Äventyr...

RecursiveExistence

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Okej, här är grejen. Världen är stor och jag vill se den. Jag känner att jag är för ung och rastlös för stadga mig med ett fast jobb och karriär. Jag vill runt i världen, flacka runt. Se saker, uppleva saker, möta människor, möta människor som inte tycker som jag. Livserfarenhet helt enkelt.

Jag har en romantisk bild av hur det var förr. Man gick ner till hamnen, knackade någon på axeln och frågade om de behövde en matros. Mönstrade på och sen hamnade man nånstans i världen. Gick i land, skaffade sig något jobb och var där nån månad. Sedan drog man vidare igen. Kanske lite Indiana Jones stil över det hela också, ut i djungeln att leta efter någon skatt och så där...

Så där fungerar det ju inte, nu är det minst ett ton pappersarbete innan man ens kan tänka tanken. Jag har lyckats att ta mig England så här långt men det finns ju så mycket mera att se och göra!

Något jag velat göra ett par år nu är volontärarbete. Eller liknande, grejen med volontärarbete är ju dock att det kostar en slant. Och arbeta och sedan spara ihop pengar och åka dit, det låter helt ok. Men jag vill inte ha hela grejen med att behöva åka hem igen och arbeta mera för att kunna åka iväg igen. Jag skulle vilja ha de som mitt jobb ett, två eller tre år att åka runt och göra sådana arbeten som de gör eller liknande.

Jag saknar ju dock utbildning, jag kan tänka mig att man är lite mer eftertraktad med en sjuksköterskeutbildning eller liknande i bagaget eller om man är snickare. Men, jag är en händig kille som inte är rädd för smuts under fingrarna.

Men man kanske ska börja med en volontärresa och skaffa kontakter via det? Finns det någon som åkt på volontärresa och kan berätta lite? Någon som ens känner till ifall det finns någon organisation som arbetar på det viset som jag beskriver?

Ang volentärarbete, så har jag en polare som nyss var på sin andra volentärresa.

Känner rätt många som gick den utbildningen han gick på då så kan slussa dig vidare om du känner för en 1årig folkhögskoleutbildning i Linköping :)

Edit:
http://www.valla.fhsk.se/index.php?sida=3300

Last edited:
Ang volentärarbete, så har jag en polare som nyss var på sin andra volentärresa.

Känner rätt många som gick den utbildningen han gick på då så kan slussa dig vidare om du känner för en 1årig folkhögskoleutbildning i Linköping :)

Jag gick ett år på folkhögskola där en utav linjerna var att åka till Sydamerika för att hjälpa till där. Det byggde på mitt intresse för att åka på volontärresa, jag gick dock en annan linje. Är dock inte helt sugen på att plugga igen. Men kan gärna kolla på utbildning om du kan länka. :)

EDIT: Tack för länken! Tanzania verkade ju ballt och desutom lära sig Swahili, vilken grej! :P

Last edited:
Jag gick ett år på folkhögskola där en utav linjerna var att åka till Sydamerika för att hjälpa till där. Det byggde på mitt intresse för att åka på volontärresa, jag gick dock en annan linje. Är dock inte helt sugen på att plugga igen. Men kan gärna kolla på utbildning om du kan länka. :)

Länk finns i Edit.

Men har du utbildning kan du säkert åka igen på någon av tex deras resor, polarn gick för 5 år sen och åkte nu igen i höstas :)

Jag gick en annan utildning, jag lärde mig om båtar och navigera istället för att läsa om globala frågor och språk :gnissla

"Känner" även en tjejja som har startat ett eget barnhem i Tanz, om du nu gillar sånnadära rackingar :D

"Känner" även en tjejja som har startat ett eget barnhem i Tanz, om du nu gillar sånnadära rackingar :D

Ja, varför inte? Har en tjejkompis som arbetar med ett barnhem i Bolivia som jag gärna skulle vilja prata med om att kanske åka med henne, men hon är där borta nu och lite avskuren från världen så lite svårt. :P

Du kan ju jobba som volontär för SIDA eller en av deras medlemsorganisationer.
De sponsrar resan och din lön, som är rätt pissig med svenska mått men en förmögenhet i U-landet där du hamnar.
Du får chilla i tropikerna och gör samtidigt en insats för mänskligheten.

Gäller oftast längre kontrakt dock.

http://www.greenpeace.org/sweden/se/agera/bli-frivillig/

Greenpeace skrev:
För ansökan om att arbeta på något av våra fartyg, vänligen skriv till: marine.recruitment@int.greenpeace.org

rainbow-warrior-ii-sailing-thr.jpg

Eller bara dra ut på en backpacker-resa! Då får du troligen allt förutom "välgörenhetsarbete". Du kan dessutom jobba dig runt med arbets-visa!

Känner du någon som har ett företag utomlands kan du söka stipendium för att praktisera där. Interpraktik. Gjorde det för 6-7 år sedan. Kolla upp om det finns kvar.
Tror jag fick ca 8000 kr/mån när jag var i Costa rica. Mer än tillräckligt. :tummenupp

Du kan ju jobba som volontär för SIDA eller en av deras medlemsorganisationer.
De sponsrar resan och din lön, som är rätt pissig med svenska mått men en förmögenhet i U-landet där du hamnar.
Du får chilla i tropikerna och gör samtidigt en insats för mänskligheten.

Gäller oftast längre kontrakt dock.

Lönen bryr jag mig inte riktigt om. Det är upplevelserna jag är ute efter och rädda världen. :tummenupp Antar att jag får surfa in på SIDAs hemsida och läsa på lite och se vad de har!

Alltid spännande att varje gång jag börjat prata om det här ämnet är det alltid någon som föreslagit legionen. :gnissla:

Eller bara dra ut på en backpacker-resa! Då får du troligen allt förutom "välgörenhetsarbete". Du kan dessutom jobba dig runt med arbets-visa!

Arbets-visa eh? Hur fungerar detta? Var kan man läsa mer om det?

Hade onekligen varit spännande att arbeta på någon av dom båtarna. Med en Fartygsbefäl Klass VIII så borde man ha en liten chans i alla fall! :D Frågan är ju ifall man är man nog. :gnissla

Känner du någon som har ett företag utomlands kan du söka stipendium för att praktisera där. Interpraktik. Gjorde det för 6-7 år sedan. Kolla upp om det finns kvar.
Tror jag fick ca 8000 kr/mån när jag var i Costa rica. Mer än tillräckligt. :tummenupp

Den möjligheten har jag tyvärr inte :( Får fråga runt bland vänner och bekanta ifall de kanske känner nån som känner nån.

Om ni har fler ideer och möjligheter så får ni mer än gärna komma med dem! :)

Jag reste med Work&Travel 2004 och fick då 6mån visum i Australien. Inte svårare än att boka en resa, bara ett par extra papper att fylla i. Sen får du ta del av deras "work centres" runtom i Aus, typ som små arbetsförmedlingar med enklare och tillfälliga jobb! Du kan välja alltifrån jobb i storstan till att bo på en gård på landet. Australien är ruskigt enkelt att resa runt i, allt är som gjort för en backpacker.

Jag spenderade mina 6mån på att bo och jobba 25m från havet. Surfa, äta och sova...

Jag reste med Work&Travel 2004 och fick då 6mån visum i Australien. Inte svårare än att boka en resa, bara ett par extra papper att fylla i. Sen får du ta del av deras "work centres" runtom i Aus, typ som små arbetsförmedlingar med enklare och tillfälliga jobb! Du kan välja alltifrån jobb i storstan till att bo på en gård på landet. Australien är ruskigt enkelt att resa runt i, allt är som gjort för en backpacker.

Jag spenderade mina 6mån på att bo och jobba 25m från havet. Surfa, äta och sova...

W&T-visum ar val pa 12 manader?:va

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...