Torkarmotor bak Citroen C3

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Hola!

Svärfarsans C3:a från troligen 2004-2005 har död torkare i bak och eftersom vi får låna bilen så tänkte jag försöka skrämma liv i den som tack.
Frågan är bara var motorrackaren sitter, i bakluckan tippar jag på?
Tänkte se om det kommer fram ström till den och utgå från resultatet.
Nån som har någon annan idé så är den så klart varmt välkommen!

Hjälp mottages gärna :)


Yes, har försökt efter manual liknande Heynes online utan lycka...


PS. Spolningen bak fungerar men torkararmen rör sig inte en tum.
Kan kontrollera årsmodell i morrn, ser inte reg.numret för snön just nu...
 
Inte helt ovanligt att torkaren bak inte fungerar på äldre bilar. Ofta på grund av att folk inte använt dem. Elmotorn från säkert el, men frågan är hur mekaniken mår? Antagligen har den rostat fast eller dyl.
 
Jag antar att du har kollat säkringen? ;)

Ja eller resten på spaken fungerar, spolning och framtorkarn och det verkar inte finnas någon separat säkring för baktoraren så jag törs svara ja på den frågan :D:gnissla
Han hade fått ett pris på 5k att laga den på verkstad vilket jag tyckte var bullshit då dom inte ens tittade på den... Så nu är jag liksom på ett mission! Har dock 2,5 mil ut till päronens garage och jag vill inte plocka ner bakluckan ute på innergården :)

Inte helt ovanligt att torkaren bak inte fungerar på äldre bilar. Ofta på grund av att folk inte använt dem. Elmotorn från säkert el, men frågan är hur mekaniken mår? Antagligen har den rostat fast eller dyl.

Är väl just det att jag tycker den inte är så gammal (ca 4000 mil) men den är ju fransk :D

Borde gå att smörja upp mekaniken i sånt fall eller kan det bränna motorn om det gått trögt där för länge?
 
Last edited:
Är väl just det att jag tycker den inte är så gammal (ca 4000 mil) men den är ju fransk :D

Borde gå att smörja upp mekaniken i sånt fall eller kan det bränna motorn om det gått trögt där för länge?

Jag känner en som hade en Honda där samma sak hände. Han lagade aldrig den så jag vet inte vad som felade. Kostnadsförslaget han fick gjorde att han tyckte att det bara var ett skönhetsfel :D

Jag vet inte om motorn blivit bränd, kanske finns det någon säkring som skyddar den mot sådant? Du får helt enkelt öppna och titta hur det ser ut och se om det finns något att göra åt saken utan att behöva köpa nya grejer.
 
Jag känner en som hade en Honda där samma sak hände. Han lagade aldrig den så jag vet inte vad som felade. Kostnadsförslaget han fick gjorde att han tyckte att det bara var ett skönhetsfel :D

Jag vet inte om motorn blivit bränd, kanske finns det någon säkring som skyddar den mot sådant? Du får helt enkelt öppna och titta hur det ser ut och se om det finns något att göra åt saken utan att behöva köpa nya grejer.

Låter lovande :D
Men visst fasen borde väl motorn sitta bakom panelen på bakluckan även på en fransk minibil? :hihi
 
Ja eller resten på spaken fungerar, spolning och framtorkarn och det verkar inte finnas någon separat säkring för baktoraren så jag törs svara ja på den frågan :D:gnissla
Det låter franskt, dvs lite dumt, att ha en säkring till "allt", så det är ju fullt möjligt, men det känns ändå som att det borde finnas en separat för bakrutan :va

Borde gå att smörja upp mekaniken i sånt fall eller kan det bränna motorn om det gått trögt där för länge?
Motorn överlever det säkert, men säkringen går ;) Jag råkade starta min bakrutetorkare med fastfruset torkarblad, det poffade bara till i säkringen, allt annat klarade sig. Dock har jag en Tjeckisk stridsvagn, ingen fransk pryl :mattias
 
Det låter franskt, dvs lite dumt, att ha en säkring till "allt", så det är ju fullt möjligt, men det känns ändå som att det borde finnas en separat för bakrutan :va


Motorn överlever det säkert, men säkringen går ;) Jag råkade starta min bakrutetorkare med fastfruset torkarblad, det poffade bara till i säkringen, allt annat klarade sig. Dock har jag en Tjeckisk stridsvagn, ingen fransk pryl :mattias

Tjeckisk? Nice!
Böt dock upp oss från en lånad Pegga 206SW (för övrigt en bedrövlig bil) till C3:an så det vore nice att få igång fanskapet! :D
Måste ta en titt till i säkringslådan och jämföra med boken.
Fransk logik säger ju att boken och lådan absolut aldrig behöver vara likadana så en extra titt kanske kan vara på sin plats :tummenupp
 
Motorn sitter i bakluckan, du lossar skyddet och sen sitter den med 3st bultar har jag för mig. Koppla loss anslutningskabeln och mät upp den med en multimeter när du har torkaren på. Om inget händer, testa att mata motorn direkt med ström från tex baklyktan och se om den går. Gör den inte det så är ju motorn död, men det brukar inte vara dessa som ryker först.
Du har ett relä som styr motorn och en säkring innan relät. Säkringen tror jag är samma som dimljuset på C3:an, men det kan även vara samma som framtorkarna. Troligtvis är säkringen hel och relät dött, och då oftast för att man har kört torkaren när den har varit fastfrusen= överbelastning i relät som ger upp innan säkringen om man har otur.
Jag vet inte vart relät sitter, men kolla om du har en box under huven eller bredvid säkringarna, annars står det säkert i manualen. Lyssna dig fram annars vart det klickar när du blinkar, slår på torkarmotor osv.
I värsta fall är motorn kaputt och då kan du köpa en begagnad för 3-400:- eller en ny för 1400:-, det är samma motor på flertalet olika modeller (c3-c5-xsara-xantia mfl).

När du har lagat felet så ber du din far att sälja skiten och köpa något mindre felaktigt fordon då han ber om problem genom att äga en Citroën :tummenupp
 
Motorn sitter i bakluckan, du lossar skyddet och sen sitter den med 3st bultar har jag för mig. Koppla loss anslutningskabeln och mät upp den med en multimeter när du har torkaren på. Om inget händer, testa att mata motorn direkt med ström från tex baklyktan och se om den går. Gör den inte det så är ju motorn död, men det brukar inte vara dessa som ryker först.
Du har ett relä som styr motorn och en säkring innan relät. Säkringen tror jag är samma som dimljuset på C3:an, men det kan även vara samma som framtorkarna. Troligtvis är säkringen hel och relät dött, och då oftast för att man har kört torkaren när den har varit fastfrusen= överbelastning i relät som ger upp innan säkringen om man har otur.
Jag vet inte vart relät sitter, men kolla om du har en box under huven eller bredvid säkringarna, annars står det säkert i manualen. Lyssna dig fram annars vart det klickar när du blinkar, slår på torkarmotor osv.
I värsta fall är motorn kaputt och då kan du köpa en begagnad för 3-400:- eller en ny för 1400:-, det är samma motor på flertalet olika modeller (c3-c5-xsara-xantia mfl).

När du har lagat felet så ber du din far att sälja skiten och köpa något mindre felaktigt fordon då han ber om problem genom att äga en Citroën :tummenupp

Dra åt helvete vad SH är bättre än Zatzy :Bugar:tummenupp
Som om alla inte visste det redan.... :hihi

Tackar och bockar, nu jevvlar ska fransosen få smaka skruvmejsel!
Enda anledningen till att C3:an finns kvar är att vi önskar att låna den samt av "skattetekniska skäl" :mattias

Förra vintern parade sig vattnet med oljan i 206:an efter 7000 mil samt att allt som någonsin varit helt på bilen faller isär så än så länge är jag relativt nöjd med C3:an :D
Inte minst kör den inte fast på torr asfalt om någon tappat en snöboll framför som en viss 206:a skulle göra...

Nej för fan, nu får donnan komma hem med vrålåket så jag får plocka isär skiten! :yoparty

Tackar för hjälpen!
:shrules
 
Vänta med att tacka tills du ser att det var till någon hjälp :glömdet

Skitsnack!
Klart det är till hjälp, kan inte vara fel på så förbaskat mycket annat tycker jag!



Å Gud va jag kommer få äta upp det här om det nu är fel på nåt annat... :gnissla
:hihi
 
Kolla även om bakrutevärmen fungerar, på en bil jag hade var det samma säkring av någon konstig anledning. Nu tror jag inte att det har något samband men det är ju en fransos så man vet aldrig...
 
Kolla även om bakrutevärmen fungerar, på en bil jag hade var det samma säkring av någon konstig anledning. Nu tror jag inte att det har något samband men det är ju en fransos så man vet aldrig...

Nej precis allt annat fungerar, det är därför jag tänkte gå hårt åt motorn :)
Men kan ju i och för sig vara ett dåligt framhjulslager som spökar, det är ju en fransk bil.
 
Nui har jag inte läst hela tråden...
Men torkararmen sitter på torkarmotorn... Kolla säkringar lite fort sen är det bara riva ner inredningen och skjuta ström på motorn så ser du om den funkar eller inte...
Kan vara kabelbrott också... Men ofast är det en säkring eller så är motorn paj helt enkelt. Ingen större konst att fixa...
 
Nui har jag inte läst hela tråden...
Men torkararmen sitter på torkarmotorn... Kolla säkringar lite fort sen är det bara riva ner inredningen och skjuta ström på motorn så ser du om den funkar eller inte...
Kan vara kabelbrott också... Men ofast är det en säkring eller så är motorn paj helt enkelt. Ingen större konst att fixa...

Will do!
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top