Aktiva högtalare på lågnivå

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hur många aktiva högtalare kan man koppla på en lågnivåutgång egentligen? Vore smutt om man kunde hänga på 3-4 par. Går det?

Ja, signalen dämpas inte på det viset mig veterligen. Jag har kopplat så tidigare utan problem, 3st olika på en och samma lågnivåutgång.
Däremot kanske man kan upptäcka signalbortfall vid långa avstånd och många enheter och kan komma att behöva någon form av repeater men det låter jag vara osagt.

Och kom ihåg: Friskt kopplat, hälften brunnet :tummenupp

Funderar på att köpa några d´Felt Audioengine 2 (eller 5) och hänga upp härhemma på några ställen. Fattar inte hur jag kunnat leva utan musik i badrummet och köket.

Det finns ju även trådlösa lågnivålösningar, frågan är om man kan synka flera mottagare till en och samma sändare :va
Nej, musik vill man överallt. Jag funderar starkt på att bygga upp ett system i hela huset med olika zoner och då med takhögtalare som duger för att få spridning på ljudet, behöver inte vara värstingar. Men jag kör nog snålvarianten med högnivå och kablage på vinden :)
I badrummet jag byggde nyss så smackade jag upp takhögtalare och det blev riktigt bra.

En bekant till mig har någon (Philips?) lösning med en musikserver och sedan mottagare i alla rum, man stoppar i sina CD skivor EN gång i burken så sparas dom ner, sen har den både vanlig radio och webbradio (eventuellt även Spotify).

Som jag har förstått det så kan man spela olika saker i alla rumen om man vill, eller synka alla, eller ta med sig sin musik mellan olika rum.

Sjukt smutt verkade det, själv lyssnar jag i princip ALDRIG på musik, så jag har inte ens kopplat in den stereo jag har, jag har istället bra högtalare till datorn som står i vardagsrummet, det går att slänga CD skivor i den också, men oftast blir det nog Spotify.

Angående lågnivå så visst blir signalen svagare varje gång man delar, men man kan nog lasta en utgång med tre-fyra förstärkare innan den blir för svag.

Last edited:
Det finns ju även trådlösa lågnivålösningar, frågan är om man kan synka flera mottagare till en och samma sändare :va
Nej, musik vill man överallt. Jag funderar starkt på att bygga upp ett system i hela huset med olika zoner och då med takhögtalare som duger för att få spridning på ljudet, behöver inte vara värstingar. Men jag kör nog snålvarianten med högnivå och kablage på vinden :)
I badrummet jag byggde nyss så smackade jag upp takhögtalare och det blev riktigt bra.

Skall du köpa takhögtalare så kan jag tipsa om en bra sajt i USA. Du får bra shit till ungefär halva priset av här hemma. Fick precis hem 8x 8-tummare.

Inte en aning om det är bästa alternativet, billigaste eller bara mest kända, men eran diskussion får mig att tänka på Sonos.

http://www.sonos.com/Default.aspx?rdr=true&LangType=1033
http://www.hifiklubben.se/produkter/tradlost-ljud/sonos_zoneplayer-s5-br100_bundle.htm

Nja, det var inte det jag frågade efter riktigt. Trådlösa system har jag bra koll på.

Om jag nu har et Sonos-system, hur många aktiva högtalare kan jag hänga på? Det är det som är frågan här :)

Skall du köpa takhögtalare så kan jag tipsa om en bra sajt i USA. Du får bra shit till ungefär halva priset av här hemma. Fick precis hem 8x 8-tummare.

Tar gärna emot ett mail om det också!

Sajten heter outdoorspekaerdepot.com

Amerikansk design/teknologi, made in China.
Har köpt av dom flera gånger. Grejjerna håller hög kvalitet
och ljudet är helt ok för min del. Snabb leverans och aldrig några problem.

Sist handlade jag för ca 4k (inkl frakt), på det tillkom ca 1600 i moms/tull, totalt 5600 alltså. Köpte 8x 8" (MK840, http://www.outdoorspeakerdepot.com/mkhifipropa8.html)
Det blir 700/st inkl allt. Liknande Jamo (skit) högtalare hemma skulle gå på ca 2000/par. Högtalare i samma kvalitet/utförande av bättre märke (Bose, JBL osv) kostar 2000/STYCK och uppåt.

Bra deal alltså.

Visst går det.
Det beror egentligen bara på hur stor ingångsimpedans det är i grejorna du vill driva och hur mycket ström lågnivån från stereon klarar av.

Det du vill göra innebär ju att du kommer att parallellkoppla några aktiva högtalare på lågnivån med följden att det kommer att gå mer ström där.
Men klarar din stereo av att skicka ut tillräckligt mycket signal på lågnivån så är det inget problem.

Om man ska generalisera lite så brukar det vara så att en lågnivå från stereon klarar av att skicka ut bra mycket mer ström än någon lågnivåingång kan ta emot. Så sannolikheten att det fungerar skulle jag säga är ganska hög.

Det som kan hända om du hänger på för många högtalare och lågnivån på stereon inte orkar med riktigt är att det börjar låta dåligt då stereon inte orkar med att skicka en korrekt signal i dom ljudligare partierna.
Men då är det bara att ta bort ett par i så fall.

Skulle det vara så att det inträffar och du absolut vill ha fler högtalare inkopplat än stereon orkar så får du väl sätta dig en liten förförstärkare som förstärker lågnivån lite.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg