GPZ 500s som bara går på en cylinder

Thorna

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Hoj
-03 Kawasaki GPZ500
har en gpz 500s som bara går på den högra cylindern, va ska jag göra för att få igång den andra med??

Är det förgasare på hojen?

Så här skulle jag göra:
1. Kolla gnista på vardera tändstift
Efter detta visat sig vara ok...
2. Rengöra munstycken i förgasare

Quick-fix BigRed-style:

1.Kolla stiften (läs av förbränning + sotbildningen) + skifta höger mot vänster, går den dåligt på vänstersidan nu istället? Om ja byt till nya stift o ställ in elektrodgapet t det specade i Kawa-manualen.

2.Gör rent förgaseriet (i bensin helst). Mjuka upp gummi-membranen genom att med fingrarna peta på vakuum trottlarna upp o ner en 10ggr. Spraya lite PTFE-olja på trottlarna, PLOCKA inte isär dessa gamla torra gummi-membran, då det kan bli störtomöjligt att få ihop det sedan.

Voila full mutter nu...hoppas jag! :)

Edit: Hurricane600 ä ju fan överallt!! :tummenupp

Last edited:
har precis köpt nya tändstift å kollat så det kommer gnista, så det ska va ok,
är det svårt att rengöra dom, kan säga att tummen sitter nästan mitt i handen.

Thorna, om du är helt nybörjare o tummen mitt i handen, mecka inte isär de där "gamla" vakuum-förgasarna själv. Be nån som kan detta o gjort det förut fixa det åt dig. Ett tips bara!

Alla gamla hojar som t.ex. stått avställda ett längre tag behöver full tank med ny o fräsch soppa o köras ca 30 minuter på landsväg, innan en del av junket släpper av sig själv, min erfarenhet om man inte vill meka överhuvudtaget nu alltså. Lycka till!

Last edited:
Thorna, om du är helt nybörjare o tummen mitt i handen, mecka inte isär de där "gamla" vakuum-förgasarna själv. Be nån som kan detta o gjort det förut fixa det åt dig. Ett tips bara!

Alla gamla hojar som t.ex. stått avställda ett längre tag behöver full tank med ny o fräsch soppa o köras ca 30 minuter på landsväg, innan en del av junket släpper av sig själv, min erfarenhet om man inte vill meka överhuvudtaget nu alltså. Lycka till!

Japp, helt rätt, kan om man vill även hälla i lite olja i tanken eller varför inte injectorcleaner.

Pojkar pojkar...
Det där injectorcleanertricket samt försöka köra ur slagget funkar inte alltid.

Det är ALLTID bättre att rengöra ordentligt istället för att "fulfixa"!

Om du inte vågar rengöra förgasaren själv så ta hjälp av en kompis som kan och gör det ordentligt, hojen är ju iaf så pass ny att det kan vara värt att vårda den seriöst :tummenupp

Tips till nästa avställning är att dränera förgasarna, fattar fan inte varför det ska vara så jävla svårt för 99% av hojåkarna att göra denna enkla procedur?:confused:

Tack för alla tips!
Nu har jag gjort rent förgasarna och när jag skulle starta upp den igen så gick båda cylindrarna i några sec sen så la den vänstra av igen. men det blir nog att lämna in den på verkstad nästa vecka så dom får kolla på det.

Är du säker på att du fått ur all skit? Har du rengjort flottörhuset ordentligt?
Annars kan det ligga avlagringar som flyter omkring o täpper igen munstycket!

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard