Nykterist omhändertogs för fylleri

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.dn.se/nyheter/sverige/nykterist-omhandertogs-for-fylleri-1.1225479
Nykterist omhändertogs för fylleri

En polisman dömdes på fredagen av Borås tingsrätt för tjänstefel sedan han omhändertagit en helnykterist för fylleri.

Incidenten skedde vid en brandövning i en ishall förra året, då en man först vägrat lämna lokalen. Polismannen tyckte att han betedde sig berusat och omhändertog honom för fylleri. Problemet var att mannen var nykterist.

Ord står mot ord, skriver Borås tidning på nätet:
– Han dunkade mitt huvud mot bilen tre, fyra gånger så jag fick ett sår i pannan. Jag var inte aggressiv och slutade med alkohol för 40 år sedan, berättade den omhändertagne mannen i rätten.
– Jag upplevde att han luktade alkohol. Jag rörde aldrig hans huvud och vet inte hur han fick skadan, sa polisen.
Annons:

Polismannen döms mot sitt nekande till 50 dagsböter men får behålla sitt jobb.

DN-TT

Vanligt?

Han snusade säkert. En av mina tidigare chefer blev konfronterad med att han luktade sprit på jobbet. Visade sig att hans snussort luktade...

Nu låter jag som en rättshaverist men att snutar omhändertar folk på felaktiga grunder är uppenbart bevisat. Att de även skadar de gripna genom sätta ett knä i ryggen på liggande offer har också hänt vid ett flertal gånger.

Största problemet (tja, förutom att folk omhändertas felaktigt dårå) är väl att förövarna/snutarna skyddas av sina kollegor. Och vid situationer ord står mot ord så sätter rättväsendet större vikt vid en polismans ord. Och det är väl vanligen så det ska vara men när de står åtalade blir det lätt fel.

När jag lumpade blev jag nekad att komma in på ett ställe för att jag var för full, alla andra i sällskapet kom in.

Det var ju lite tråkigt för mig som var chaufför den kvällen och således spiknykter att behöva sitta i bilen och vänta, men just då kom polisen förbi för att snacka med dörrmongot varpå jag frågade om dom hade med sig en alkometer och om jag kunde få blåsa inför dörrmongot.

Vilket jag fick och därefter blev jag insläppt.

Ok, så killen hade tur och vann denna gången? Vad är det som äger att polismannen faktiskt hade fel, förutom domslutet då? Jag tror inte att en polisman, som är van att handskas med fyllon och dylikt, gör fel på det viset.
Och varför vägrade personen lämna ishallen först och främst?

Sen att det sker gripanden på felaktiga grunder är ingen hemlighet, och konstigt vore annars med tanke på hur många gripanden som sker per år. Mörkertalet är antagligen stort, men vad spelar det för roll när det inte är Herr Svensson själv som blir gripen?

Varför detta agg mot polisen hela tiden? Det känns väldigt mycket "Vi mot Dem" över det hela och det upplever jag som jävligt märkligt när de finns där för vår skull och utan de så skulle vi helt plötsligt bo i ett U-land.

Ok, så killen hade tur och vann denna gången? Vad är det som äger att polismannen faktiskt hade fel, förutom domslutet då? Jag tror inte att en polisman, som är van att handskas med fyllon och dylikt, gör fel på det viset.

Du har en sjuklig tillit till myndigheter.

Det var en brandövning, inte bomblarm, han kanske tyckte det helt enkelt var töntigt att lämna ishallen.

Polismannen var ju bevisligen inte i tjänst heller, brukar poliser gripa fyllon på fritiden?

Edit:
Även U-länder har poliser, se på USA

Last edited:
Klassiskt fal där polisen numer har rätt att ta en person i förvar i 24 timmar för "provtagning". Det blir ett väldigt effektivt hot när de inte får som de vill...

Att han omhändertogs för fylla verkar nästan som en efterkonstruktion, då snuten ledsnat på att snubben prompt skulle sitta kvar på sin plats.

- Ursäkta du måste lämna lokalen, det är en brandövning.
- Nej, jag är ett jävla kronpucko och tänker sitta kvar!

Allvarligt talat, varför börjar man tjafsa om en snut kommer fram och säger att man ska lämna lokalen. Skit samma om det är brandlarm, bomblarm eller för att polisens manskör ska öva stämsång. Att i det läget börja krångla har liksom bara en utgång. Det är som att gå ut när det regnar och se'n klaga på att man blir blöt.

Jag är inte överdrivet positiv till snuten i största allmänhet, men i det här fallet känns det som att den krånglande idioten fick vad han förtjänade.

Last edited:
Att han omhändertogs för fylla verkar nästan som en efterkonstruktion, då snuten ledsnat på att snubben prompt skulle sitta kvar på sin plats.

- Ursäkta du måste lämna lokalen, det är en brandövning.
- Nej, jag är ett jävla kronpucko och tänker sitta kvar!

Jag är inte överdrivet positiv till snuten i största allmänhet, men i det här fallet känns det som att den krånglande idioten fick vad han förtjänade.

Säkert en tuff sporthojsåkare....

Sen att det sker gripanden på felaktiga grunder är ingen hemlighet, och konstigt vore annars med tanke på hur många gripanden som sker per år. Mörkertalet är antagligen stort, men vad spelar det för roll när det inte är Herr Svensson själv som blir gripen?

Varför detta agg mot polisen hela tiden? Det känns väldigt mycket "Vi mot Dem" över det hela och det upplever jag som jävligt märkligt när de finns där för vår skull och utan de så skulle vi helt plötsligt bo i ett U-land.

Oj, du har inte levt så länge va?

Du har en sjuklig tillit till myndigheter.

Knappast, men om det är så du ser det så.

Oj, du har inte levt så länge va?

Tillräckligt länge för att skaffa mig en erfarenhet som räcker längre än till bygränsen som i ert fall. Du behöver inte ta åt dig om du inte vill, men känslan av Volvo 740 och träskor infinner sig genast när jag läser "Fy fan för snuten, jag fick sitta i fyllecell" eller "De jävlarna gav mig böter på 90-väg, varför står de inte utanför skolorna istället" :mad:
Fast givetvis skriver de "dom" istället för de och dem.

Last edited:
Knappast, men om det är så du ser det så.

Tillräckligt länge för att skaffa mig en erfarenhet som räcker längre än till bygränsen som i ert fall. Du behöver inte ta åt dig om du inte vill, men känslan av Volvo 740 och träskor infinner sig genast när jag läser "Fy fan för snuten, jag fick sitta i fyllecell" eller "De jävlarna gav mig böter på 90-väg, varför står de inte utanför skolorna istället" :mad:
Fast givetvis skriver de "dom" istället för de och dem.

Aah, 740.n, vad jag längtar tillbaka till den tiden då jag rattade den men mina trätofflor aspackad på kir.

Nej, allvarligt du borde höra dig för lite i nästa krogkö hur lob används i verkligheten.

Arboga, the metropol :banana

Ja, det är ju inte direkt så att man skaffar sig erfarenheter i denna byhåla, vilket jag inte heller har gjort :död

Aah, 740.n, vad jag längtar tillbaka till den tiden då jag rattade den men mina trätofflor aspackad på kir.

Nej, allvarligt du borde höra dig för lite i nästa krogkö hur lob används i verkligheten.

Med tanke på att jag har jobbat inom branschen och sett det på nära håll så förstår jag mig på polisväsendet ganska så bra. Om de väljer att plocka in någon de sstör sig på genom att kalla det för LOB så ser jag inget problem med det hela, något ska de väl få för att ha studerat i flera år för en kommande pisslön samt spott och spe från allmänheten som inte förstår sig på deras jobb?

Last edited:
Om de väljer att plocka in någon de sstör sig på genom att kalla det för LOB så ser jag inget problem med det hela, något ska de väl få för att ha studerat i flera år för en kommande pisslön samt spott och spe från allmänheten som inte förstår sig på deras jobb?

Så vad du säger är alltså att poliser ska få bete sig som svin som en sorts belöning för att de utbildat sig? :va

Med tanke på att jag har jobbat inom branschen och sett det på nära håll så förstår jag mig på polisväsendet ganska så bra. Om de väljer att plocka in någon de sstör sig på genom att kalla det för LOB så ser jag inget problem med det hela, något ska de väl få för att ha studerat i flera år för en kommande pisslön samt spott och spe från allmänheten som inte förstår sig på deras jobb?

Allså. Jag har studerat flera år, jag stör mig på folk ibland och har en fårhållandevis pissig lön. Och framförallt förstår sing inte en jävel på vad jag pysslar med på mitt jobb.
Ger det mig rätt att misshandla folk då och då när andan faller på? Eller enligt vilka kriterier slasksnutarna överskrider sina befogenheter vet jag inte men berätta så ska jag börja agera likadant.

Ja, det är ju inte direkt så att man skaffar sig erfarenheter i denna byhåla, vilket jag inte heller har gjort :död

Dörrvakt?

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back