Datornörd som inte kan något om tv apparater

Aha. man lär sig något nytt. ;) Det är alltså tekniskt möjligt att sända DVB-T i samma nät som DVB-C, men hur är det med operatörernas avtal? Tillåter de detta? Comhem brukar tex vara kända för att avtala sig till ensamrätt i hela fasighetsnätet när brf skriver avtal.

Jag har redan en HTPC till min projektor. Det är oslagbart. Däremot så hade jag önskat ha tillgång till filmarkivet från tvn i sovrummet. Då hade en tv med inbyggd mediaspelare varit perfekt, men en sådan här hade kanske funkat: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=473945

Jodå, en sån funkar, men du får ju en HTPC i samma storlek med mer funktioner för inte så mycket mera, den jag såg var nog en Asus. den satt fast på VESA fästet bak på tv'n

Jag är allergisk mot lösningar som är hopplöst ihoplåsta, egna OS och annat.

Hittar jag en bra mediaspelare så har den en egen kass webbläsare, inget stöd för Spotify, eller någon annan begränsning man slipper om man kör htpc.

Jag vill ha all frihet jag har på en vanlig PC att välja operativ och program som installeras.

Last edited:
Jodå, en sån funkar, men du får ju en HTPC i samma storlek med mer funktioner för inte så mycket mera, den jag såg var nog en Asus. den satt fast på VESA fästet bak på tv'n

Jag är allergisk mot lösningar som är hopplöst ihoplåsta, egna OS och annat.

Hittar jag en bra mediaspelare så har den en egen kass webbläsare, inget stöd för Spotify, eller någon annan begränsning man slipper om man kör htpc.

Jag vill ha all frihet jag har på en vanlig PC att välja operativ och program som installeras.

Ahh.. låter nice. Håller med i det du säger, men vill inte lägga för mycket stålar då jag redan har en full htpc. Har du något förslag på en "lagom" Asus burk?

Ahh.. låter nice. Håller med i det du säger, men vill inte lägga för mycket stålar då jag redan har en full htpc. Har du något förslag på en "lagom" Asus burk?

Näe, jag har tyvärr inte det, jag har inte varit intresserad av HTPC förän jag såg den här lilla, tysta och billiga burken, han som hade skaffat/byggt den var inte hemma och hon som visade hur den fungerade visste inte mycket om den.

Men det var en logga på burken, antingen Acer eller Asus

Hon visste dock att det var en dubbelkärnig Atom och Ion grafik, och att det var alldelens nytt på marknaden, vilket IOFS är mer än jag har hört att någon annan kvinna någonsin har vetat om en teknisk pryl....

(näe, jag vet, det finns kvinnor som är riktiga nerdar, men dom som inte är det dom vet absolut ingenting istället)

Näe, jag har tyvärr inte det, jag har inte varit intresserad av HTPC förän jag såg den här lilla, tysta och billiga burken, han som hade skaffat/byggt den var inte hemma och hon som visade hur den fungerade visste inte mycket om den.

Men det var en logga på burken, antingen Acer eller Asus

Får du reda på vad det var för någon som PM gärna. Kollade lite på prisjakt, men de ligger 2-4ggr högre i pris än den WD mediaplayer som jag länkade till. Vintern ser ut att bli lång, så snart blir det nog ngn form av inköp. :tungan

Jag hade för mig att kabelbolagen var tvungen att släppa igenom DVB-T signalen för att dom som inte ville göda kabelbolagen ändå skulle kunna se publicservice tv med en fribox för DVB-T. (alltså den signal man kan ta upp med en egen antenn)

Men jag är inte helt säker på hur det blev i den frågan.

En CA modul och abbonemang hos Com Hem hjälper föga om inte TV'n klarar DVB-C

Dom flesta stora näten kan inte släppa på dvb-t och få det att fungera tillfredställande, men dom många små fastigheter med egen antenn gör det.

Dom flesta stora näten kan inte släppa på dvb-t och få det att fungera tillfredställande, men dom många små fastigheter med egen antenn gör det.

Okej, enligt den utredning jag läste (tror det var Teracom som hade den på hemsidan) skulle det inte vara något problem, så folk som stenvägrade att betala för något abbonemang hos kabelbolagen skulle klara sig med en fribox för DVB-T för ett par hundra och ändå få tillgång till SVT.

Jag tror det var civilförsvaret som hade beställt utredningen, eftersom dom anser det viktigt att kunna nå ut till folket vid eventuellt behov.

Men det är många år sedan nu, det var innan digitalövergången.

Okej, enligt den utredning jag läste (tror det var Teracom som hade den på hemsidan) skulle det inte vara något problem, så folk som stenvägrade att betala för något abbonemang hos kabelbolagen skulle klara sig med en fribox för DVB-T för ett par hundra och ändå få tillgång till SVT.

Jag tror det var civilförsvaret som hade beställt utredningen, eftersom dom anser det viktigt att kunna nå ut till folket vid eventuellt behov.

Men det är många år sedan nu, det var innan digitalövergången.

Kommer ihåg det med, men alla sattelitbolagen är ålagda att kunna erbjuda minst svt utan kostnad, så jag ger mig fan på att comhem skall göra det oxå. Men dom erkänner sällan och utbildar inte sina säljare på det så du får kämpa stenhårt mot puckona om du skall få ett svt kort oavsett operatör.

Kommer ihåg det med, men alla sattelitbolagen är ålagda att kunna erbjuda minst svt utan kostnad, så jag ger mig fan på att comhem skall göra det oxå. Men dom erkänner sällan och utbildar inte sina säljare på det så du får kämpa stenhårt mot puckona om du skall få ett svt kort oavsett operatör.

ja, man behöver ju inte bara kortet, man behöver ju nå't att stoppa kortet i, och jag kan tänka mig att dom inte vill ge bort boxar till dom som bara vill ha SVT

ja, man behöver ju inte bara kortet, man behöver ju nå't att stoppa kortet i, och jag kan tänka mig att dom inte vill ge bort boxar till dom som bara vill ha SVT

Hah, nej dom är endast ålagda att öppna upp sina kanaler, inte erhålla hårdvaran, det är kundens problem som vanligt:mad:

Men det är ju inte så att teracom vräker bort dvb-t boxar direkt heller.:rolleyes:

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg