Fyrverkerier. Vad ska man ha?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
När man köper fyrverkerier så är det lätt att köpa grisen i säcken. Är det någon som provat nåt av det som säljs nu? Jag vill ha höga smällar för tusen spänn. Nå?

Köp nån sån där fet låda med ett helt batteri smällare/raketer. Mest Bang for the buck.

OT, varför inte bara elda upp en tusing? Mindre farligt och man skräpar inte ned.

Micke™;5031885 skrev:
Köp nån sån där fet låda med ett helt batteri smällare/raketer. Mest Bang for the buck.

OT, varför inte bara elda upp en tusing? Mindre farligt och man skräpar inte ned.

Men det är ju dom lådorna jag menar. Vissa är totalt kassa. Sedan smäller jag upp en tusing för att det finns barn i sällskapet och lika självklart som tomten vid jul är krutdoft på nyår.

Att elda upp en tusing e väll inte särskilt spännande. Hade den däremot smällt så hade läget varit annorlunda.

Men det är ju dom lådorna jag menar. Vissa är totalt kassa. Sedan smäller jag upp en tusing för att det finns barn i sällskapet och lika självklart som tomten vid jul är krutdoft på nyår.

Hör med Jörgen. Han vet hur man smäller!

Kolla om någon lokal handlare har visning..

Här i hålan skjuter en handlare av allt i sortimentet några dagar innan :) bara notera vad som är bra och köpa :)

Hoppas dom förbjuder skiten

Hundägare?
Hundjävlarna pissar ju på sig av alla smällar. Tur att man bor på landet där det är aningen lugnare

Typ vaska....för varje 1000 spänn i fyrverkerier så eldar man upp en tusenlapp vid sidan av.
Det är så de gör på Östermalm har jag hört :D

Last edited:
Kattägare, han tror domedagen är kommen varje nyår...

Hundägare?
Hundjävlarna pissar ju på sig av alla smällar. Tur att man bor på landet där det är aningen lugnare

Typ vaska....för varje 1000 spänn i fyrverkerier så eldar man upp en tusenlapp vid sidan av.
Det är så de gör på Östermalm har jag hört :D

Jg brukar dra av en dynamit gubbe eller snickra ihop nån egen livsfarlig sak som smäller satan... :tummenupp
Det där med fyrverkiri växte man ju ifrån när man va typ 14 och sköt raketer på bussen och tyckte det va skit kul... Fast det är det ju iof fortfarande fast känns som man blivit för gammal och skötsam för de... :gnissla

Hundägare?

Inte min han älskar när det smäller! Helst vill han ta raketerna i munnen.. Dock inte så bra så det gäller att hålla i han.. :D

Kolla om någon lokal handlare har visning..

Här i hålan skjuter en handlare av allt i sortimentet några dagar innan :) bara notera vad som är bra och köpa :)

Skjuter han av allt så är det ju slut sen! :tungan

Last edited:
Det finns ju inga bra köpesmällare längre, så jag brukar skjuta iväg de fetaste raketerna ner i backen, eller bara kila fast dem så att de inte kommer iväg. :näsblod

det är som med allt annat; ska det bli bra får man görat själv :mattias
Glöm ej att kyla väl bara!!

Nitroglycerin:

Den industriella produktionsprocessen använder en blandning med proportionerna 50:50 av högt koncentrerad svavelsyra och högt koncentrerad salpetersyra. Detta skapar nitroniumjoner som blir attackerade av glycerinets nukleofila syreatomer. Nitrogruppen NO3 blir då adderad.
Användning av starka syror resulterar nästan alltid i en exoterm reaktion (d.v.s. värme är produceras), och denna reaktion är inget undantag. Om blandningen blir för varm kan den explodera. Syrablandningen tillsätts långsamt ett reaktionskärlet innehållande glycerin. Reaktionskärlet hålles nerkylt till ungefär 0*°C. Kärlet har en nödöppningsdörr på botten och därunder finns en stor bassäng med kallt vatten. Om sensorerna i blandningen upptäcker att temperaturen höjs för snabbt, så kan hela blandningen släppas ut i isvattnet som förhindrar en möjlig explosion.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nitroglycerin

Försökte i tonåren... Gick bra, men jag gör inte om det!
Vi kunde faktiskt fiska ur en del droppar NG ur syrasoppan... men det blev varmt och farligt. :D:banana

Glöm ej att kyla väl bara!!

Nitroglycerin:

Den industriella produktionsprocessen använder en blandning med proportionerna 50:50 av högt koncentrerad svavelsyra och högt koncentrerad salpetersyra. Detta skapar nitroniumjoner som blir attackerade av glycerinets nukleofila syreatomer. Nitrogruppen NO3 blir då adderad.
Användning av starka syror resulterar nästan alltid i en exoterm reaktion (d.v.s. värme är produceras), och denna reaktion är inget undantag. Om blandningen blir för varm kan den explodera. Syrablandningen tillsätts långsamt ett reaktionskärlet innehållande glycerin. Reaktionskärlet hålles nerkylt till ungefär 0*°C. Kärlet har en nödöppningsdörr på botten och därunder finns en stor bassäng med kallt vatten. Om sensorerna i blandningen upptäcker att temperaturen höjs för snabbt, så kan hela blandningen släppas ut i isvattnet som förhindrar en möjlig explosion.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nitroglycerin

Försökte i tonåren... Gick bra, men jag gör inte om det!
Vi kunde faktiskt fiska ur en del droppar NG ur syrasoppan... men det blev varmt och farligt. :D:banana

Vi gjorde bomber av Klorex och socker. Det är ett under att man lever och har alla fingrar i behåll med tanke på hur vi hanterade det. :näsblod

Kattägare, han tror domedagen är kommen varje nyår...

Årets nyårsfirande kommer utövas med 3 st hundar bland gästerna och av förklarliga skäl väljs fyrverkerierna bort.
Detta trots att jag är så jävla sprängkåt......får väl nöja mig med att bara vara kåt i år. :tuttar

Ps Jag har ju inte så många kompisar som ni kan förstå och måste därför umgås med djur vilka ej ställer så höga krav på sin omgivning Ds.

Förbjud katter! Dem har morrhår.

:mad:

Lägg av....pussy är det bästa som finns!!!

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa