Fördelar/nackdelar Mercedes SLK?

Sån där har svågern. Hämtat från UK så den är (tyvärr) högerstyrd. Men fasiken vad kul att köra! För att vara bil alltså. Men den går bort alla dagar i veckan då den knappt tål duggregn (absolut den sämsta cab jag sett).

Du har ju redan besvarat frågan klart tanten ska ha en Miata (MX5 låter tuffare) :tummenupp Nä men faktiskt en jäkligt kul bil och bland dom skottsäkrare på marknaden. Känslan i växellådan slår många "finare" bilar på fingrarna, galet exakt.

Merca och Bmw är väl inga favoriter i mina ögon men ett varningens finger för deras usla vinteregenskaper, det som håller dem på vägen är elektroniken (noll känsla) och ska man upp för en backe ja då står man där. På somrarna kan dom dock vara ganska trevliga, fast Merca e skräp ändå med tanke på vad dom försöker vara.

Ska det prompt vara en frisörkärra så är Boxter bra bilar men visst kan servicekostnaderna vara lite väl ogrundade.

S2000, dock djävulskt bullriga men buskul när man får varva lite.

Toyota Corolla/Yaris T-sport, Honda Type R där Toyotorna är de mer städade och utan lastbilsväxelspak (smaksak). Type R är väl kanske lite 2 fast 2 crapy men ex faceliftade Corolla, 2005- tror jag, tycker jag är rätt snygg, haft en sådan.

BMW 1 serie, inte helt uppdaterad på kvalité men förmodat bättre vinteregenskaper än de större modellerna, rwd, breda däck och vinter = no good odugling.

Skulle man tänka familjebil i den prisklassen så har Honda Accord 04-05 förvånansvärt trevliga köregenskaper för att vara fwd familyAfwagon.

Har slagit lite på T-sport på blocket och sett en del intressant. Inte direkt sportbils-looken men säkert händer det lite när man gasar. Miata går bort, gillar den helt enkelt inte.

Last edited:
Vad är en livsstilsbil?

Köper man en micra visar det vilken livsstil man har.

En micra -86 var min första bil. En vit med lite skärmrost.....

Blir dock nästan lite sugen på att åka & titta på MR2:an jag själv länkade till. Dessvärre verkar inte vinterdäck följa med = 10000 till på priset.

Några 10 000:- kostar det ju inte, det duger ju med en uppsättning 15" dubbdäck. Det är Toyotas vanliga 5x114.3, med andra ord så passar nästan alla fälgar från tex Nissan, Mazda, Mitsubishi mfl. Kanske 3-4000:- för en uppsättning bättre begagnade dubbdäck på lm-fälg.
Som sagt, det är en väldigt bra bil som är ganska komplett frånsett att barnvagnen inte går in :D

Vad är en livsstilsbil?

Köper man en micra visar det vilken livsstil man har.

En micra -86 var min första bil. En vit med lite skärmrost.....

Den var inte rostfärgad då med lite vitt kvar på skärmarna?

Last edited:
Hur viktig är bränsleförbrukningen? Om man inte ska ha bilen till pendling, finns det få bilar som kombinerar prestanda med stil på samma sätt som en Jaguar XJR.

T.ex. en som denna

Om du har en oberoende Jaguarverkstad i närheten är service inte dyrt, försäkring får man bra rabatt på hos IF om man är medlem i Jaguarklubben.
Klubben är dessutom en riktig höjdare när det gäller att få information och hjälp.

Som en bonus får man dessutom denna stämpel på sig :D

[YOUTUBE-ID]Tyj9VMhE6oI[/YOUTUBE-ID]

Om du har en oberoende Jaguarverkstad i närheten är service inte dyrt, försäkring får man bra rabatt på hos IF om man är medlem i Jaguarklubben.

Mina erfarenheter av nyare jaggor är att servicetillfälle kanske inte är så dyrt men den behöver åka in dubbelt så ofta som många andra bilar och då blir det dyrt :rolleyes:
Jag har dock för liten erfarenhet av dessa bilar så jag säger inte att det är så, jag har nog inte ens kört en nyare jagga nån gång :va

Mina erfarenheter av nyare jaggor är att servicetillfälle kanske inte är så dyrt men den behöver åka in dubbelt så ofta som många andra bilar och då blir det dyrt :rolleyes:
Jag har dock för liten erfarenhet av dessa bilar så jag säger inte att det är så, jag har nog inte ens kört en nyare jagga nån gång :va

Ja absolut måste dom pysslas om mer än en 'standardbil', men det är ändå 363 kompressormatade pållar under huven så det är väl inte fel med lite tätare servicetillfällen :)

Så ska man köra mycket, välj bort Jaggan. Kör man ~1500 mil om året är det ett intressant alternativ. En service om året blir det då, och det bör man väl unna de flesta entusiastbilarna :krama

Merca C32 AMG kombi, V6 354HK, silver, skinn, navi, Etc. 2003, ++12.000 mil

Snabb cash deal 100.000

Blir dock nästan lite sugen på att åka & titta på MR2:an jag själv länkade till. Dessvärre verkar inte vinterdäck följa med = 10000 till på priset.

om det blir affär så har jag ett par svarta orginalfälgar till mr2. släpper dom billigt.

jag har haft en sådan. 00:a
har bara toppen att säga om dom. Det enda jag önskar är att det skulle vara lite mer karaktär på motorn och lite mer utrymme.

kan tillägga att servicen är snuskigt billig på dessa maskiner.

Last edited:
Bmw Diesel lägger jag min röst på.

Idag försvann en BMW 320 D Aut 2007 11 000mil för 63.900 kr mitt fram för näsan på mig. Såg den igår 03.00 på blocket och innan jag hunnit gå upp och ringa var den borta :(

Bmw Diesel lägger jag min röst på.

Idag försvann en BMW 320 D Aut 2007 11 000mil för 63.900 kr mitt fram för näsan på mig. Såg den igår 03.00 på blocket och innan jag hunnit gå upp och ringa var den borta :(

Inget att gråta över då det antagligen inte var en äkta annons med det priset :va

Merca har ju en sån gubbstämpel...måste ju finnas andra cab´s som ger mer nöje för pengarna än just MB...

BMW 1 serie, inte helt uppdaterad på kvalité men förmodat bättre vinteregenskaper än de större modellerna, rwd, breda däck och vinter = no good odugling.

Polaren köpte en sådan i tron att den skulle vara skoj på vintern. Men han är inte lika nöjd när den fastnar hela tiden i snö/modd-vallar. Liten markfrigång kombinerat med lätt bakdel är ingen höjdare. :brinnerup
Nej, BMW är ingen höjdare på vintern, såvida man inte har fyrhjulsdrift.

Fett cool och säkerligen förjävla rolig att köra, men tror inte en sådan typ av bil ligger i TS intresse.

Jag slänger ett tips och rekommendation om Porsche Boxster (återigen, noterade att någon har påpekat märke och modell tidigare)

finns från 120.000 kr, och man kanske bör gå upp lite mer i pris, men pengarna får du tillbaka när du säljer bilen - det är mer körglädje, bättre köregenskaper och mer ekonomiskt försvarbart med en Porsche framför en Merca.

Och om en "lätt begagnad" inte är ett måste så kanske sikta på en Porsche 964 eller annan gammal Cab!? :)
Där kan vi snacka ekonomiskt försvarbara.

Kul bonus-info: över 95% av alla landsvägsregistrerade Porschar i världen existerar fortfarande, alltså mindre än 5% av de byggda bilarna är skrotade - det är inte illa :tummenupp inte många bilmärken som har sådant värde och hängiven skara användare/fans (skulle väl vara Apple och deras fanboys i såna fall haha)

Fett cool och säkerligen förjävla rolig att köra, men tror inte en sådan typ av bil ligger i TS intresse.

Jag slänger ett tips och rekommendation om Porsche Boxster (återigen, noterade att någon har påpekat märke och modell tidigare)

finns från 120.000 kr, och man kanske bör gå upp lite mer i pris, men pengarna får du tillbaka när du säljer bilen - det är mer körglädje, bättre köregenskaper och mer ekonomiskt försvarbart med en Porsche framför en Merca.

Och om en "lätt begagnad" inte är ett måste så kanske sikta på en Porsche 964 eller annan gammal Cab!? :)
Där kan vi snacka ekonomiskt försvarbara.

Kul bonus-info: över 95% av alla landsvägsregistrerade Porschar i världen existerar fortfarande, alltså mindre än 5% av de byggda bilarna är skrotade - det är inte illa :tummenupp inte många bilmärken som har sådant värde och hängiven skara användare/fans (skulle väl vara Apple och deras fanboys i såna fall haha)

Nej det kanske inte riktigt är vad han letar efter.. Fördelen är ju att han kan låna den och ha lite roligt med ist för att han en bil som bara hon ska ha...

Köper han Porsche Boxster lär hon ju iaf få ha den för sig själv så det kan ju vara en fördel! :D

*/ ?>
Back