Garanti vid bilköp.

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Som ni ser så gäller det bil men kan säkert vara samma regler vid hojköp.

Så här är det: Jag köpte för sex veckor sedan en Saab 9-5 2,3 turbo som såg ut att vara i strålande skick. Betalade 58t för den kontant. Dom lagade fel som visade sig direkt, två bussningar och en backsensor. Samtidigt passade jag på och fick dom att byta olja och filter i motor och växellåda (automat) för min räkning. Sedan var allt frid och fröjd. På väg hem förra veckan så small det till och motorn började gå riktigt illa och ryker så det blir dimma bakom bilen, var ett par hundra meter från lokala Saab verkstaden så jag tuffade dit och bad dom kolla. Det var dock inte dom jag har köpt bilen av. Nu är facit så här, en kolv har gått åt helvete så stora bitar av den har släppt, resultat är att alla cyllar är sönderrepade och turbon har käkat mat den inte tål, skrot av både motor och turbo med andra ord. Offert på rep på 35 tusen har jag fått.

Tog med mig den offerten till bilhandlaren och frågade om dom var intresserade av att antingen laga bilen eller ta tillbaks den, där blev det kalla hande direkt kan man säga. Jag har i år köpt tre st bilar av dom till en total kostnad av 260tusen kontant under 2010. Det trodde jag kanske betydde något....

Nu har jag varit inne på allmänna reklamationsnämndens hemsida och tittat, jag inbillar mig att jag skulle kunna tvinga firman på det här i och med att fel som uppstår inom sex månader efter köp räknas som ursprungsfel, altså fel som fanns redan när köpet genomfördes. Vad jag kan fatta så är inte säljarens ansvar över bara för att det har gått den här månaden som dom alltid ger.

Är det någon som har liknande ärfarenheter? Någon som vet? Någon handlare kanske som vet?

Jag tycker faktiskt lite synd om handlaren men har dom inte försäkringar för sånt här?

Är det inte alltid köparens ansvar att kontroller bilen?! Fast sånt här är omöjligt att se... Annars så har jag hört att du måste kunna bevisa att felet fanns där vid köpet, nästan helt omöjligt....
Jag tycker att handlaren ska kunna fixa allt åt dig men jag tror inte dom behöver göra det egentligen...
Inte mycket till hjälp men...

Lycka till iaf!!!!

Om jag fattar nämnden rätt så är det faktiskt säljaren som ska bevisa att felet inte fanns där vid köpet. Vare sig säljare eller jag skulle kunne förutsäga ett sånt här fel, därför det ligger ansvar på säljare.

Men jag har haft fel förr. Flera gånger.

Tyvärr så är det kört.

Men visst, skriker man tillräckligt högt så brukar man ju få som man vill heter det.

Dra lärdom av detta: köp inte saab. Detta har hänt flertalet jag känner som köpt just 9-5 kombi.

Hur kan alla cylindrar bli sönderrepade om en kolv tackar för sig? :va Borde inte så pass stora delar som det antagligen blir då stanna nere i tråget, och inte störa smörjningen av resten av motorn?

Om man läser på kv verkar de som att du har 6 mån på dig att påtala fel.
Sedan står de också att fel räknas som
"Om en bil visar sig vara i sämre skick än du, med hänsyn till bland annat pris, årsmodell och körsträcka, haft anledning att räkna med, anses den också felaktig."
och att hela motorn skulle smälla kan man ju inte räkna med för de priset tycker inte jag.

Hur kan alla cylindrar bli sönderrepade om en kolv tackar för sig? :va Borde inte så pass stora delar som det antagligen blir då stanna nere i tråget, och inte störa smörjningen av resten av motorn?

Tydligen inte.

Jag bara kan inte låta bli, men du borde läst på om bilen du köpte i förväg

TS har köpt en SAAB :):gnissla:banana

Detta är bara första avbetalningen på en lång rad. Att köpa en begagnad SAAB (förutom gamla 900/9000) är som att köpa första månaden i postkodmiljonären: Det kommer fortsätta kosta lika mycket eller mer hela tiden för att "få vara med"...

Du borde köpt en japansk bil. Handlaren kommer inte betala ett skit, du kan ha behandlat bilen hur som helst sen du köpte den och det kommer dom hävda (dessutom är det ju sant, den kan ha gått utan olja i 200 mil för allt jag vet..)

