Dela internetuppkoppling

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Hej alla glada! :)

Mor och far använder Telias 3G dongle och nu vill de kunna dela den trådlöst med annan utrustning (TV, laptops, etc).

Hur gör man enklast detta??? :confused:
TV-sidan kan jag klura ut, men jag har ingen aning hur man "delar ut" en internet uppkoppling trådlöst eller trådat från en laptop.

Hilfe! :D

Köp en 3G Router. Jag köpte en Dovado 4GR från Netonnet. Funkar med alla svenska dongels. Enkel installation.

Den har båda trådlöst och trådat (gigabit). Riktigt prisvärd.

Köp en 3G Router. Jag köpte en Dovado 4GR från Netonnet. Funkar med alla svenska dongels. Enkel installation.

Den har båda trådlöst och trådat (gigabit). Riktigt prisvärd.

Tackar! :tummenupp

Tänkte först bonnmeka ihop någonting med det jag har tillgängligt för att se om päronen gillar internet i TV:n. Kan man dela med sig av 3G modemets uppkoppling trådlöst eller trådat via en router??

Last edited:
Tackar! :tummenupp

Tänkte först bonnmeka ihop någonting med det jag har tillgängligt för att se om päronen gillar internet i TV:n. Kan man dela med sig av 3G modemets uppkoppling trådlöst eller trådat via en router??

Ja det går utmärkt, Har så nu! 3 dongel inkopplat direkt i en router som delar ut det som wifi eller trådat. :tummenupp

Jag sitter just nu i Läppe utanför Vingåker på en 3G-anslutning till en XP-dator som har 2.3G-anslutningen ICS'ad (utdelad) till XP-datorns LAN-utgång. LAN'et får då IP-adressen 192.168.0.1. TP-kabel från datorns LAN-port till routerns WAN-ingång. Routern satt till statisk IP 192.168.0.2 med gateway satt till 192.168.0.1 och DNS till 8.8.8.8 och 8.8.4.4.
På avancerade inställningar på 2.3G anslutningens egenskaper (på vissa datorer heter den 1.3G) så är det inställt att släppa fram UDP på port 67, 68 och 53 samt TCP på 2869 och UDP på 1900 utöver de förvalda - som måste markeras/aktiveras.

Ja det går utmärkt, Har så nu! 3 dongel inkopplat direkt i en router som delar ut det som wifi eller trådat. :tummenupp

Problemet är att denna dongel är USB variant och routern har ingen USB-port... :gnissla

Kan jag enkelt "dela ut" internet från dongeln som är kopplad till min laptop till ett trådlöst nätverk? :va

Jag sitter just nu i Läppe utanför Vingåker på en 3G-anslutning till en XP-dator som har 2.3G-anslutningen ICS'ad (utdelad) till XP-datorns LAN-utgång. LAN'et får då IP-adressen 192.168.0.1. TP-kabel från datorns LAN-port till routerns WAN-ingång. Routern satt till statisk IP 192.168.0.2 med gateway satt till 192.168.0.1 och DNS till 8.8.8.8 och 8.8.4.4.
På avancerade inställningar på 2.3G anslutningens egenskaper (på vissa datorer heter den 1.3G) så är det inställt att släppa fram UDP på port 67, 68 och 53 samt TCP på 2869 och UDP på 1900 utöver de förvalda - som måste markeras/aktiveras.

Hahahahaa - va???? :D

Finns det någon genväg till det perfekta nätet? :D

Last edited:
Problemet är att denna dongel är USB variant och routern har ingen USB-port... :gnissla

Kan jag enkelt "dela ut" internet från dongeln som är kopplad till min laptop till ett trådlöst nätverk? :va

Nä du får ju skaffa en 3g förberedd router, köpte en förra veckan från zyxel å gav drygt 600.-

Det går att dela ut via kabel iallafall men det är inte smidigt..

Men då blir du ju tvungen att ha en kabel från datorn till routern, då blir det inte trådlöst någonstans i nätverket..

Last edited:

du kan skapa ett ad-hoc mot ytterligare en dator :) det är inga problem alls men det är knappast en hållbar lösning (båda datorerna måste vara på och endast en dator går att dela ut till osv).

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt