Drar kopplingsswitchen ström?

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
På min BMW E34 520 -95 sitter en switch längst upp på kopplingspedalen, den fungerar som sensor till farthållaren. Om kopplingen inte är nedtryckt så är switchen intryckt, men jag vet inte om det innebär att kretsen är sluten eller öppen?

Anledningen till min fråga är att fästet till switchen gick sönder och den ligger löst, och är alltså inte intryckt. Det innebär att farthållaren inte funkar, den tolkar det som att jag håller ner kopplingen. Dagen efter att switchen lossnade så var batteriet slut. Frågan är, beror det på switchen eller är det nåt annat? Nu har jag tagit bort switchen och farthållaren funkar inte nu heller. Frågan är, kommer batteriet att vara slut i morgon igen??

Så här ser den ut, notera de små bilderna:

http://seekpart24.com/qh/switch-clutch-control-xbls105

På bilden är ju kontakten slutande. Alltså bör inget hända om kontakten hänger löst och sladdrar.

En säger bu och en säger bä! Älska sporthoj.com! :)

Edit: Det som får mig att tro att switchen är boven i dramat är att farthållaren inte funkar om jag tar bort switchen helt. En löst hängande switch ger samma resultat. En nedtryckt koppling också, om switchen vore hel och sitter på plats.

Last edited:
utan att veta känns frankofs svar klart logiskast iom att man vill minimera ström förbrukningen.

Så testa att tejpa/stripa ihop kontakten så den jämnt är intryckt, det är ju så den är tänkt att lämnas så gör ju ingen skada.

Tejpa ihop switchen så den är intryckt.

edit: fakk sen.

Haha, råkkenråll! Om man ligger på 100 knyck med farthållaren i och trycker ner kopplingen så varvar bilen utav helvete eftersom farthållaren inte vet att jag kopplar! ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖRRRNNN!!!

Haha, råkkenråll! Om man ligger på 100 knyck med farthållaren i och trycker ner kopplingen så varvar bilen utav helvete eftersom farthållaren inte vet att jag kopplar! ÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖRRRNNN!!!
Ja förslaget förutsatte ju att du skiter i att använda farthållaren :D Tyckte du sa att du plocka bort den?

Ja förslaget förutsatte ju att du skiter i att använda farthållaren :D Tyckte du sa att du plocka bort den?

ja jag plockade bort switchen först men eftersom det ger samma resultat som att ha den monterad men liggande löst så var jag rädd att batteriet skulle ta slut igen. Jag tejpade switchen och kopplade dit den igen... Vi får se i morgon om batteriet är tomt eller inte.

ja jag plockade bort switchen först men eftersom det ger samma resultat som att ha den monterad men liggande löst så var jag rädd att batteriet skulle ta slut igen. Jag tejpade switchen och kopplade dit den igen... Vi får se i morgon om batteriet är tomt eller inte.
Vet du med säkerhet att batteriet är i god kondition i övrigt? Om inte annat så är det ju ganska kallt nu. Och har varit kallt ett bra tag. Så det kan ju vara så att batteriet börjar kasta in handduken och att det är en ren slump att det händer samtidigt som farthållarswitchen har gått sönder.

Just det att batteriet dras ut är lite konstigt, nu kan jag inget om BMW, men jag utgår att förfarande är likartad.
Kontakten, när den sluts, jordar ner en ingång på styrenheten som hanterar farthållar funktionen(motorstyr antagligen), grejen är att den styrenheten normalt inte är aktiv utan i t-läge II (åtminstone är dom normalt sett omöjliga att hitta i t-läge I vid utläsning).

btw: det kan vara en ide att fixa det, det kan vara andra funktioner knutna till samma switch, t.ex. någon säkerhets funktion för att inte starta med växel i. (tänk sidostödsbrytare)

Just det att batteriet dras ut är lite konstigt, nu kan jag inget om BMW, men jag utgår att förfarande är likartad.
Kontakten, när den sluts, jordar ner en ingång på styrenheten som hanterar farthållar funktionen(motorstyr antagligen), grejen är att den styrenheten normalt inte är aktiv utan i t-läge II (åtminstone är dom normalt sett omöjliga att hitta i t-läge I vid utläsning).

btw: det kan vara en ide att fixa det, det kan vara andra funktioner knutna till samma switch, t.ex. någon säkerhets funktion för att inte starta med växel i. (tänk sidostödsbrytare)

Jag hajar inte det där med t-läge I och II, vad innebär det på svenska? :)

Jag hajar inte det där med t-läge I och II, vad innebär det på svenska? :)
Tändningsläge, vart nyckeln står, det finns 5 lägen.
Nyckel ur
Nyckel i (viss utläsning av immo t.ex)
T-Läge I (vissa enheter vaknar, belysning, acc. etc,)
T-Läge II (hela bilen vaken, körläge)
Crank (startmotor snurrar)

Tändningsläge, vart nyckeln står, det finns 5 lägen.
Nyckel ur
Nyckel i (viss utläsning av immo t.ex)
T-Läge I (vissa enheter vaknar, belysning, acc. etc,)
T-Läge II (hela bilen vaken, körläge)
Crank (startmotor snurrar)

Det är osannolikt att switchen är orsak till att batteriet var slut då?

Det är osannolikt att switchen är orsak till att batteriet var slut då?

Jag skulle säga att det är mycket osannolikt.

Switchen är kopplad till farthållaren och elektroniken till farthållaren är inte strömsatt om du inte har tändningen på.

Med andra ord. Huruvida switchen är sluten eller inte ska inte ha någon betydelse eftersom jag utgår ifrån att du slår av tändningen när du lämnar bilen stående över natt.

Anledningen till att det är strömlöst finns antagligen att finna någon annanstans. Är batteriet gammalt exempelvis. Det kan hända att det har fått så dålig kapacitet att det inte räcker till när det blir kallt.
Alternativt kan generatorn eller laddregulatorn vara slitna. Då kommer batteriet inte att bli riktigt fulladdat och då startar inte eländet.

Sen finns det ju naturligtvis en halv miljard möjligheter till att det tjuvdrar ström någonstans i en modern bil med kilometervis med ledningar.

Är det inte enklast att mäta och se om den är strömsatt med tändningen av?

Att mäta är att veta!

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...