hur göra med försäljningsuppdrag?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hur ska man gå tillväga för att känna sig så säker som möjligt vid ett försäljningsuppdrag? Scenariot är följande:

Jag har ett fordon till salu för ganska så mycket slantar och nu har en person (alla uppgifter är baserade på vad jag vet via ett kort telefonsamtal) hört av sig och vill ta detta på försäljningsuppdrag via firma. Han tar fordonet och nycklarna och vi skriver kontrakt på att betalning ska ske senast datum si-och-så. Har bara telefonnummer att gå på just nu och vid sökning dyker det bara upp en privatannons på Blocket (har inget företagsnamn, eller orgnr och hur ska man veta att det stämmer och personen jobbar för den firman och företagets skattestatus osv).

Några tips på vilka kontroller som bör göras (Skatteverket?) och vad kontrakt behöver innehålla (som ska får leta efter vid genomläsning) och t.ex. personkontroll? Det kan ju vara vem som helst som dyker upp med papper i handen och som ringt från kontaktkort.

Ska efterfråga företagsnamn/hemsida, så det finns något att gå på, men man kan ju uppge vilken firma som helst ("Hej, jag heter Spice Girls och jobbar för BMW Stockholm")...

Du blir blåst, gör det inte, finns trådar!

Ursäkta källan
http://www.aftonbladet.se/temaehandel/article6913490.ab

Lurades av bedragare

Nu vill han varna andra

Skulle sälja sin bil på nätet.

Blev lurad av bedragare– nu vill Claes-Göran varna andra.

– Jag var först väldigt tveksam men deras hemsida såg seriös ut, säger Claes–Göran Kasche.

Det var i december förra året som Claes-Göran Kasche la ut sin Volvo C70 cab från 2004 på Blocket. Ganska fort blev han kontaktad av en man som drev en bilförmedling och som sade att han ville köpa bilen av honom för att sälja den vidare.

De 167 000 kronorna som Claes-Göran begärde garanterade bilförsäljaren att han kunde leverera.

– Jag var först mycket tveksam men mannen hänvisade mig till deras hemsida och allt såg mycket seriöst ut så jag såg inga hinder att göra affärer med mannen, säger Kasche.
Lurade honom

När mannen kom för att köpa bilen verkade allt i sin ordning. De skrev ett avtal och mannen lämnade sin bil, en Mercedes i 100 000 kronors klassen som säkerhet.

När Claes-Göran någon dag senare började bli misstänksam insåg han att bilen som mannen lämnat kvar inte var hans utan att mannen förfalskat namnteckningen. Hemsidan som mannen hänvisat till fanns inte heller kvar. Då bestämde sig Claes-Göran för att polisanmäla honom.

Vill varna

Efter polisanmälningen har Claes-Göran försökt få tillbaka sin bil men utan något resultat.

Bilen som nu befinner sig i Stockholm har blivit efterlyst av polisen och skrivits över till nya ägare två gånger sedan den försvann berättar Kasche.

Mercedesen som han fick i garanti för sin egen bil har beslagtagits av polisen.

Nu berättar han för att varna andra.

– Just nu vill jag helst få tillbaka min bil men jag vill också att mannen ska åka fast och inte kunna fortsätta att lura en massa människor.
Finns alltid oseriösa aktörer

På Blocket.se är man medveten om att det förekommer oseriösa bilförmedlare som letar bilar bland annonserna.

– Vi avråder från att göra affärer med "bilförmedlare" som kontaktar dig när du annonserar, säger Thomas Bäcker kundsäkerhetsansvarig på Blocket.

Med den mängden varor som det säljs på Blocket är det, enligt Bäcker, oundvikligt att det förekommer oseriösa aktörer.

– Överallt där människor gör affärer kan det dyka upp oseriösa aktörer, säger han.

https://www.flashback.org/t1358097

En kille som vill köpa fina bilar när du annonserar på Blocket.
Har erbjuder sig att köpa din bil genom att ta hem den och sälja den vidare utan han står som ägare.
Han skriver ett köpekontrakt och allt ser bra ut, men du får aldrig några pengar för bilen.
Han kör runt med bilen och är en duktig felparkerare som du får betala.
Gör inga affärer med Rolf Friman i Malmö.
Han heter Rolf xxxxxx Boban Jxxxnovic xxman och är 19 år. Rolf mobilnr 073-9xxx492

Anlita en seriös aktör om du önskar sälja bilen på försäljningsuppdrag. Det finns t ex gott om seriösa bilfirmor tar sig an sådana uppdrag när det rör sig om dyrare bilar. De vill ändå gärna slippa ligga ute med risken om det är möjligt. Skulle under inga omständigheter låta någon som hör av sig via en annons på blocket ta hand om uppdraget att sälja en bil på de premisserna.

Vad jag vet brukar väl kontraktet innefatta att agenturen har rättigheten att sälja bilen under en viss tid inte helt olikt en försäljning av hus via mäklare. De har således rätt att få ut sin provision även om du säljer bilen vidare till någon annan person på egen hand under tiden. Bilen läggs ut via deras försäljningskanaler. Ibland har de bilen i förvar, ibland har man den själv hemma och visar upp den för eventuella spekulanter. Inga ägarbevis skrivs på.

Låter osannolikt att någon skulle sälja din bil på ett visst datum för överenskommet pris. Bara det påståendet säger att det är något som inte stämmer.

Så gör man inte helt enkelt, så ge fan i det :mad:

Däremot kan man göra som Harmon skriver, uppsöka en firma för att få den såld där. Finns även fordonsförmedlingar som kränger billigare bilar också, men de är och förblir alltid förknippade med ruffel och båg-

Så gör man inte helt enkelt, så ge fan i det :mad:

Däremot kan man göra som Harmon skriver, uppsöka en firma för att få den såld där. Finns även fordonsförmedlingar som kränger billigare bilar också, men de är och förblir alltid förknippade med ruffel och båg-

Mmm, jag tror det får bli så, i synnerhet efter att läst runt och känner igen Modus Operandi från folk som råkat illa ut. Lät lite för bra för att, tja... Det rör sig ändå om en kvarts mille :gnissla

Luska lite i varför han inte kan betala på plats.

Det vanliga, även för dyra bilar antar jag, är ju att köparen har pengar som ska användas, då är det ju bara att knuffa över dom till rätt ägare.
SEN tar man bilen och åker hem.

Ser det ut som bajs, och luktar det som bajs, så är det antagligen bajs.

Även om man kallar det bilförmedling.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...