När ska man skotta takhelvetet?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Hej Bullen.

Jag bodde förra snökaosåret i ett litet enplanshus med skraltig gammal konstruktion, det var en självklarhet att skotta så fort det började lägga sig lite.

Nu bor jag i ett modernt hus istället. Byggt 06 (Eksjöhus). När ska jag ge mig upp och skotta detta huset/taket? Jag bävar faktiskt för det, för det är ashögt upp till taket. Jag bifogar en bild så ni kan få ett hum om takvinkel osv.

Vart vänder man sig för att få billig hjälp med skottning? På-lacker?

Tack för hjälpen.

5076209354_f92008e647_z.jpg

4656718155_05542b0b42_b.jpg

Bor själv i enplanshus fast med icke-skraltig uppbyggnad och funderar över samma sak... så de som vet får gärna ge lite svar. :)

jame spruta varmvatten me trädgårdsslangen då?

Jag bor i villakvarter av samma size som din kåk, dock en 90 år äldre. Aldrig sett någon skotta taket här

Skotta i tid.

Skotta en halvmeter snö två gånger är enklare än att skotta en meter snö en gång. :fakta

Skotta tak? Nåt du läst på Aftonbladet.se eller :va

Nä, något jag lärt mig efter att ha sett rasade hustak förra vintern. Och att råsponten lossnat på vintern av belastningen trots 2 skottningar förra vintern.

Så käft med spydigheterna och surfa vidare nånn annanstans.

Så, någon med tips? Mer än att "det finns ju försäkringar om..."

Skotta i tid.

Skotta en halvmeter snö två gånger är enklare än att skotta en meter snö en gång. :fakta

Jag har ett bekymmer. Taket är högt. Jag vill inte ramla ned. Har man enplanshus finns ganska enkla lösningar. Nånn slags raka med en bit presenning på.

Last edited:

Jag har surfat den tråden och alla andra trådar på byggahus. Jag tycker ingen ger något bra svar på vad man kan förvänta sig. Framförallt inte specifikt för mitt hus med mina vinklar.

Huskonstruktörer, skriv ur ert hjärta.. :tuttar

Det var den jag menade, men jag kommer inte upp så högt med en sån. Inte utan skylift iallfall :D

Last edited:
Det ska finnas skrivet någonstans.

Hittade en liten uppgift

Puder= 1:10
Vindpackad snö = 1:3
Packad snö =1:3--1:4

Vatten väger 1:1 dvs 1000 kg per M3

Maxbelastning på taket.
I Norrköping: 200-250 kilo/kvm

Last edited:
Innan du har 1meter snö på taket kan du vara rät så lugn, börjar det bli metern eller mer så skulle nog jag skotta av det.
Frågan är vilken snözon huset är byggt för, de flesta massproducerade hus är för enkelhetens skull dimensionerade för maxlast.

Nu var ju huset byggt 2006, så :rolleyes:

Ja, alltså gör man vadå?
Skottar direkt.

Bygga kvalitativt görs ju inte längre, så har man ett fint nytt flashiflashi hus så är det bäst man skottar bort snön direkt, försäkringen täcker väl inte takras heller så.

Jag har ett bekymmer. Taket är högt. Jag vill inte ramla ned. Har man enplanshus finns ganska enkla lösningar. Nånn slags raka med en bit presenning på.

Högt? :va Efter nio år jobbandes på tak och i mobiltelemaster blir man tydligen lite avtrubbad.

Två val:
1. Köp stege, sele och taklina.
2. Ring någon annan. :rolleyes:

Högt? :va Efter nio år jobbandes på tak och i mobiltelemaster blir man tydligen lite avtrubbad.

Två val:
1. Köp stege, sele och taklina.
2. Ring någon annan. :rolleyes:

Jag har en stege och sele. Lina kan jag ju ordna.

Jag har dessutom en såndär lucka för sotaren på taket, så jag antar att andra med tycker det är högt, eller så är det ett lagkrav...

Vem anlitar jag annars som inte tar asmycket betalt? Herrn själv kanske? Du får glögg efteråt :näsblod

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025