Min dator stänger av sig (speciellt vid filmvisning)

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Min dator har börjat flippa ur nåt alldeles vansinnigt.

Det började med att den stängde av sig helt sonika lite när som helst. Ibland går den starta upp direkt och ibland står den bara och blinkar (viloläge?) och jag får dra ut sladden för att kunna starta om den. Inga varningsmeddelanden eller nåt och det står inget i loggen.

Om jag försökte bränna ut en dvd så tvärdog den direkt, men detta upphörde när jag bytte dvdbrännare. Jag har även dragit ur sladden till minneskortläsaren. Jag har provat olika grafik-kort och jag har gjort en ominstallation av windows. Den blir inte för varm. (ca 40 grader)

Nu verkar den hyffsat stabil tills jag kollar ett klipp på youtube - då tvärdör den. Om jag kollar på ett filmklipp från hårddisken så är det samma resultat fast då brukar den klara ett par minuter iallafall.

Bara moderkortet och/eller nätagget kvar som kan fela eller?

Har beställt en ny dator från komplett.se men det vore ju kul att få reda på vad som hänt.

Ah, tack för svaren. Svårt att byta? Kanske var lite onödigt att köpa ny dator då... :va

Ah, tack för svaren. Svårt att byta? Kanske var lite onödigt att köpa ny dator då... :va

Skruva loss 4 skruvar, ta bort 2 kontakter.
Easy as pie.

Vart i Sverige bor du och hur gammal är burken?

Skruva loss 4 skruvar, ta bort 2 kontakter.
Easy as pie.

Vart i Sverige bor du och hur gammal är burken?

Tre mil söder om Skövde.

Är inte hundra då jag bytt till mig datorn men typ fyra år kanske. Var tydligen komplett.se's värstingdator när det begav sig.

Har en gammal dator från början av årtusendet. Kan det nätagget passa tro? (ligger i sängen och surfar med telefonen så jag orkar inte gå upp och kolla själv. :) )

Japp kan vara nätaggregatet men kolla kylfänsar först. Har man haft en dator ett tag så kan det vara duktigt med damm i den och det liksom sugs til varmakylflänsar. Dammiga kylflänsar = varmt = trassel.

Har du bara orgialfläktne på processorn så kan ett byte till en bättre göra underverk. Dessutom brukar orginalfläkten bara ha liksom en värmeledande "tejp" bit mot processorn att byta det mot en riktigt bra pasta gör ockå underverk.

Passa på att kolla fläkten/kylfänsen till grafikkortet också.

Tre mil söder om Skövde.

Är inte hundra då jag bytt till mig datorn men typ fyra år kanske. Var tydligen komplett.se's värstingdator när det begav sig.

OK, har ett i princip oanvänt nätagg här i norrpan nämligen, var tvungen att byta till ett fetare för grafikkortet.

En liten uppdatering.

Nu verkar det som att det kanske har nåt med ljudet att göra för om jag försöker lyssna på musik via spotify så får jag samma resultat som när jag kollar youtube - stendör efter en sekund. Fortfarande agget som är den misstänkta boven? :va

edit: Fast mp3-filer i vlc funkar bra.

Last edited:
Moderkortet har sagt sitt..

Påminner starkt om de fel jag upplevde när mitt förra kort gick sönder. Först började den stänga ner utan varning, saker började fela såsom grafik, ljud och allt möjligt..

KAN dock vara något annat, men moderkortet är väldigt troligt om nu tex ljudet inte funkar helt plötsligt..

Innan man börjar ropa att det är hårdvara så kan man ju testa att köra en ominstallation av datorn, det kan ju vara någon mjukvara som sätter sig på tvären.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg