Rädda hårddisk

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Har en WD NAS som puttrat o gått i ett par år, men nu vill den plötsligt inte boota upp som den ska.
Jag har öppnat kabinettet och anslutit disken direkt till datorn via en USB-adapter, då hittar inte datorn disken överhuvudtaget.
Okej, det ska visst vara ett Linuxoperativ i NAS:en så jag har provat med Ubuntu live och då ser jag disken men kan inte "mounta" den när jag klickar på den!
Disken spinner och låter normalt så jag misstänker att det bara är OS som kraschat, men hur fan får jag ut filerna från disken?

Tryck Alt+F2 (för att starta program) och skriv in "gparted".
Detta är Gnomes partitioneringsprogram. Du kan kanske kolla disken lite noggrannare där. Tänk på att om du verkställer någon förändring i partitionstabellen så försvinner din data (inte helt sant, men då blir det ännu svårare)

Får du inte disken till att mounta över huvudtaget så kan det vara helkört dessvärre.

Det löste sig, med nedkyld disk så kom jag åt den en liten stund tills den blev varm.
Efter ett par vändor i frysen och lite klurande med linux så lyckades jag rädda det mesta:)

Det löste sig, med nedkyld disk så kom jag åt den en liten stund tills den blev varm.
Efter ett par vändor i frysen och lite klurande med linux så lyckades jag rädda det mesta:)

Haha, bra tänkt! Gissar på att denna disk får kasseras nu va? :D

Finns en anledning till varför man som it-konsult alltid har kylsprej på kontoret och hemma. :gnissla

Mitt tjänstevapen, en HP-laptop, fick nått hyss för sig för några månader sen, hårddisken verkade ha hängt sig i nån slags läs och/eller skrivoperation. Till slut blev den för varm mitt i natten och datorn dök, och där stod den när jag kom på morgonen, hd-lampan lös, burken var död och så het att jag knappt kunde ta på tangentbordet ovanför hårddisken :brinnerup Efter att ha ryckt sladden, det enda den reagerade på, och låtit den svalna så funkade den perfekt igen, och har gjort sen dess :tummenupp

Mitt tjänstevapen, en HP-laptop, fick nått hyss för sig för några månader sen, hårddisken verkade ha hängt sig i nån slags läs och/eller skrivoperation. Till slut blev den för varm mitt i natten och datorn dök, och där stod den när jag kom på morgonen, hd-lampan lös, burken var död och så het att jag knappt kunde ta på tangentbordet ovanför hårddisken :brinnerup Efter att ha ryckt sladden, det enda den reagerade på, och låtit den svalna så funkade den perfekt igen, och har gjort sen dess :tummenupp

Ta backup och var redo på att den dyker, det kommer hända förr eller senare och förmodligen när det passar som allra sämst. ;)

Ta backup och var redo på att den dyker, det kommer hända förr eller senare och förmodligen när det passar som allra sämst. ;)
Jag har redan en helt ny burk, så det är nog ganska lugnt, dock inte pga disken, den hade ändå uppnått pensionsåldern precis efter :) Men annars så hade jag tiggt till mig en ny disk av chefen, ja! :fakta

Bra att du fick ut allt!:)
Om du ska sätta i en ny hdd i NASén och slänga i "Operativsystemet" eller vad man nu ska kalla det,så kan du väl berätta hur du gjort och hur det gick!

Har nämligen en egen WD Nas,så det kan vara bra att veta/kunna om nått händer...:gnissla

Bra att du fick ut allt!:)
Om du ska sätta i en ny hdd i NASén och slänga i "Operativsystemet" eller vad man nu ska kalla det,så kan du väl berätta hur du gjort och hur det gick!

Har nämligen en egen WD Nas,så det kan vara bra att veta/kunna om nått händer...:gnissla

Nä, det lutar nog åt att jag köper ett nytt kabinett, har aldrig varit riktigt nöjd med det här, blev ju klart bättre efter att man sopade bort det där jävla mionet men ändå lite för långsamt.

Nu har jag fått ut allt, men ca 20% av filerna går ej att öppna.
Den ser vad det är för typ av fil och filnamn/filändelse stämmer men när man försöker öppna filen så säger den att det inte är en giltig jpeg tex.

Finns det något vettigt program att testa för att reparera kraschade filer, nu när jag kopierat allt så kan jag ju leka med resterna tänkte jag.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back