Varför inte tvåtakt?

Nu säger faktiskt tävlingsreglementet både i Sverige och internationellt att äpplen och päron ska tävla i samma klass. dvs MX1 tillåter max 250cc 2t alternativt 450cc 4t.

I MX2 är det 125cc 2t eller 250cc 4t alternativt i några fall 144cc 2t eller 250cc 4t.

Detta har gjort att i princip ingen kör längre tvåtakt eftersom dom är slagna på förhand. Inte så mycket pga effekten som pga att fyrtaktaren levererar effekten så mycket snällare. Från en fyrtaktare kommer effekten precis som när man vrider på vattenkranen direkt medans tvåtaktaren behöver några kolvslag för att expansionskammaren ska börja arbeta så känslan av trottelkontroll blir lite som att gasvajern är gjord av ett gummiband.

På sandbana gör det inte så mycket men på en hård jordbana utan vallar att ta stöd mot är trottelkontrollen direkt utslagsgivande. Är den dessutom blöt och hal blir skillnaden ännu större.

Exakt vad jag försökte få fram, men expertisen här kan ju verkligen motocross. :rofl 500 2t är jEtefräsigt, etc. Är rätt säker att merparten här knappt skulle pipa runt en bana som små flickor. :hihi
 
Från början tillät de ju 400 4-takt i 250 klassen, men då sög 4-taktarna så hårt att ingen ville köra dem så då tillät de 450cc. Altså lobbyisterna VILL att 4-takt ska vara snabbare, och ändrade reglerna tills det blev så.

Visst behöver en 2-takt några kolsslag innan expansionskammaren funkar, men har du bara tillräckligt med volym är den inte helt död endå utan då får du ganska bra gas-respons. Kör min 380 på bana varje sommar och har absolut inget att klaga på motormässigt, dock känns den ju klumpig och fjädringen är ju såklart utsliten jämfört med nya hojar, är ju trots allt från 2000. Men jämfört med 400cc 4-takt från 2000 är den helt grym.

tekniken går ju framåt och nu vann ju ktm MX1 med en 350cc 4-takt, inte illa. Dock handlade tråden om sporthojar, och tänker du sporthojar på gata så är du inte begränsad av reglementen som gynnar 4-takt. Jag skulle utan tvekan köpt en 600-1000cc 2-takt gathoj, fan va fräckt, synd att det inte tillverkas nån :/
 
Exakt vad jag försökte få fram, men expertisen här kan ju verkligen motocross. :rofl 500 2t är jEtefräsigt, etc. Är rätt säker att merparten här knappt skulle pipa runt en bana som små flickor. :hihi

Anser det vara riktat till mig så låt höra dina erfarenheter.............

men du har rätt jag skulle köra som en kratta med bägge, men lika illa med den 20 år gamla 500 som den splitt nya 450.
 
Jag begriper inte vad det är så fascinerande med 4T? Speciellt inte inom racing. Det finns ingen logik i att använda 4t sugmotorer. om man överladdade dem så vore det en annan sak!
 
Exakt vad jag försökte få fram, men expertisen här kan ju verkligen motocross. :rofl 500 2t är jEtefräsigt, etc. Är rätt säker att merparten här knappt skulle pipa runt en bana som små flickor. :hihi
Du, bespara oss din sexism och nedvärderande stenålderskunskap i ämnet. Var är de intressanta hypoteserna och idéerna?

Husaberg har just utvecklat nya tvåtaksmotorer för enduro. En 250 och en 300.

”Water-cooled cylinder for maximum performance, very rideable power delivery with loads of torque, spontaneous punch from the bottom end up for tremendous rear wheel traction, more than enough power in the upper rev range to be able to climb the steepest of slopes with the greatest of ease, centrifugal exhaust control: with two additionally supplied control springs that provide adjustable characteristics for power development that can be tuned to be softer and more traction-oriented or more aggressive for spontaneous power.”

http://www.husaberg.com/360-View.316.6.html?&bikeID=60&cHash=a09bdac346
 

Bifogat

  • screenshot_01.jpg
    screenshot_01.jpg
    54.2 KB · Visningar: 59
Tack för lektionen, men har du försökt få dit en v4-låda på en djungeltrumma och passade den?

Jag har för mig att dom passar rakt av, om man även tar lamellen/drivknutarna.

Frågan är dock större varför frihjulet fanns på dom första Saab 99 orna, svaret är enkelt, Saabförarna hade vant sig vid att frihjula och tyckte att det var bra, det sparade trots allt lite bensin.

Sen höll inte frihjulslådorna till Saab99 när effekten ökade, så frihjulet togs bort ur lådan när triumphmotorn pensionerades.

För övrigt är jag en gubbdjävel som gillar tvåtakt, både i bilar och motorcyklar, men hatar det i snöskotrar och variatordrivna mopeder.
 
Jag har för mig att dom passar rakt av, om man även tar lamellen/drivknutarna.

Frågan är dock större varför frihjulet fanns på dom första Saab 99 orna, svaret är enkelt, Saabförarna hade vant sig vid att frihjula och tyckte att det var bra, det sparade trots allt lite bensin.

Sen höll inte frihjulslådorna till Saab99 när effekten ökade, så frihjulet togs bort ur lådan när triumphmotorn pensionerades.

För övrigt är jag en gubbdjävel som gillar tvåtakt, både i bilar och motorcyklar, men hatar det i snöskotrar och variatordrivna mopeder.

Jag tror dom hade svårt att lära sig frikoppla på allt över 1.an, ja menar dom kan ju fortfarande inte hitta ett vanligt tändningslås.:D

Men varför inte variator på 2-takt, då kan man ju rent av skita i allt vad effektregister heter.
 
.....Husaberg har just utvecklat nya tvåtaksmotorer för enduro. En 250 och en 300.
Hur troligt är det att de i sin reklam skulle skriva:
:rofl:tummenupp

”Water-cooled cylinder for minimized performance, not very rideable power delivery with absolutely no torque, totaly lacks powe from the bottom end up for fairly bad rear wheel traction, less than enough power in the upper rev range to be unable to climb the steepest of slopes with the worst performance ever, centrifugal exhaust control: with twohundred additionally supplied control springs that provide adjustable characteristics for the most complicated adjustment abillity of power development that can be tuned to be softer and less traction-oriented or more aggressive for uncontrolable power development.”
 
Hur troligt är det att de i sin reklam skulle skriva:
:rofl:tummenupp

”Water-cooled cylinder for minimized performance, not very rideable power delivery...
Poängen är att motorn (som även sitter i KTM 300) värderades som den mest lättkörda i Bikes senaste endurotest.
 
För att komma vidare....

Vad hände med slidmatad insugsstyrning?
RG500Gamma blev ju en square-fyra bl,a för att kunna ha slidskivor på alla fyra cylindrar.
En kompromis då det krävde två vevaxlar, större motorblock och mer friktion.

RD500LC körde med V4 konfiguration.
RD350LC hade en hybrid mellan kolvstyrt och reeds.
Inom cross har väl knappast slidmatning funnits alls, eller?

Används slid fortfarande inom t,ex GP125cc eller tog utvecklingen av reeds sådan fart att slid blev överflödigt?
 
Slidmatningen används när väl när det är högre varv än vad reedsen klarar, eller har jag fel?

Så jag vet inte om slidmatning is the way to go om man vill ha körbarhet, men jag kan ha fel
 
Jag tror dom hade svårt att lära sig frikoppla på allt över 1.an, ja menar dom kan ju fortfarande inte hitta ett vanligt tändningslås.:D

Men varför inte variator på 2-takt, då kan man ju rent av skita i allt vad effektregister heter.

Ja som gammal frihjulsåkare så kan jag ju faktiskt påminna mig tillfällen i början när man glömde att frikoppla när man hade övergått till vanliga bilar.

Variator på tvåtakt gör att dom låter förjävligt illa helt enkelt, man får inget att det njutbara tvåtaktsljudet, bara ett elakt bräkande...

Tro mig, jag bor vid en skoterled :huvet
 
Variator på tvåtakt gör att dom låter förjävligt illa helt enkelt, man får inget att det njutbara tvåtaktsljudet, bara ett elakt bräkande...
:lol Skön liknelse.

Tro mig, jag bor vid en skoterled :huvet
:) Låter förbannat exotiskt för någon som för tillfället sitter här i huvudstaden bland ljudet av bussar, polisbilar och grannarnas slagborrar.
 
kan ju bara tillägga att på båten har ja en yamaha 70hk, 3cyl från 1983
har ägt den i 10 år o inte bytt en enda skruv! aldrig tändstift aldrig nån olja! den har bara gått o gått o gått! startar utan problem när de e -10(inte för att de går o köra då men endå) o den låter rätt gott me:)
men den drar ju förbaskat mycke soppa! de e väl ända nackdelen!

men ja skule nog inte velat köpa en mc med liknande motor!
isåfall en 125 räser 2t! men inget större som man ska åka långa mil med!

mvh
 
kan ju bara tillägga att på båten har ja en yamaha 70hk, 3cyl från 1983...

men ja skule nog inte velat köpa en mc med liknande motor!
Varför inte? :)

”The Konig was based on a 500cc German water-cooled four cylinder two-stroke boat engine. First built in 1969 the prototype was mated to a Manx Norton gearbox and clutch. Power was usable between 7-9,000 rpm and the engine produced 68bhp.”

”In 1973 Kim consistently placed well and was one point off winning the 500cc world championship when he was tragically killed at Silverstone. The year ended with Kim posthumously achieving 2nd place splitting Agostini and Read.”

Kolla in filmerna längst ner!

http://www.ozebook.com/konig.htm
 

Bifogat

  • 291649288_f3f3193413.jpg
    291649288_f3f3193413.jpg
    133.1 KB · Visningar: 66
  • 2904401925_2f579b0fde.jpg
    2904401925_2f579b0fde.jpg
    156.1 KB · Visningar: 41
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top