Regbesiktiga importhoj som inte är helt original?

Matthiaz

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2010
Hoj
2006, Kawasaki, Z750
Har importerat en mc (z750-06) som inte är helt original som jag ska regbesiktiga och har lite frågor. Har sökt men inte hittat svar på allt.

Det sitter en annan frontkåpa med ett annat lyse på. Räcker det med att lyset är E-märkt eller måste det vara original?

Bakre stänkskärmen är borttagen, måste man ha en sådan eller räcker det med att jag sätter en reflex under nummerplåten?

Bakdäcket är slitet, måste det bytas innan regbesiktning eller kan man byta det innan man gör en vanlig besiktning, för man måste väl göra en vanlig besiktning efter regbesiktningen har jag förstått det som?

Tacksam för svar.

Vars är den importerad ifrån? Är det USA eller Europa (med undantag från Storbritannien) så ska kåpan/lyset inte spela någon roll förutsatt att den är godkänd.

Stänkskärmen är oväsentlig, men reflex ska du ha vid skylten. Enkelt att fixa själv och kostar inget.

Är däcket slitet så är det väl bara att byta? Finns ingen anledning att vänta med det tills besiktningen och riskera nedslag på mönsterdjup.

Vars är den importerad ifrån? Är det USA eller Europa (med undantag från Storbritannien) så ska kåpan/lyset inte spela någon roll förutsatt att den är godkänd.

Stänkskärmen är oväsentlig, men reflex ska du ha vid skylten. Enkelt att fixa själv och kostar inget.

Är däcket slitet så är det väl bara att byta? Finns ingen anledning att vänta med det tills besiktningen och riskera nedslag på mönsterdjup.

Tack för infon. Den är importerad från ett EU land, ej storbritanien.
Så då kan jag låta kåpa/lyse vara för det är E-märkt.
Måste skyltbelysningen vara E-märkt med?

Har snart tid för regbesiktning o tänkte jag skulle slippa byta däck nu mitt i julhelgen, men får kanske göra det ändå...

ja den ska va e-märkt.
sen ska dom inte kolla sånt som däck på en reggbes..

men är de inte bättre o bes den samtidigt som du reggar den då?

ja den ska va e-märkt.
sen ska dom inte kolla sånt som däck på en reggbes..

men är de inte bättre o bes den samtidigt som du reggar den då?
De tror jag nog...
Både betr E-märkn och däck, ffa däckdimensioner.
Jag fick rådet att skaffa fram ett antal svenska regnr på identiska hojar så skulle att bli mycket enklare för båda parter.
Betr reg bes och k-bes så är det två olika jobb. 2x pengar också..:rolleyes:
Enl Trpt styr så går det inte att göra i samma besökstillfälle men frågar man SBP så är det OK.
Fråga inte varför de är oense..

De tror jag nog...
Både betr E-märkn och däck, ffa däckdimensioner.
Jag fick rådet att skaffa fram ett antal svenska regnr på identiska hojar så skulle att bli mycket enklare för båda parter.
Betr reg bes och k-bes så är det två olika jobb. 2x pengar också..:rolleyes:
Enl Trpt styr så går det inte att göra i samma besökstillfälle men frågar man SBP så är det OK.
Fråga inte varför de är oense..

dimension men inte mönster. man får ju inte köra den iaf fast man gjort en reggbes?

alla lysen på hojen skall vara E märkta förutom skyltbelysningen och du skall ha orginal avgassysteemet på vid reggbes och gällande bromsslangar är det bara skitsnack bara dom inte läcker så klarar du det galant.

har importerat hojar från italien i 2 år och vissa var ombyggda.

och stänk skydd inget måste men reflexen bak är ett måste.

lycka till.:tummenupp

PS... bra däck är alldrig fel

om allt ska vara efter boken måste den vara 100 % org då den är eu godkänt, vilket kom i 02 eller 03 att den kan gå igenom ändå är en annan sak. men alla som har helfordons godkänande måste vara 100% org. har själv torskad på en hoj ifrån tyskland fast grejorna var tuv godkända o inskrivna i dom tyska reg papper. bes gubben sa " det jag som bestämmer o jag godkänner inte det " ASHOLE.. så det var bara köra hem o skruva på org delar

men alla som har helfordons godkänande måste vara 100% org. har själv torskad på en hoj ifrån tyskland fast grejorna var tuv godkända o inskrivna i dom tyska reg papper. bes gubben sa " det jag som bestämmer o jag godkänner inte det "
Jupp, tyskarna skriver in alla avvikelser från helfordonsgodk på Fahrzeugbriefet..
Vilket innebär att man har papper på att den INTE är original..
Den andra hojen jag har på G för reg bes har annat styre. Vilket även det står i papperen. Den är dock inte av "senaste modell".:D.
Får se vad de säger.

Last edited:
Glöm inte att ha ursprungskontrollen klar från Transportstyrelsen.

Eftersom den nu inte är helt orginal och möjligen hamnar i gråzonen om man är nazi, så är det väl dumt att komma in med ett slitet bakdäck? SBP är också människor och ger man ett bra och seriöst intryck kan man komma igenom med småskit.

Min var inte i originalskick när den gick igenom regbes här i sverige.
Så har man tur så har man, annars kanske man har kontakter som kan smörjas lite.

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back