Vad måste en fastighetsmäklare informera om?

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Har spanat lite på lägenheter och sprang på en lägenhet. Då jag tycker det är viktigt att kolla hur föreningen mår lusläste jag årsredovisningen och fann där att fastigheten har sprickor och de inte vet hur omfattande skador dessa har.
Vet att det är många som inte läser årsredovisningarna då de säger att de inte förstår dem vilket är förståligt och min fråga är då om inte fastighetsmäklaren borde informera om dessa saker i beskrivningen om lägenheten, det är ju trots allt en väsentlig händelse som kan göra att det blir betydligt dyrare avgifter och som gör att bostadsrätten inte blir lika attraktiv. Vad har egentligen mäklaren för ansvar?

Han har väl gjort sitt genom att tillhandahålla informationen. Tror inte mäklaren har ansvar för att gissa vad en ev reparation kommer att gå loss på. En besiktning kan nog bli ganska dyr. Säljaren har skyldighet att informera om dolda fel. Är sprickorna synliga får du själv leta upp dem (vad du nu har för nytta av det). Jag hade nog hoppat om jag inte var säker på vad det innebär.

Hos Fastighetsmäklarnämnden kan du läsa om vad som gäller för fastighetsmäklare, vad gäller både lag och god fastighetsmäklarsed.

En massa annan info också för köpare, säljare och fastighetsmäklare.

(Fastighetsmäklarnämnden är tillsynsmyndighet)

Mäklare är säljare fast med högre provision så de ljuger ännu jäkligare än de som kränger mobiltelefoner på köpcentrum....
Lr som en facklig ombudsman

Det största ansvaret ligger på säljaren.
Denna måste upplysa dig om allt rörande objektet

Last edited:
Utan att veta säkert så har nog mäklaren informerat vad han behöver enl lagen. Bra att du kollade föreningen, kan vara en del som missar sånt. Vet bara att i min gamla förening så fick rejält höjd månadsavgift pga stambyte(inget fonderat). Dessutom fanns det en del andra utgifter som väntade ...
Kan bli rätt stora summor, typ villa x 10 rätt snabbt :mad:

Det är egentligen ett sjukt system att säljaren anlitar mäklare.

I dom flesta länder är det köparen som anlitar en mäklare som sedan får leta fram relevanta objekt som han sedan visar för köparen.

Det är egentligen ett sjukt system att säljaren anlitar mäklare.

I dom flesta länder är det köparen som anlitar en mäklare som sedan får leta fram relevanta objekt som han sedan visar för köparen.

Ja, så fungerar det ju i ett flertal länder.
Har en fördel som dagligen jobbar med att läsa årsredovisningar så det är inga problem för mig, men tycker ändå att det borde ligga lite ansvar på mäklaren att informera om det är några större förändringar på gång.
Jaja, vi får se jag ska gå på visningen och jävlas lite granna med mäklaren.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8