Så. Nu när vi sagt det så kan du läsa denna tråden:

Det är en "modern" SAAB, man skall inte bli förvånad för något dom lyckas med när det gäller fel :fakta

Last edited:
Det är inget att snacka om, handlaren kan aldrig krångla sig ur detta hur mycket han än vill.
Finns många liknande fall som drivits till domstol och det är bara vackert för handlaren att betala.
Börja med att tala om för honom att du varit i kontakt med en jurist och om han inte tar på sig reparationen ser du tyvärr ingen annan utväg än att driva ärendet vidare.
Troligen så ger han med sig när han inser att du vet vad du pratar om, för han lär vara väl medveten om att han som handlare måste ta ansvar för allvarliga fel eller brister som upptäcks inom 6mån.

ÅAS är väl knappast bilverkstäder kända för att vara vare sig ärliga eller ödmjuka? Kommer nån in å säger trasig, laga å pekar på sin bil så kan man nog anta att dom kryddar fakturan friskt... Polarn lämnade in sin Volvo på service, och dom hävdade bestämt att han var tvungen att byta alla bromsar, för dom var eh, dåliga, typ trasiga lixom. Bilen bromsade perfekt rakt fram, gick igenom besiktningen prickfritt med ypperlig bromsverkan veckan efter och gott om belägg kvar... Han sket i att byta bromsar :rolleyes:

Det är inget att snacka om, handlaren kan aldrig krångla sig ur detta hur mycket han än vill.
Finns många liknande fall som drivits till domstol och det är bara vackert för handlaren att betala.
Börja med att tala om för honom att du varit i kontakt med en jurist och om han inte tar på sig reparationen ser du tyvärr ingen annan utväg än att driva ärendet vidare.
Troligen så ger han med sig när han inser att du vet vad du pratar om, för han lär vara väl medveten om att han som handlare måste ta ansvar för allvarliga fel eller brister som upptäcks inom 6mån.

Så självklart som du beskriver det är det inte. Jag citerar:

"Om det är uppenbart att felet beror på något som hänt efter köpet är säljaren heller inte ansvarig för felet. Samma sak gäller om du själv varit vårdslös eller om felet beror på en olyckshändelse som inträffat efter köpet."

Vi vet inte vad det beror på mer än att det är en SAAB(felet) och det visste köparen om vid köpet :tungan.

Felet kan som sagt bero på vad som helst, övervarv, dåligt med olja eller något annat ägarrelaterat.

Man måste väl ändå, efter 15 år, hört att det är nånting som inte stämmermed 9-5modellen?

Varför köper man en sådan då?

Man måste väl ändå, efter 15 år, hört att det är nånting som inte stämmermed 9-5modellen?

Varför köper man en sådan då?

Jag frågade inte i min tråd om Saab är en bra bil eller inte, jag undrar hur juridiken ser ut i mitt fall. Jag skulle tro att jag inte är först, och jag tror heller inte att det är bara Saab som drabbas av detta. För övrigt så har jag tills nu ägt flera st sådana bilar och aldrig haft bekymmer med dom.

Va vänliga att ta diskutionen om bra bil eller inte i annat forum.

Se till att reklamera bilen skriftligt omedelbart.

Eftersom det gått mindre än 6 månader sedan du köpte den så måste säljaren bevisa att dina problem inte beror på ett fel som fanns när du köpte bilen.

Vägrar säljaren att utföra reparation så kan du lämna in den till SAAB och sedan stämma bilsäljaren på räkningen.

Skall du köra det genom ARN så lär det tyvärr ta ett tag innan allt är avklarat, men stå på dig bara.

Så självklart som du beskriver det är det inte. Jag citerar:

"Om det är uppenbart att felet beror på något som hänt efter köpet är säljaren heller inte ansvarig för felet. Samma sak gäller om du själv varit vårdslös eller om felet beror på en olyckshändelse som inträffat efter köpet."

Jo, men en sån här sak kan aldrig hävdas bero på något som hänt efter köpet, dessutom har han ju guldläge att få ett expertutlåtande från saabverkstan eftersom de inte kan förlora något i det här fallet.

Jo, men en sån här sak kan aldrig hävdas bero på något som hänt efter köpet, dessutom har han ju guldläge att få ett expertutlåtande från saabverkstan eftersom de inte kan förlora något i det här fallet.

Jag tar ett exempel:

Jag köper en gammal bil. Jag åker utan olja i 2 veckor och så rasar skiten.

Kan inte verkstaden/firman hävda att jag varit försumlig?

Joråsåatttehhhh

Jag tar ett exempel:

Jag köper en gammal bil. Jag åker utan olja i 2 veckor och så rasar skiten.

Kan inte verkstaden/firman hävda att jag varit försumlig?

Joråsåatttehhhh

Vadå "åker utan olja i 2 veckor"? Har oljan försvunnit så är det ju fel på bilen som säljaren ska stå för.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år