Samers speciella rättigheter

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Finns det någon hemsida där det går att läsa på om Samers speciella regler/rättigheter?

Är det kanske tillomed ett eget kapitel i lagboken? :va

Köra runt med skoter och enduro genom naturreservat och liknande går iaf bra...

Kolla: Samer.se och Sametinget.se

"Det är Sveriges regerings uppfattning att urfolk har rätt till självbestämmande då de utgör folk enligt den betydelse som avses i den gemensamma artikel 1 i 1966 års internationella konvention om medborgerliga och politiska rättigheter och 1966 års internationella konvention om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter" (Sveriges rapportering kring efterlevandet av FN:s konvention om ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter i juli 2006, S2006/1919/SK). "

Blev nyfiken när jag lästa ang. vargjakten
Han ifrågasätter också att vargarna ska stängas ute från att vistas i renbetesområdena. De omfattar mer än halva Sveriges yta, och har inte heller fasta gränser, enligt miljökommissionären.

Det kan befaras att vargens ytor krymper om sedvanerätten så småningom skulle ge samerna rätt till ytterligare mark.

Dom verkar ju ha lite förmåner men som östgöte har jag aldrig hört VAD det är :)

Det verkar vara fler som inte vet.

Xibalba kollar filmen på tvåan...

Vad var det för film?

Haft besök, är lite besviken att tråden är så tom :mad:

Edit:
Kautokeino - upproret

22:35 på SVT2

Norskt drama från 2008. Den 8 november 1852 beger sig 57 kvinnor, män och barn med rasande steg mot byn Kautokeino. De har fått nog av orättvisorna som handelsmannen Ruth och prästen Fredrik ligger bakom. De söker upprättelse och snart är upproret ett faktum. Ruth har sedan länge tagit makten i egna händer, beslagtagit samernas renhjordar och arresterat flera av invånarna i samhället efter en tvist om en obetald skuld. Filmen bygger på en verklig historisk händelse.

I rollerna: Mikael Persbrandt, Michael Nyqvist, Peter Andersson, Nils Peder Gaup, Sverre Porsanger. Regi: Nils Gauo.

Edit2:
Aldrig hört talas om? Bra? :confused:

Last edited:
Lappdjävlarna kommer undan med vad som helst, dom hävdar bara sedvanerätt...

Det är sedvana att köra crossmotorcykel i fjället, det här dom alltid gjort...

Deras renbeten sträcker sig över hela landet, men i själva verket så på den tiden dom åkte skidor efter renarna drev dom bara ner dom från fjället ner till närmsta dal, det är först när dom började köra dom med lastbil dom har lagt beslag på halva landets yta.

Nu skjutsar dom ner sina husdjur så dom kan gnaga sönder skogsplanteringar ändå ute vid kusten.

Fy fan...

Lappdjävlarna kommer undan med vad som helst, dom hävdar bara sedvanerätt...

Det är sedvana att köra crossmotorcykel i fjället, det här dom alltid gjort...

Deras renbeten sträcker sig över hela landet, men i själva verket så på den tiden dom åkte skidor efter renarna drev dom bara ner dom från fjället ner till närmsta dal, det är först när dom började köra dom med lastbil dom har lagt beslag på halva landets yta.

Nu skjutsar dom ner sina husdjur så dom kan gnaga sönder skogsplanteringar ändå ute vid kusten.

Fy fan...

Kan inte mer än instämma.
Ersättning får de jävlarna när man kör på asen också.
Borde vara tvugna att ge ersättning till den som sabbar bilen istället.
Lovar det skulle vara soprent (:hihi) på vägarna.

Strypa skoteråkningen i fjällen kan de göra bäst de vill också :mad:

Kan inte mer än instämma.
Ersättning får de jävlarna när man kör på asen också.
Borde vara tvugna att ge ersättning till den som sabbar bilen istället.
Lovar det skulle vara soprent (:hihi) på vägarna.

Strypa skoteråkningen i fjällen kan de göra bäst de vill också :mad:

Dom eventuella renar jag eventuellt kör på får dom ingenting för, jag har kniv i bilen för att skära av öronen så att märkningen försvinner, sen får korpen städa bort resten ur diket.

På väg upp nu fõr att fira jul var det dottern som övningskörde, givetvis hade dom stõdutfodrat precis efter en kurva så hon fick panikbromsa för en renhjord som stöd mitt på vägen och mumsade på statsfinansierat foder...

Det var jävligt nära att det hade blivit renstek på julbordet, vi hade en tom släpvagn bakom bilen, så vi hade gott om plats för köttet...

Lyckligtvis redde dottern ut situationen, sonen kom en bit efteråt med lastad biltrailer bakom sin bil, hade vi inte varnat honom hade han förmodligen plöjt igenom flocken....

Så är det att bo granne med den pittoreska urbefolkningen.

sedvanerätt finns det på riktigt?? Kan vem som helst åberopa detta?!

Dom eventuella renar jag eventuellt kör på får dom ingenting för, jag har kniv i bilen för att skära av öronen så att märkningen försvinner, sen får korpen städa bort resten ur diket.

På väg upp nu fõr att fira jul var det dottern som övningskörde, givetvis hade dom stõdutfodrat precis efter en kurva så hon fick panikbromsa för en renhjord som stöd mitt på vägen och mumsade på statsfinansierat foder...

Det var jävligt nära att det hade blivit renstek på julbordet, vi hade en tom släpvagn bakom bilen, så vi hade gott om plats för köttet...

Lyckligtvis redde dottern ut situationen, sonen kom en bit efteråt med lastad biltrailer bakom sin bil, hade vi inte varnat honom hade han förmodligen plöjt igenom flocken....

Så är det att bo granne med den pittoreska urbefolkningen.

När jag jobbade hos Lars Magnus back in da days så jobbade jag med en, tro det eller ej, norrlänning som babblade så mycket att jag skenpratade i telefon när jag såg honom komma gåendes. I alla fall, han påstod exakt det där - att samer ställer ut sina djur på vägen samt på tågrälsen och att man skär av ev kadaver örena.

Det låter som en myt. Har du skurit av öra på ren? ;)

När jag jobbade hos Lars Magnus back in da days så jobbade jag med en, tro det eller ej, norrlänning som babblade så mycket att jag skenpratade i telefon när jag såg honom komma gåendes. I alla fall, han påstod exakt det där - att samer ställer ut sina djur på vägen samt på tågrälsen och att man skär av ev kadaver örena.

Det låter som en myt. Har du skurit av öra på ren? ;)

Man skär av öronen för att det är där märkningen sitter, således kan ingen same få ersättning.

Huruvida jag har ägnat mig åt sådana olagliga saker kan vi lämna därhän.

Det görs.

Jo jag vet varför, tycker bara det låter skrönigt.
Hoppas det är sant dock.
Om du gjort det kan du stå för det, det är inte direkt förenat med fängelsefara att påstå något på ett internetforum. :)

Jo jag vet varför, tycker bara det låter skrönigt.
Hoppas det är sant dock.
Om du gjort det kan du stå för det, det är inte direkt förenat med fängelsefara att påstå något på ett internetforum. :)

Jag har åkt med när det har gjorts, jag har aldrig själv kört ihjäl en ren, mig veterligen, det har tagit någon gång men dom har sprungit vidare, dock är renar väldigt känsliga och kan dö av en lätt knuff i magen.

Springer dom till skogs och dör så är sannolikheten liten att lappen hittar kadaver liten.

Jag skulle dock skära bort öronen om det blev nödvändigt.

För att citera en plogbilsförare på RFN, renar är fantastiska djur, kan springa i 50 och klarar av att flyga 30 meter. Konsensus bland lokalbefolkningen var att körde man över en ren, skulle man lägga den i bagaget och dumpa i närmaste kärr.

En gång för nåt år sen i skolan så fick vi en uppgift under en svenskalektion. Vi fick en artikel utan rubrik och vi skulle läsa artiklen och sedan sätta en rubrik på den. Jag fick en artikel om samer. Jag kom på följande rubrik: "Samer - Sveriges Parasiter".

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8