Hur fort springer ni 60/100 meter?

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Hittade ingen sån här tråd så jag skapar en. :)

Så vad kutar ni 60 m på? Eller varför inte 100 m?

Själv ligger jag väl sådär till, 8,48 sek på 60 m, manuell tidtagning.

Hade kunnat få till en bättre tid en gång (tiden landade på 8,49) men det var med en riktigt värdelös start där jag höll på att tippa framlänges, så de första dryga 15 metrarna gick mest åt till att styra upp den förskräckliga framåtlutningen från starten. :gnissla Hade säkert kunnat krypa neråt 8,3 eller nåt om jag inte hade sumpat starten så jävligt. Grämer mig över det än idag haha.

100 m är jag förbannat dålig på, har bara testat en gång lite halvseriöst, men kom snabbt på att jag inte hade uthållighet till det. Tiden landade på blygsamma 14 sek. :D

Jag springer inte 60m. Eller ens 100m för den delen. Eventuellt kanske jag kan förflytta mig i rask promenadtakt på någonstans strax över 1,5m/s. Så då blir det 40s respektive 67s.

Har för mig att man sprang mellan 8-9 sekunder på 60 meter i fyran/femman.

Har för mig att man sprang mellan 8-9 sekunder på 60 meter i fyran/femman.

Inte för att vara den som är den, men det där får man nog ta med en rejäl nypa salt. Jag kan köpa att du sprang på lite mer än 9 sek utan reaktionstid, (OM du var en utomordentlig löpare för din ålder!) men inte en låg 8:a.
Sen antar jag att tiden mättes manuellt, dessutom av din lärare? Isåfall får man ta tiden med en ännu större nypa salt då denna kanske startade stoppuret för sent och/eller för tidigt. Plus att du inte minns den exakta tiden, vilket gör det ÄNNU mindre trovärdigt!

Den verkliga tiden kan mycket väl ha varit uppåt 11 sek.

Nu säger jag såklart inte att det är stört omöjligt att du sprang på pyttelite mer än 8 sek, det finns ju faktiskt underbarn till det mesta, (Usain Bolt är ju ett praktexemplar av detta, han var naturligt snabb lååååångt innan han blev känd) men det låter verkligen inte rimligt om man ser till sannolikheten och alla andra faktorer jag rabblat upp.

Jag säger såhär; mät tiden igen och kom tillbaks i tråden. :)

Last edited:
I 8:an (innan jag började gå på gym) så sprang jag 60m på 7,2 sek och 100m på 12,05sek.
Det var visserligen snabbast på skolan (bland 500 elever i årskurs 7-9) men det jag är stoltast över är att jag hoppade 5,42m i längdhopp. Man kanske kunde ha blivit nåt om man hade börjat träna friidrott på allvar. Det har man ångrat många gånger att man inte gjorde.:huvet

Sen antar jag att tiden mättes manuellt, dessutom av din lärare? Isåfall får man ta tiden med en ännu större nypa salt då denna kanske startade stoppuret för sent och/eller stoppade stoppuret för tidigt. Plus att du inte minns den exakta tiden, vilket gör det ÄNNU mindre trovärdigt!

Dom som sprang snabbt i min skola sprang under 10, jag långt över det :D

Sen om det var klockningsfel eller vad bryr jag mig inte så mye om, då lärarn måste mätt fel på samma personer gång på gång.

Inte för att vara den som är den, men det där får man nog ta med en rejäl nypa salt. Jag kan köpa att du sprang på lite mer än 9 sek utan reaktionstid, (OM du var en utomordentlig löpare för din ålder!) men inte en låg 8:a.
Sen antar jag att tiden mättes manuellt, dessutom av din lärare? Isåfall får man ta tiden med en ännu större nypa salt då denna kanske startade stoppuret för sent och/eller stoppade stoppuret för tidigt. Plus att du inte minns den exakta tiden, vilket gör det ÄNNU mindre trovärdigt!

Den verkliga tiden kan mycket väl ha varit uppåt 11 sek.

Nu säger jag såklart inte att det är stört omöjligt att du sprang på pyttelite mer än 8 sek, det finns ju faktiskt underbarn till det mesta, (Usain Bolt är ju ett praktexemplar av detta, han var naturligt snabb lååååångt innan han blev känd) men det låter verkligen inte rimligt om man ser till sannolikheten och alla andra faktorer jag rabblat upp.

Jag säger såhär; mät tiden igen och kom tillbaks i tråden. :)
Det var därför jag skrev 8-9 sekunder ;)

Jag hittade resultat från Lundamästerskapen (skoltävling i lund) med tider mellan 8-9s för folk i femman. Och vad jag minns så var det riktig tidtagning där. Känns inte så våldsamt snabbt.

I 8:an (innan jag började gå på gym) så sprang jag 60m på 7,2 sek och 100m på 12,05sek.
Det var visserligen snabbast på skolan (bland 500 elever i årskurs 7-9) men det jag är stoltast över är att jag hoppade 5,42m i längdhopp. Man kanske kunde ha blivit nåt om man hade börjat träna friidrott på allvar. Det har man ångrat många gånger att man inte gjorde.:huvet
Nehej, så snabbt kan du aaaaaldrig har spungit! :rolleyes:

Last edited:
Det var därför jag skrev 8-9 sekunder ;)

Jag hittade resultat från Lundamästerskapen (skoltävling i lund) med tider mellan 8-9s för folk i femman. Och vad jag minns så var det riktig tidtagning där.

Okej då förstår jag, trodde först du mätt på skolgården på en gympalektion typ, det är ganska vanligt att man gör så i mellanstadiet. Men då får jag helt enkelt lyfta på hatten och ge dig en smärre eloge för din prestation. Även om det så var 8,99 sek så var det väldigt bra jobbat. :tummenupp

Okej då förstår jag, trodde först du mätt på skolgården på en gympalektion typ, det är ganska vanligt att man gör så i mellanstadiet. Men då får jag helt enkelt lyfta på hatten och ge dig en smärre eloge för din prestation. Även om det så var 8,99 sek så var det väldigt bra jobbat. :tummenupp
När läraren mätte på skolgården var vi ungefär 3/4-dels sekund snabbare än "på riktigt" om jag inte minns helt fel, tycker det låter rimligt. Men det var ju jevla tag sedan..

Man skulle kanske testa igen en dag när snön smält :)

Kul med lite annorlunda tråd :)
Jag har ingen aning om vad jag gör på de distanserna idag. Troligen inte så jättesnabbt eftersom man släpar på en massa kilon som inte fanns där förr. 5km gjorde jag på 22:16 förra hösten vilket jag är skitnöjd över med min nära 100 kilo tunga kropp.
100m gjorde jag på 12:45 när vi testade en gång på gymnasiet. I mellanstadiet (sist man sprang 60 meter) hade jag 9 blankt som bäst på förutom en gång när jag ska ha sprungit på 8:60, men det tar jag med en nypa salt eftersom jag alltid låg mellan 9 till mitten-9or generellt.

60 meter, kommer inte ihåg.
100, samma där..
42165 meter 3 timmar 41 minuter & 48 sek. för en månad sen! :)

Springa? Nej tack. Jag är rädd för att bryta lårbenshalsen var morgon när jag kliver ur sängen.

Spring inte så jäkligt! Ni kommer se ut som jakthundar om ni fortsätter.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti