mil. En gammal R modell kanske?

Vad skulle ni ha köpt för hoj om ni skulle köpt någonting äldre som skall rulla mycket?

Honda VFR, de tycks aldrig gå sönder. Kenneths mc i göteborg hade inne en på service som rullat 27 000 mil. Aldrig varit några problem med den enligt dom.

Suzuki av gamla GS-sorten, GS850g och så vidare. Moto Guzzi, snudd på vad som helst. Cagiva Elefant skulle jag själv gärna ta till världens ände, men jag vet inte så mycket om dem att jag direkt kan rekommendera dem...

Men är det inte så att tex en VFR kostar en del att hålla igång. Bla om fjädring mm behöver "fixas".

Kan dock tänka mig att en gammal tex GS är ok. Billiga rakt igenom.

Men är det inte så att tex en VFR kostar en del att hålla igång. Bla om fjädring mm behöver "fixas".

Kan dock tänka mig att en gammal tex GS är ok. Billiga rakt igenom.
Om du med måste fixas som i att fjädringen då och då går sönder och hojen blir stående så har du fel, däremot så måste man självklart räkna med att en 30 år gammal hoj med 10-15k mil är sliten, och att få den i nyskick kostar en slant, men det är inget som är nödvändigt. Jag hade en nästan 30 år gammal CB750 med 900-motor i härom sommarn, förutom att bromsarna var totalt värdelösa med dagens mått mätt så gick det att köra snuskigt fort med den också. Det mesta svajade och gungade, men slappnade man bara av och hängde med så va de en kanonhoj :tummenupp Dessutom skapligt grepp trots 10-15 år gamla bakelitdäck :hihi

Som sagt honda från -90, VFR el CBR. Varför inte en gammal GSXR oljekyld. Men köper man nåt som är 20+ får man nog räkna med att bli lite skitig om händerna. Många gamla hojar är lite slarvigt skötta, speciellt de med en bra prislapp.
Gamla bajkar köper man för att man gilla att meka ungefär lika mycket som att köra.
Men jag hade nog inte köpt nåt äldre än -85 om syftet är huvudsakligen att köra. FZ 750 är ju en juste gammal hoj oxå.

Last edited:
En GSX R-1100, sista generationen med den stora luft/oljekylda motorn 1990-92, kommer garanterat att stå i mitt garage igen någon gång. Eller första årsmodellen från 86.

Problemet är att hitta ex som inte är sönderskruvade eller allmänt misshandlade. Ett fint originalex (helst blåvit) är fortfarande enormt mkt hoj per krona med given kultstatus. Moset, slitstyrkan och det kusligt tidlösa och kraftfulla linjespelet får man på köpet.

:tummenupp:tummenupp

Last edited:
Honda VFR, de tycks aldrig gå sönder. Kenneths mc i göteborg hade inne en på service som rullat 27 000 mil. Aldrig varit några problem med den enligt dom.

Håller med om detta med en liten inflikning. Det ska väl vara den med kuggdrivna kammar (innan 02-03? osäker på årtal) som är den riktiga evighetsmaskinen.
Skön allround-hoj för övrigt.

"Varför?" Frågar jag mig. Är det inte kul att byta hoj ibland istället för att köra runt med gammalt mög? Så mycket dyrare kan det inte bli, man får ju mer eller mindre igen pengarna om man bara kör med hojen i ett par år innan man byter.

"Varför?" Frågar jag mig. Är det inte kul att byta hoj ibland istället för att köra runt med gammalt mög? Så mycket dyrare kan det inte bli, man får ju mer eller mindre igen pengarna om man bara kör med hojen i ett par år innan man byter.

:confused: Möjligtvis om man köper en HD. Men maken till det prisras som en japansk sporthoj uppvisar de första åren är ju svårfunnen. Egentligen borde det ju vara tvärtom, eftersom så många nya sporthojar blir inlösta som skrot.

Vad skulle ni ha köpt för hoj om ni skulle köpt någonting äldre som skall rulla mycket?
Jag hade samma frågeställning när jag skulle köpa dessa hojar:

CX500 tillhör eliten när det gäller pålitlighet. Ett flertal medlemmar i den svenska klubben har maskiner som rullat över 15k mil och går fint än idag. Skälet till att jag ej har kvar den är trafikolycka. =(

Den hojen jag köpte senast är en GS500E. Ville ha något modernare. Även denna är känd för att ha en skottsäker motor. Enkel teknik, lite som kan gå sönder och enkelt att göra service.

CBX600E har jag hört mycket gott om när det gäller just slitstyrka och pålitlighet, aldrig ägt en själv dock.

En gammal polis-BMW (K-100?) ska väll vara i stort sett odödliga?

Annars är väll de flesta normal-jappsarna utan för hög trimningsgrad rätt så seglivade?

HAr du tänkt lägga så lite som möjligt kanske kardan är att föredra?

En ja känner hade en Guldvinge (gud förbjude) och den hade rulla nära 30k när han sålde den, och den går än idag.

Yamaha XJ 900

Rad4, kardan, runt 100 hk.

En av de få hojar jag inte skulle oroa mig för om de gått mätaren runt.

Oftast inte raceputtekörda heller, men tillräckligt ös för o vara intressanta.

Notera att -83 har mindre motor än de senare modellerna, 850 cc tror jag den är på.

Bör gå att få loss runt 10" också

Känns lite som att det är slumpmässigt hur långt en hoj kan gå innan de brakar ihop. Far min har iaf en bmw K1100LT som har gått runt 15k mil och känns fortfarande som ny, har inte varit så mycket strul med den heller. Innan dess hade han en K100 (gammal polisbåge) och lika med den, gick i ur och skur samt långt. Slutsats så skulle jag nog skaffa mig en bmw om jag skulle vilja ha en hoj som kan gå lååångt utan massa problem. Men håller med några andra här, roligare att byta osv :)

Kommer nog att ha en annan hoj med. En roligare som kommer rulla på helger osv.

"Slitvargen" är som substitut för bil. En sak till som jag tänkte på var att hojen nog inte får vara alltför stöldbegärlig. Den kommer stundtals stå i tvivelaktiga områden på olämpliga tider. Kommer ej heller låsa in den varje kväll.

Antar att en gammal VFR eller Gixxer 1100 är lite för "fräcka" för att få vara ifred?

Har funderat på en gammal K100rs. Men är de tre cylindrar på en sådan?

Hade gärna viljat ha en gammal Boxer typ GS från början av 80 talet. Men det verkar som om det inte finns så många att välja på. En K100 är kanske också ett bättre alternativ som hoj?

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger